تاثیر خودروهای خودران بر اقتصاد دنیا

پرشین خودرو: خودروهای خودران چشم‌انداز تکنولوژی را متحول می‌کنند؛ اما این خودروها بر اقتصاد نیز تأثیر زیادی خواهند داشت.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از زومیت، در زمان صحبت از آینده‌ای که خودروهای خودران نقش زیادی در آن دارند، افراد به دو گروه تقسیم می‌شوند. دسته اول به تأثیرات مثبت آن، مانند کاهش مرگ و میر ناشی از تصادفات و ایجاد وقت بیشتر برای کاربران توجه می‌کنند. دسته دوم معتقدند که این خودروها، باعث بیکاری پنج میلیون راننده خواهند شد.

حقیقت جایی بین این دو دیدگاه قرار دارد. اما آینده خودروهای خودران، هرگونه که باشد، باعث تغییر زیادی در اقتصاد جهانی خواهد شد. بر اساس گزارش مؤسسه‌ی تحقیقاتی استراتژی آنالیتیکز، خودروهای خودران ۷ تریلیون دلار به اقتصاد جهانی اضافه خواهند کرد. اما بخش اصلی این درآمد، برای شرکت‌هایی همچون اوبر، تسلا و گوگل خواهد بود. استراتژی آنالیتیکز در گزارش خود می‌نویسد:

میزان درآمد از سرویس‌ها،‌ اپلیکیشن‌ها و محتوایی که از طریق حمل‌ونقل-به-عنوان-سرویس (Mobility-as-a-Service) به فروش می‌رسند، از درآمد فروش خودرو پیشی خواهد گرفت.

با این اوضاع، کارگرانی که قصد دارند تا سال ۲۰۳۰ یا بعد از آن در صنعت خودرو شغل خود را حفظ کنند، چه باید بکنند؟ گزارش استراتژی آنالیتیکز چند راهکار ساده پیشنهاد می‌دهد که در ادامه‌ی مطلب به آن‌ها اشاره شده است.

به یک مهندس کامپیوتر تبدیل شوید

خودروهای خودران حجم داده بسیار زیادی تولید می‌کنند. این داده‌ها ارزش بالایی دارند. مؤسسه‌ی مشاوره مکینزی پیش‌بینی می‌کند که صنعت داده خودرو تا سال ۲۰۳۰، ۷۵۰ میلیون دلار ارزش خواهد داشت. ذخیره‌سازی، ساماندهی و آنالیز داده، شغل بزرگی خواهد بود.
فناوری اطلاعات را رها نکنید

گزارش‌ها نشان می‌دهند که سرمایه‌گذاری روی فناوری اطلاعات دو برابر می‌شود. معمولا، سرمایه‌گذاری روی فناوری اطلاعات و میزان اشتغال رابطه عکس دارند. هر چه زیرساخت‌های فناوری اطلاعات، داده‌های خودروهای خودران را تفسیر و بررسی کنند، میزان استفاده از نیروی انسانی کاهش خواهد پیدا کرد؛ اما افرادی باید بر زیرساخت‌های فناوری اطلاعات نظارت کنند.

تعمیر همه خودروها را بلد باشید

خودروهای خودران نیازی به راننده ندارند، اما نیاز به تعمیرکار دارند. این گزینه حتی اگر تعداد خودروهای فروخته‌شده، کمتر شود، صحت دارد. افراد برای تحرک و جابجایی از تاکسی‌های خودران آنلاین استفاده خواهند کرد و به همین دلیل، میزان مسافتی که یک خودرو در طول عمر خود طی خواهد کرد، افزایش می‌یابد. هر چه خودروها مسیر بیشتری طی کنند، زودتر فرسوده‌تر می‌شوند. برخی از این خودروها از رده خارج می‌‌شوند؛ اما برخی دیگر باید تعمیر شوند و این کار به تعداد زیادی تعمیرکار و مکانیک نیاز دارد.

منتظر شغل‌هایی باشید که هنوز وجود ندارند

در نهایت، شغل‌هایی به وجود می‌آید که در حال حاضر حتی تصور آن‌ها نیز ممکن نیست. گسترش صنعت خودرو در ایالات متحده باعث شد شغل‌هایی جدیدی همچون پارکبان و پیک پیتزا به وجود آید. خودروهای خودران می‌توانند همین روند را داشته باشند. گرگ لیندسی در این زمینه می‌گوید:

رقم ۷ تریلیون دلار نشان می‌دهد که این اقتصاد پتانسیل بالایی دارد.

هنوز کسی نتوانسته است تخمین بزند که صنعت خودروهای خودران چه میزان شغل ایجاد خواهد کرد. به همین دلیل، آینده چندان مشخص نیست.

به نظر می‌رسد هنوز زود است که افراد به فکر خودروهای خودران باشند. اما برای دولت‌ها زود نیست. در کمتر از ۳۵ سال آینده، یک طوفان اقتصادی جهان را درمی‌نوردد. وظیفه دولت‌ها این است که از این طوفان بهره ببرند و شغل‌های تخصصی ایجاد کنند.

کد خبر 74421

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha