خودروهای فرسوده را سرویس ادارات می کنند!

پرشین خودرو: برای کاهش اثرات محیطی خودروهای دیزلی فرسوده و فاقد فیلتر، باید قانون گذار و اجرا کننده به منظور حسن انجام مصوبات و قوانین همکاری کنند.

وحید حسینی مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران  در گفت وگو با خبرنگار  پرشین خودرو در مورد چرایی مقابله نکردن با آلودگی خودروهای عمومی و سنگین در شهرهای بزرگی همچون تهران گفت: مشکل این حوزه تنها و تنها به خوب اجرا نشدن مصوبات دولت بر می گردد.

وی ادامه داد: دولت برای رفع مشکلات آلودگی خودروهای دیزلی 3 مصوبه ابلاغ کرده است که بر اساس آنها دستگاه های دولتی برای استفاده از پیمانکارانی که خودروهای کارگاهی آنها فاقد معاینه فنی یا بدون فیلتر بودند، منع شده و در مصوبه دوم نیز همه خودروهای دیزلی در 8 کلان شهر نیز باید خود را با فیلتر مقاوم سازی می کردند.

حسینی در مورد مصوبه سوم دولت نیز گفت: بر این اساس از ابتدای سال 96 همه خودروهای دیزلی نو باید به فیلتر مجهز می شدند که متاسفانه هیچکدام از این 3 مصوبه به درستی و به طور کامل اجرایی نشده است.

مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران تاکید کرد: اگر تنها همین 3 قانون به درستی اجرا می شد بخش زیادی از آلودگی هوای ناشی از فعالیت خودروهای دیزلی از بین می رفت.

وی مشکل حضور خودروهای دیزلی در شهر ها را از دیگر معضلات بخش حمل و نقل و آلودگی هوا در کلان شهر ها دانست و افزود: خودروهای دیزلی برای تردد در جاده های کشور باید دفترچه دریافت کنند و کنترل و تمدید این دفترچه منوط به دریافت معاینه فنی است و وقتی این معاینه فنی به خودرو تعلق نگیرد، تازه مشکل کلان شهرها آغاز می شود.

حسینی افزود: خودروهای دیزلی برای گذران 20 سال باقی مانده از عمرشان از جاده ها به داخل شهرها منتقل می شوند و حالا دیگر خبری از دفترچه و معاینه فنی نیست و این یعنی آلودگی افزایش خواهد یافت.

وی با انتقاد از برخی دستگاه ها که با بکارگیری خودروهای فرسوده دیزلی، از قانون تبعیت نمی کنند گفت: سرویس بخش اعظمی از ادارات و ارگان های نظامی و غیر نظامی از همین خودروهای فرسوده تشکیل شده است که بار آلودگی را در کلان شهرها چندین برابر می کند.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران خاطرنشان کرد: متاسفانه معاینه فنی خودروهای دیزلی بر عهده وزارت راه و خودروهای شهری بر عهده وزارت کشور است و این دو هیچ تعاملی در این زمینه با هم نداشته و از آمارهای یکدیگر نیز بی اطلاع هستند. بنابراین زمانی که خودروی دیزلی به شهرها کوچ می کند وزارت کشور خبر ندارد که این خودروی دیزلی فاقد معاینه فنی و بدون مجوز در حال تردد است.

کد خبر 74074

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha