استانداردهای روز دنیا باید بومی سازی شود

پرشین خودرو: به دلیل برخی از نقاط ضعف، تولید در بخش خودرو از حوزه فروش و خدمات عقب تر است و نیاز دارد تا با برخی استانداردسازی ها، خودش را به حد معقول برساند.

محسن سلیمی مدیر مهندسی بازرسی خدمات شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران در گفت وگو با خبرنگار پرشین خودرو گفت: چرخه تولید خودرو از زنجیره تولید، خودروساز، حوزه فروش و خدمات پس از فروش تشکیل شده است که در مورد دو حوزه آخر یعنی فروش و خدمات پس ازفروش، می توان این ادعا را کرد که مشتریان اگر در این بخش ها خدمات مطلوب دریافت نمایند، باز برای خرید به همان شرکت مراجعه می کنند.

وی ادامه داد: انتهای کار زنجیره خودروسازی، فروش و گارانتی است و مطمئنا وفاداری مشتریان رابطه معنی داری با این حوزه ها دارد.

سلیمی تصریح کرد: موضوعاتی چون اقتصاد و خدمات، زنجیره ارزش خودروسازی، رضایت مندی و وفاداری مشتری، قوانین و آیین نامه های دولتی و تجارب موفق جهان بر روی حوزه فروش و خدمات پس از فروش می توانند تاثیرگذار باشند.

مدیر مهندسی بازرسی خدمات شرکت ISQI با اشاره به این مطلب که برای پیدا کردن فاصله بین صنعت خودروی ایران و کشورهای موفق در این بخش باید از پایه، کار را بررسی کرد، گفت: ما نمی توانیم تنها بر پایه فروش و خدمات پس از فروش، در مورد تفاوت ها سخن بگوییم بلکه ابتدا باید ببینیم کل صنعت ایران با صنعت کشوری موفق مثل فرانسه، چه تفاوت هایی دارد. پس از آن صنعت خودرو را بسنجیم و سپس در جزییات به فروش و خدمات پس از فروش ورود کنیم.

وی در مورد صنعت خودروی جهان و تفاوت های تولید در آن فضا گفت: محصولاتی را که کشورهای صاحب صنعت خودرو در اروپا و شرق آسیا تولید می کنند با استاندارد یورو 6 و مدرن ترین امکانات ایمنی تولید می شود و بخش کیفی کار نیز به یک اتفاق روتین تبدیل شده و این مهم جز اصلی کار است.

 

در کیفی سازی با جهان فاصله داریم!

سلیمی در مورد تفاوت ساخت خودروها در داخل و خودروهای وارداتی گفت: محصولات وارداتی دارای IGS (عیوب اولیه) کمتر از یک هستند اما متاسفانه در برخی موارد این عدد برای خودروی داخلی به 4 نیز می رسد و این مسئله تفاوت کیفی سازی خودرو را نشان می دهد.

وی افزود: وقتی اختلاف کیفیت در تولید وجود دارد مطمئنا در حوزه های دیگر همانند فروش و خدمات نیز نقطه ضعف های متعددی وجود خواهد داشت.

این مدیر فعال در شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران تاکید کرد: متاسفانه زنجیره تولید خودرو در کشور ما با مشکلاتی رو به رو است و ما سعی داریم با اضافه کردن برخی استانداردها، هر 2 سال یکبار شرایط را به روز کرده و انتظارات جامعه از خودروهای تولیدی را در قالب استانداردهای جدید به خودروسازان ابلاغ کنیم.

 

استفاده از استانداردهای جهانی به نفع ماست

مدیر مهندسی بازرسی خدمات شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران در مورد بهره بردن از استانداردهای اروپایی برای تدوین استانداردهای داخلی گفت: باید سعی شود از استانداردهای پژو، سیتروئن، رنو، ولو و نیسان استفاده و استانداردهای مورد قبول این خودروسازان جهانی را تا جایی که با اقلیم و شرایط کشور مناسب باشد در تدوین استانداردهای داخلی به کار ببریم.

وی ادامه داد: از نگاه بنده، به دلیل برخی رابطه هایی که از قدیم با برخی از برندهای جهانی داشته ایم، حوزه فروش و خدمات پس از فروش در زنجیره تولید خودروی ما جلوتر از وضعیت تولید است و وقتی مقایسه کنیم نمایندگی های فروش در ایران با حوزه فروش شرکت رنو تفاوت های کمی دارند.

سلیمی در پایان این شباهت ها را در زیرساخت، فضای کار و تجهیزات خلاصه و خاطرنشان کرد: سال گذشته به دغدغه های مصرف کنندگان در حوزه خودرو ورود کردیم و برای اولین بار به بحث فرآیند های تعمیراتی وارد شدیم.

کد خبر 74747

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha