بی تدبیری عمران شهری را به چالش کشیده است

پرشین خودرو: بی تردید یکی از حوزه های مهم شهری که می تواند در پیشرفت و توسعه یک شهر موثر باشد حوزه عمرانی است. عمران شهری یعنی همان ساخت سازه های مختلفی که در زندگی شهری ضروری است و زندگی را کمی آسان تر می کند.

جاده سازی، کشیدن خیابان، جدول گذاری، ساخت بزرگراه، ایجاد امکانات فرهنگی، هنری و رفاهی از جمله فعالیت های حوزه عمران شهری است. در برخی از کشورها، سد سازی و ساخت سیستم آب و فاضلاب نیز بر عهده مسئولان شهری است.
تهران به عنوان پایتخت کشورمان به لحاظ عمرانی تغییرات بسیاری را در نسل های اخیر به خود دیده است و تفاوت این کلان شهر با 50، 30 و یا 10 سال گذشته بسیار قابل لمس است و اگر فردی بعد از چند سال دوری از کشور، به تهران سفر کنذد شاید به دلیل برخی از تغییرات و توسعه شهر، راه خود را گم کرده و نیازمند گرفتن کمک از دیگران باشد.
این تغییر و تحول در بسیاری از نقاط کشور به خوبی دیده می شود و برنامه ریزان شهری در یک دهه گذشته سعی کرده اند برنامه ای طولانی برای توسعه شهرها تدوین و اجرایی کنند.
بی شک رفاه مردم یک شهر بدون تجهیز شهر به خدمت مناسب از جمله مسیر های دسترسی، سیستم آب و فاضلاب، مراکز درمان و آتش نشانی های مدرن و مجهز، پارک ها و تفرجگاه ها و مراکز فرهنگی، اتفاق نمی افتد.
بنابراین این وظیفه شورای شهر و شهرداری است که با برنامه ریزی سطح رفاه عمومی را افزایش دهند. نگارنده بر این باور است که بدون وجود فرهنگ سرا، پارک ، سینما و سالن های تاتر، شهر من و ما همیشه یک چیزی برای کامل شدن کم دارد.
بدون وجود مراکز درمانی و ایستگاه های آتش نشانی، پل ها و زیرگذرها، آسلیش در شهر من و شما یافت می نشود.
و در کل بدون وجود برنامه ریزی مناسب برای شهر، نمی توان آرامشی را که لیاقت تک تک شهروندان این مرز و بوم است را به ایشان تقدیم کرد.
در شهرهای بزرگ نبود سیستم مناسب جمع آوری زباله و پسماندها و همچنین نداشتن یک استراتژی خاص برای دفع زباله ها، می تواند بسیار مشکل ساز باشد و مردم را جدا از اذیت و آزار با مشکلات سلامتی روبه رو کند.
سالانه میلیاردها تومان از بودجه شهری برای رفع و رجوع مشکلاتی هزینه می شود که تنها با کمی درایت میتوانست که به وجود نیامده و هزینه تراشی نکند اما نبود برنامه ریزان متخصص در برخی از حوزه های شهری، این هزینه های هنگفت را به من و شما تحمیل کرده و باعث بر زمین ماندن طرح هایی می شوند که به دلیل نبود بودجه تکمیل نشده و تعطیل می شوند.
انتخاب افراد دانا و کاردان که بدون توجه به جهت گیری های سیاسی و جناحی به شوراهای شهر می فرستیم می تواند زمینه ساز یک تغییر بزرگ در مدیریت شهری باشد.
- علیرضا برنجی کاندیدای پنجمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر تهران

کد خبر 73377

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha