همه ۷ فروند هواپیمای نو را نقدی خریدیم

پرشین خودرو: مدیرعامل ایران‌ایر گفت: ۳ فروند هوایپیمای ایرباس و ۴ فروند ATR که وارد ناوگان هوایی کشور شد از مصوبه ۳۳۰ میلیون دلاری هما به صورت نقد خریداری شده است و پس از اخذ فاینانسر این پول‌ به عنوان پیش‌پرداخت لحاظ می‌شود.

به گزارش  پرشین خودرو،  فرهاد پرورش امروز در نشست خبری حاشیه ورود 4 فروند هواپیمای ATR به ناوگان ایران‌ایر رخ داد، اظهارداشت: پس از گشایش‌هایی که از طریق برجام رخ داد، مذاکره‌هایی برای خرید هواپیماهای نو را آغاز کردیم.

وی افزود: به دلیل وجود فرودگاه‌های کوچک در مناطق محروم و مناطقی که هواپیمای مناسب در آن برای پرواز نداشتیم، خرید ATRهای 70 نفره را در دستور کار قرار دادیم و پس از 15 ماه مذاکره قرارداد به نتیجه رسید و روز گذشته 4 فروند از این ATRها را همزمان در فرودگاه تولوز فرانسه تحویل گرفتیم.

پرورش گفت که هواپیماهای ATR در مناطق کمتر توسعه یافته و محروم استفاده می‌شود.

وی بیان کرد: سرعت این هواپیماها حدود 600 کیلومتر، سقف پروازی آنها حدود 25 هزار پا و مسیر پروازی آن 1530 کیلومتر با ظرفیت 70 نفر است.

پرورش بیان کرد: پیش‌بینی خرید قطعات به صورت مستقیم و بی‌واسطه برای این ATRها را هم انجام داده و با پرواز همین 4 فروند هواپیما هم تعداد زیادی قطعات هواپیما که از کارخانه سازنده مستقیماً خریداری کرده بودیم، به تهران آوردیم.

پرورش بیان کرد: پیش از این مصوبه‌ای از قبل برای خرید 6 فروند هواپیما هما شامل 330 میلیون دلار داشتیم که تلاش کردیم پس از برجام این مصوبه را به خرید هواپیما از مراکز اصلی اختصاص دهیم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس مبنی بر اختصاص مصوبه صندوق توسعه ملی به خرید ایرباس و ATR بیان کرد: از آن منظر که مذاکرات هما با فاینانسرها برای خرید هواپیما هنوز قطعی نشده است قرار گذشتیم که خرید هواپیماهای ایرباس و ATRها از محل این مصوبه انجام شود و پس از آنکه موضوع فاینانسرها نهایی و فاینانسر برای خرید این هواپیماها جذب شد این مقدار پولی که بابت خرید نقدی به دو کمپانی سازنده ATR و ایرباس داده‌ایم به عنوان پیش‌پرداخت 15 تا 20 درصدی چندین فروند هواپیما در نظر گرفته شود و فاینانس‌ها پس از آن اعمال شود.

مدیرعامل ایران‌ایر درباره صکوک و تأمین مالی از این محل برای هما نیز گفت: متأسفانه ما دولتی-خصوصی هستیم و در این‌باره مشکلاتی داریم که امیدواریم رفع شود و اگر مشکلات اداری درباره صکوک حل شود مبلغی از پیش پرداخت‌ها را از محل صکوک تأمین خواهیم کرد.

وی درباره ورود دیگر هواپیماهای نو به ناوگان هما گفت که 5 فروند ATR دیگر تا پایان سال 2017 وارد هما می‌شود و هواپیمای پنجم هم تا 3 ماه دیگر می‌آید و 11 فروند باقیمانده در سال 2018 تحویل هما می‌شود.

پرورش درباره ایرباس‌ها نیز گفت: تا پایان سال 2017 ، 3 فروند ایرباس 320 تحویل می‌گیریم، سال 2018، 5 فروند ایرباس 321 و 4 فروند ایرباس 320 تحویل هما می‌شود.

وی از پیشرفت فیزیکی انتخاب هواپیماها تا 95 درصد خبرداد و گفت: اولین بوئینگ 777 از قرارداد هما با بوئینگ اردیبهشت سال 97 تحویل هما می‌شود و در آن سال 3 فروند بوئینگ 777 دیگر تحویل هما می‌شود و تا سال 2020 میلادی 15 فروند 777 دیگر تحویل هما می‌شود.

وی درباره عرضه سهام ایران‌ایر گفت که 2 سال پیش مصوبه‌ای از هیات وزیران داشتیم مبنی بر اینکه هما بازسازی ساختاری شده و سپس قابل عرضه خواهد بود.

مدیرعامل ایران‌ایر گفت: شرکت باید بازسازی ساختاری شود که یکی نوسازی ناوگان و بخش دیگر اصلاح ساختاری است.

وی بیان کرد: از چالش‌های هما صندوق بازنشستگی محسوب می‌شود که سهم عمده‌ای از درآمد هما را به خود اختصاص داده است و در این باره با سازمان برنامه و وزارت اقتصاد جلساتی داشتیم و امیدواریم موضوع عرضه سهام ایران‌ایر در 6 ماه آینده به نتیجه برسد.

وی از همکاری بسیار زیاد بانک صنعت و معدن و بانک مرکزی در قرارداد خرید هواپیماها خبر داد و گفت: بانک صنعت و معدن کارگزار است و تأمین مالی همانگونه که گفته شد از صندوق توسعه با مجوز شورای عالی امنیت ملی است.

پرورش گفت: طبق عرف بین‌المللی باید بانک عامل به طرف مقابل به عنوان کارگزار معرفی کنیم و البته باید این مسیر پاک باشد تا پولشویی رخ ندهد.

وی اظهارداشت: مباحث حقوقی در راستای عدم بلوکه شدن پول‌ها را دنبال کردیم، تضامین هم گرفتیم.

مدیرعامل ایران‌ایر افزود: طرف صندوق توسعه ملی بانک صنعت و معدن است و این بانک تضامین را نظیر هواپیما و ملک از ما می‌گیرد.

مدیرعامل ایران‌ایر گفت: همچنین تسهیلاتی برای تعمیر قطعات و موتور هواپیما پس از برجام از بانک صنعت و معدن دریافت کردیم که طبق مجوز اوفک در راستای ارتقای ایمنی برخی قطعات و موتورهای قبلی را تعمیر کنیم.

وی درباره تامین خلبان برای ATRها گفت که تامین خلبان و آموزش رایگان جزء قرارداد با ATR است. ما چون خلبان برای آموزش به ATR فرستادیم خلبان این هواپیما را نداشتیم و طبق قرارداد تأمین رایگان خلبان بر عهده ATR است تا بدین ترتیب هواپیماها وقتی وارد کشور شد روی زمین نماند.

مدیرعامل ایران‌ایر گفت: ما برای 2 سال آینده هما خلبان کافی داریم.
فارس

کد خبر 73397

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha