کد خبر 73337
۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۹
بیمه فرسودگی خودرو تصویب شد

پرشین خودرو: لایحه هوای پاک پس از سه سال تلاش و بررسی دولت و مجلس شورای اسلامی سرانجام در اردیبهشت‌ماه سال جاری تصویب شد.

به گزارش پرشین خودرو، دنیای خودرو نوشت: در این لایحه مواردی از قبیل کاهش معافیت خودروهای شخصی و دولتی از انجام معاینه‌فنی، اعطای تسهیلات ارزان‌قیمت برای جایگزین کردن خودروهای فرسوده، معافیت از پرداخت مالیات برای واردکننده‌های خودروهای برقی، تعیین حدود مجاز انتشار آلاینده‌های هوا، تبدیل پسماند به انرژی یا کود، پیشنهاد واریز ۲۰درصد از درآمد حاصل از اجرای قانون هوای پاک به صندوق توسعه محیط‌زیست و مواردی از این دست مطرح شد.

 

هرچند لایحه هوای پاک با تغییرات و حواشی بسیاری مصوب و قانونی شد اما به‌گفته معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط‌زیست این قانون تاثیر بسزایی در کاهش آلودگی هوای تهران خواهد داشت. چراکه بیمه فرسودگی خودروها می‌تواند تاثیر بسزایی در نوسازی خودروهای فرسوده داشته باشد.
 

 

تصویب کاهش سن معاینه‌فنی

 

لایحه هوای پاک از مجلس نهم شورای اسلامی در نوبت بررسی بود اما در مجلس دهم مجال بررسی یافت. ریاست‌‌مجلس شورای اسلامی در تمامی جلسات بررسی جزئیات لایحه هوای پاک حضور داشت تا بهترین نتیجه اتخاذ شود اما لایحه دولت تغییرات جنجال‌برانگیزی به خود دید و درنهایت با حداقل کاهش سن معافیت از معاینه‌فنی تصویب شد. سیدمحمد مجابی، معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط‌زیست توضیح داد: «آنچه توسط دولت تقدیم مجلس شورای اسلامی شد، کاهش زمان معاینه‌فنی از 5 سال به یک سال برای خودروهای عمومی و 2 سال برای سایر خودروها بود ولی بر اساس نظر مجلس شورای اسلامی، سن معافیت از معاینه‌فنی برای خودروهای عمومی به یک سال و سایر خودروها به 4 سال کاهش پیدا کرد.»

 

مجابی در ادامه افزود: «موضوع حائزاهمیت این است که خودروهای عمومی به‌دلیل پیمایش زیاد، آلایندگی بیشتری هم دارند. برای مثال در کلان‌شهر تهران از حدود بیش از 15میلیون سفر در روز، نزدیک 23 درصد توسط تاکسی‌ها و درصد قابل‌توجهی توسط اتوبوس‌ها و مینی‌بوس‌ها انجام می‌شود. بنابراین اگر خودروهای عمومی به لحاظ پیمایش زیاد معاینه‌فنی سریع‌تری داشته باشند، بر کاهش آلودگی هوا نقش بسزایی می‌گذارند.»
 

 

تصویب بیمه فرسودگی خودروها

 

طبق لایحه هوای پاک، بیمه مرکزی مکلف است آیین‌نامه بیمه سرمایه‌گذاری را تهیه و امکانات تعویض خودروهای فرسوده را فراهم کند. سیدمحمد مجابی در این‌باره گفت: «در اصل بیمه‌ای که در لایحه هوای پاک مطرح شده، برای تعیین تکلیف خودروهای فرسوده است. در حال حاضر دولت برای نوسازی خودروهای فرسوده حمایت‌هایی انجام می‌دهد یا واردکنندگان خودرو برای از رده خارج کردن خودروهای فرسوده مبلغی را در نظر می‌گیرند اما آنچه در این مصوبه مجلس عنوان شده، نوعی بیمه سرمایه‌گذاری است. در بیمه سرمایه‌گذاری، فرد از زمانی که خودرویی را خریداری می‌کند، بیمه سرمایه‌گذاری هم انجام می‌دهد. البته بیمه مرکزی باید آیین‌نامه و دستور‌العمل آن را تهیه کند.»

 

مجابی با تاکید بر اینکه بیمه فرسودگی اجباری خواهد بود، عنوان کرد: «بیمه‌گذار به‌صورت سالانه و اجباری مبلغی را به‌عنوان بیمه فرسودگی پرداخت می‌کند که به‌عنوان پس انداز در بیمه خواهد ماند. زمانی که خودرو طبق تعاریف قانونی به سن فرسودگی رسید، پلاک خودرو به بیمه تحویل داده می‌شود و مبلغ سرمایه‌گذاری‌شده در بیمه برای تهیه خودروی جدید به بیمه گذار تعلق می‌گیرد.» بیمه سرمایه‌گذاری جزو بیمه اموال محسوب می‌شود و حداکثر میزان بیمه می‌تواند به اندازه ارزش مال باشد اما شرایط بیمه و چگونگی آن توسط بیمه مرکزی مشخص خواهد شد.

 

مجابی درخصوص مراحل اجرایی شدن بیمه سرمایه‌گذاری گفت: «بعد از این که قانون مراحل تصویب را طی کرد، ابلاغ شد. هرکدام از قسمت‌هایی که باید آیین‌نامه تهیه شود، با توجه به مهلت‌هایی که در قانون ذکر‌شده است، آیین‌نامه تهیه می‌شود، به تصویب هیات وزیران می‌رسد و سپس اجرایی خواهد شد.» به‌گفته مجابی آنچه در اصل اهمیت دارد، حمایت قانون‌گذار از مالکان خودرواست که بتوانند خودروهای خود را بیمه سرمایه‌گذاری و از آن استفاده کنند. این مسیر در تجاربی که برای از رده خارج کردن خودروها وجود داشت، به شیوه‌های مختلف وجود دارد که قطعا در آیین‌نامه‌ای که بیمه مرکزی تهیه خواهد کرد، عملیاتی خواهد شد

کد خبر 73337

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha