صنعت خودروی ایران نیاز به رقیب قوی و مستقل دارد

پرشین خودرو: با ورود مستقیم برندهای خودروسازی برای تولید خودرو، ایران می تواند هاب منطقه در صنعت خودرو شده و مشکل اشتغال و کیفیت تولید را کاهش دهد.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، یکی از اتفاقات خودرویی که در بسیاری از نقاط جهان به یک روال کاری تبدیل شده، ساخت خط تولید جدید توسط برندهای مختلف است که موجب رونق صنعت خودروی کشور میزبان به دلیل استفاده از شبکه بازاریابی جهانی برندها می شود.

البته در این میان سرمایه گذار یا همان برند میهمان نیز از این سرمایه گذاری منتفع شده و سود سرشاری می برند اما به لحاظ ورود دانش و تکنولوژی به کشور دیگر، دریافت سود مناسب کاملا منطقی است.

کشورهای جنوب شرق آسیا بیشترین میزبانی را برای برندهای خودرویی داشته اند. چین، مالزی و حتی کره که در حال حاضر خودش جزو خوب های صنعت خودرو است کار مشارکت با برندهای خارجی را به خوبی انجام داده و می دهند. به لیست فوق هند را نیز باید اضافه کرد که تقربا برند اروپایی وجود ندارد که به دلیل شرایط مناسب تولید، دلش نخواهد به این بازار ورود کند.

آخرین برندی که تلاش کرد به این بازار یک میلیاردی وارد شده و سهمی برای خود جذب کند، کیا موتورز کره است که از مدت ها قبل به دنبال جانمایی کارخانه خود در هند بوده و به شدت خواهان رخ دادن این سرمایه گذاری بزرگ در کشور 72 ملت است.

متاسفانه در میان این همه سرمایه گذاری، ایران نتوانسته است به دلیل برخی از مشکلات سهم مناسبی را برای خود جلب کند و تنها به تعدادی قرارداد مشترک برای تولید برخی از محصولات در سایت های فعلی خودرویی ایران بسنده کرده و گویی زیاد به ورود شخصی برندها به این بازار رضایت ندارد.

حتی قرارداد کمپانی رنو با سازمان گسترش و نوسازی نیز همچنان در حال امضا شدن است و هزاران مشکل ریز و درشتی که مانند کوه جلوی امضا آخر را گرفته اند نیز وجود دارد که مهمترین آن، نارضایتی سایپا از وا گذاری سایت بن رو است.

اما نگاه کارشناسان بخش خودرو به ورود مستقیم برندها برای تولید مثبت است و حتی خودشان این اتفاق را ترویج کرده و به صلاح صنعت خودرو میدانند.

احمد نعمت‌بخش دبیر انجمن خودروسازان ایران در گفت وگو با خبرنگار پرشین خودرو، ضمن دفاع از ورود رنو برای تولید مستقیم در صنعت خودروی کشور گفت: در یکی از جلسات انجمن خودروسازان به آقای وزیر صنعت پیشنهاداتی برای بهتر شدن صنعت خودرو داده شد و اتفاقا یکی از این گزینه ها این بود که اگر می خواهیم صنعت خودرو رقابتی شود، بهتر است که دست به تولید مشترک بزنیم.

وی ادامه داد: منظور ما تشکیل شرکت های جوینت ونچر به شرط صادرات بیش از 30 درصدی تولیدات بود که بی شک اگر این رقم را بتوان در 40 درصد تثبیت کرد، بسیار عالی خواهد بود.

نعمت بخش خاطرنشان کرد: در آن جلسه بنده به آقای نعمت زاده عرض کردم که جوینت ونچر خوب است اما بهتر از آن، این است که ما اجازه دهیم یک کمپانی خارجی وارد صنعت خودرو ما شده و با سرمایه و امکانات خود محصولات جدیدی را از اول تا آخر به صورت شخصی و مستقل تولید کند.

وی با اشاره به اینکه هیچ منافاتی بین این نوع سرمایه گذاری و و قوانین کشور از جمله قانون سرمایه گذاری داخلی وجود ندارد، افزود: با ورود برندهای مطرح به کشور، خودروسازهای داخلی نیز کمربندهای خود را محکم خواهند کرد و کار به رقابت در بازار و تولید می رسد که این مهم برای کشور و مشتریان بسیار مفید خواهد بود.

دبیر انجمن خودروسازان ایران تصریح کرد: در آن جلسه وزیر این پیشنهاد را یادداشت کرد و فکر نمی کنم وی نیز مخالف این اتفاق باشد و به شخصه فکر می کنم فایده این حضور مستقل از ضررش بیشتر خواهد بود.

وی به سخنان رییس جمهور اشاره کرد که به کمپانی های خارجی پیشنهاد دادند تا خودشان راسان برای سرمایه گذاری و تولید پای به میدان گذاشته و کار در ایران را در دست بگیرند.

نعمت بخش تاکید کرد: اگر می خواهیم هاب منطقه در صنعت خودرو شویم و صادرات خودرویی بیشتری داشته باشیم باید سرمایه گذار شخصا وارد گود شده و به شرط صادرات بیش از 50 درصدی محصول بدون مشارکت خودروسازان ایرانی دست به تولید بزند و البته دولت و قانون گذار نیز حمایت خودش را از این تولدی انجام دهد.

کد خبر 74666

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha