کد خبر 74195
۱۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۴
تعریفی که ایران ازخودروی لوکس دارد

پرشین خودرو: بر اساس مقررات واردات کالا به ایران، خودروهای ۲۵۰۰ سی سی و بالاتر به عنوان یک کالای لوکس طبقه بندی شده و واردات آنها از سال ۲۰۱۴ به این سو ممنوع است اما برخی فعالان بازار برای تغییر این معیار تلاش می کنند.

به گزارش  پرشین خودرو،  به نقل از پایگاه خبری فوربس، تعریف کلمه لوکس چیست؟ برای بسیاری این کلمه مترادف با لباس های طراحی شده توسط طراحان معروف، یک هتل 5 ستاره یا شاید یک رستوران شیک است. اما در ایران کلمه می تواند مترادف با خودرویی با یک موتور 2.5 لیتری باشد.

بر اساس مقررات واردات کالا به ایران، هر خودرویی با موتوری به این بزرگی یا بزرگتر از آن به عنوان یک کالای لوکس طبقه بندی می شود و واردات آنها از سال 2014 به این سو ممنوع است.

این ممنوعیت در ابتدا برای جلوگیری از خروج ارز از کشور برای خرید کالاهای غیرضروری و کاهش آلودگی هوا وضع شده بود، مشکلی که کشور هنگام مواجهه با تحریم های غرب با آن مواجه بود. اما در حال حاضر بخش عمده ای تحریم ها علیه ایران بر اساس برجام برداشته شده است.

فرهاد احتشام زاده، رئیس اتحادیه وارد کنندگان خودروی ایران اخیرا گفته است: «تعریف خودروهای لوکس نابجا و غلط ست... اما سیاستگذاران همچنان بر نگاه خود اصرار دارند. هیچ کشور دیگری مشخصات فنی را ملاک تعریف یک کالا به عنوان کالای لوکس قرار نمی دهد.»

اتحادیه تحت مدیریت احتشام زاده، در حال لابی با مقامات دولتی برای تغییر این تعریف است. وی افزود: «ما پیشنهاداتی به دولت ارائه کرده ایم و دنبال یک پاسخ منطقی هستیم.»

مطمئنا این ضابطه که همچنان پابرجاست، توجیه منطقی چندانی ندارد. هرچند محدود 2.5 لیتر شامل تعداد زیادی از انواع خودروهای بزرگ و قدرتمند نیز می شود، اما خودروهای زیادی هم هستند که شامل خودروهای اسپورت با موتورهای کوچکتر هستند که از نظر مردم جزو خودروهای لوکس تعریف می شوند، اما به دلیل این ضابطه نابجا از ممنوعیت واردات خودرو می گریزند. از این رو، یک نمایندگی فروش خودروهای پورشه در شمال غرب تهران وجود دارد که توسط شرکت معین موتورز اداره می شود و از جمله خودروی مدل اس باکستر را برای فروش عرضه می کند که موتور آن اندکی کمتر از 2.5 لیتر مصرف دارد.

برخی خودروها با موتورهای بزرگتر نیز که در مقاطعی توسط مقامات توقیف می شدند، همچنان در ایران دیده می شوند.

در حالی که واردکنندگان تمایل دارند که این ممنوعیت واردات برداشته شود، اما صنعت خودروسازی داخلی در هر صورت سرعت قابل توجهی در حال رشد است.

سال گذشته 1.1 میلیون دستگاه خودرو در ایران تولید شد، در حالی که این رقم یک سال قبل از آن 885 هزار دستگاه بود. آمارهای سال 2016، ایران را با فاصله ای زیاد در رده بزرگترین تولید کننده بزرگ خودروی خاورمیانه و چهاردهمین تولید کننده بزرگ در جهان قرار داد. ایران بالاتر از کشورهایی نظیر اندونزی، ترکیه و ایتالیا جای گرفته است. دو شرکت بزرگ خودروساز داخلی، که بخش عمده ای از بازار ایران را در اختیار دارند، ایران خودرو و سایپا هستند.

شرکت های بین المللی خودروسازی در سال های اخیر به سرعت از گشایش بازار ایران نهایت استفاده را برده اند. از اولین شرکت هایی که وارد بازار ایران شده شرکت های رنو و پژو سیتروئن فرانسه هستند. بسیاری دیگر از جمله شرکت های بزرگ اروپایی و آسیایی نیز یا قراردادهای سرمایه گذاری مشترک با تولید کنندگان داخلی امضا کرده اند یا به دنبال انعقاد چنین قراردادهایی هستند.

ممنوعیت واردات بر اساس سایز موتور، تنها ملاک برای ممنوعیت واردات خودرو به ایران نیست. خودروهای شرکت های آمریکایی و انگلیسی نیز سال هاست از ورود به ایران محروم هستند.

 

کد خبر 74195

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha