کد خبر 74025
۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۹

پرشین خودرو: آیا تا به حال با خود فکر کرده اید که در هزاران سال پیش به جای خمیر دندان از چه موادی استفاده می‌کردند؟

 

فرمول خمیر دندان در هزاران سال پیشبه گزارش «پرشین خودرو»،  شاید تصور اینکه فراعنه هر روز صبح قبل از رفتن به قصر حکومتی، دندان‌هایشان را مسواک می‌زدند، برای خیلی‌ها قابل باور نباشد، لیکن در حقیقت مصری‌ها اولین مللی بودند که در حدود هفت هزار سال پیش، خمیر دندان را اختراع کردند.
 
یک قطعه پایپروس به جای مانده از مصر قدیم که در موزه پاپیروس کتابخانه ملی اتریش در وین به نمایش گذاشته شده، نشان می‌دهد مصری‌ها از هزاران سال پیش به بهداشت دهان و دندان اهمیت می‌داده و از خمیر دندان استفاده می‌کردند.
 
یک درخمه سنگ نمک، دو درخمه پونه، یک درخمه زنبق و بیست دانه فلفل سیاه فرمول مصری‌های قدیم برای خمیر دندان، در آن زمان بوده است. درخمه یکی از واحدهای وزنی مصر قدیم بوده که معادل 3.75 گرم است.
 
فرمول خمیر دندان مصری نوشته شده روی یک برگ پاپیروس
 
فرمول خمیر دندان در هزاران سال پیش
 
گزارش موزه اتریش درباره خمیر دندان فراعنه
 
فرمول خمیر دندان در هزاران سال پیش
 
تحقیقات دانشمندان در عصر جدید ثابت کرده است که زنبق می‌تواند در پیشگیری از بیماری‌های لثه، موثر باشد. مدیر بخش مصر در موزه سان خوزه در این‌باره گفته است: مصری‌ها برای بهداشت دهان و دندان اهمیت ویژه‌ای قائل بودند. آنها روش‌های مختلفی برای سلامت دندان و درمان بیماری‌های لثه به کار برده‌اند. مصری‌ها نوعی ماده قابل جویدن، شبیه آدامس امروزی اختراع کردند که برای خوشبو کردن دهان به کار می‌رفت. آنها بعدها عسل، نعناع و مواد دیگری برای درمان بیماری‌های لثه به آن افزودند.
 
درباره محتویات خمیردندان زریاب اطلاعات چندانی در دست نیست، لیکن گزارش شده که این خمیردندان علاوه بر طعم خوب، کارکرد مناسبی نیز داشته است. در سال 1880 دکتر واشنگتن شفیلد، نسخه اول خمیردندان‌های امروزی را که مخلوطی از بی‌کربنات سدیم و هیدروژن پروکساید بود را به صورت معجون ارائه کرد. معجون ساخت دکتر شفیلد اولین بار توسط شرکت کولگیت و پالرمو در سال 1896 به صورت تجاری وارد بازار شد.
 
نخستین خمیردندان در عصر جدید
 
فرمول خمیر دندان در هزاران سال پیش
 

 

 

 

 

منبع: باشگاه

کد خبر 74025

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha