کد خبر 73312
۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۰
چینی‌ها سرانجام به ریل مشهد رسیدند

پرشین خودرو:پرترافیک‌ترین مسیر ریلی ایران برقی سازی خواهد شد و سرانجام سرمایه گذارانی از چین کار تامین مالی این طرح بزرگ بر عهده خواهند گرفت.

به گزارش  پرشین خودرو، با تلاش هایی که به منظور نهایی شدن اتصال شبکه ریلی ایران به مناطق مختلف کشور صورت گرفته، اهداف وزارت راه و شهرسازی به سمت ارتقا کیفیت رفت و آمدها قطارها حرکت کرده و یکی از اصلی ترین برنامه‌های مطرح شده، فعال کردن شیوه‌های جدید ریلی در خطوط پرترافیک کشور است.

در طول سال‌های گذشته سه برنامه جامع در این حوزه طراحی شده که البته با توجه به نیاز جدی به تامین مالی کلان در این محورها، هنوز بسیاری از آنها در مرحله مذاکره برای جذب منابع مالی هستند.

در کنار طرح راه آهن سریع السیر تهران – قم – اصفهان و خط برقی اینچه برون، یکی از اصلی‌ترین پروژه‌هایی که در طول سال‌های گذشته به عنوان یکی از اصلی‌ترین اولویت‌ها در دستور کار قرار گرفت است، برقی سازی خط ریلی تهران – مشهد است.

این مسیر که در طول سال‌های گذشته به عنوان پرترافیک ترین محور ریلی کشور مطرح بوده، با اجرایی شدن چند طرح در ظرفیت های موجود زمان سییر خود را به حدود ۱۰ کاهش داده است اما با این وجود این نیاز وجود دارد که سرعت اتصال این دو شهر افزایش یابد.

به دنبال این اولویت گذاری راه اهن اعلام کرد این برنامه نیاز به تامین بیش از دو میلیارد یورو منابع مالی دارد و با توجه به شرایط اقتصادی دولت قطعا بهترین گزینه جذب فاینانس خارجی خواهد بود و از این رو مذاکراتی با کشورهای خارجی به طور خاص چین آغاز شد.

پس از چند ماه مذاکره در این زمینه حالا قائم مقام وزیر راه و شهرسازی خبر از رسیدن به گام‌های پایانی مذاکرات برای ورود طرف چینی به این خط ریلی داده است. فخریه کاشان گفته قرارداد تامین پروژه برقی سازی پروژه تهران – مشهد با چینی‌ها نهایی شده و در ماه ژوئن به امضا می‌رسد.

با امضای این قرارداد چینی‌ها دومین طرح بزرگ ریلی خود در ایران را پس از خط آهن سریع السیر تهران – اصفهان به دست خواهند آورد و به نظر می‌رسد ایران گام‌های مهم خود را برای رسیدن به استانداردهای جهانی ریلی را با سرعت بیشتری بر می‌دارد، موضوعی که می‌تواند در بلند مدت شبکه ریلی را با مزیت نسبی سرعت، از دیگر رقبای خود پیش بیندازد.

کد خبر 73312

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha