کد خبر 74764
۲۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۳
تولید قطعات الکترونیکی خودرو در کشور

پرشین خودرو: مهندسان یک شرکت قطعه‌سازی داخلی موفق به تولید برخی قطعات الکترونیکی خودرو شدند که منجر به کاهش نیاز به واردات این قطعات و رشد دانش بومی جهت تولید محصول مشابه برای خودروهای دیگر شده است.

به گزارش  پرشین خودرو،  بر اساس اعلام روابط عمومی صحا، مهندس رحمت‌الله حفاری مدیرعامل این شرکت قطعه‌ساز با اشاره به پیشرفت پروژه تولید قطعات الکترونیکی خودرو در این شرکت با اتکا به تسهیلات دریافتی از صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک (صحا) گفت: شرکت ما محصولات تولیدی متنوعی در حوزه قطعات الکترونیک خودرو دارد اما قطعاتی مانند انواع حسگرهای فشار و دما، انواع کلیدهای شیشه‌ بالابر و تنظیم آیینه برقی الکترونیکی (خودروهای ۲۰۶ و ۲۰۷ و ...) و همچنین انواع رله‌های مورد استفاده در خودرو از سوی صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک مورد حمایت قرار گرفته است.

مهندس حفاری در خصوص کارکرد این قطعات در خودروسازی اظهار کرد: از آن جایی که سنسور کنترل دمای آب از نوع مقاومت NTC است، با افزایش و کاهش دمای آب ولتاژ برگشتی به ECU تغییر کرده و از این طریق ECU با شناسایی دمای آب و میزان سردی و گرمی موتور، دور فن و میزان حرکت عقربه پشت آمپر را تنظیم می‌کند. همچنین حسگرهای فشار روغن نیز در صورت کاهش فشار روغن در مسیر، فعال شده و باعث روشن شدن چراغ اخطار در جلوی آمپر می‌شوند.

وی در خصوص رله ۱۵-۲۵،‌ ضمن اشاره به این مطلب که این رله مصارف زیادی در خودرو دارد،‌ گفت: رله ۱۵-۲۵ معمولا در مسیر عبور جریان به بوق خودرو، کلیدهای شیشه بالابر و چراغ‌های خودرو قرار می‌گیرد و باعث عبور کنترل‌شده جریان جهت رسیدن به قطعه مورد نظر می‌شود.

مهندس حفاری در مورد رله دوبل نیز گفت: این رله وظیفه انتقال فرمان عملکرد از ECU خودرو به پمپ پنزین، سنسور اکسیژن، کنیستر بنزین و محفظه احتراق خودرو را بر عهده دارد. در حقیقت رله با تغییر مسیر جریان می‌تواند فرمان ECU را به هر یک از این قسمت‌ها منتقل کند.

وی اظهار کرد: کلید شیشه بالابر نیز وظیفه کنترل عملکرد بالا و پایین شیشه‌های جلو و عقب و کلید تنظیم آیینه این مجموعه نیز وظیفه کنترل عملکرد تنظیم آیینه‌های جانبی را بر عهده دارد.

مهندس حفاری گفت: تا این مرحله تعدادی از قطعات شامل کلیدهای شیشه بالابر و سنسورها پس از اخذ تأئید کیفی از خودروسازان وارد مرحله تولید انبوه شده و تعداد اندکی از آنها در مرحله اخذ تائیدیه است.

وی درباره مزایای این طرح نیز تصریح کرد: از مزایای این طرح، افزایش اشتغال مولد، کاهش نیاز به واردات این قطعات و رشد دانش بومی جهت تولید محصول مشابه برای خودروهای دیگر است.

مهندس حفاری ادامه داد: از آنجا که دانش تولید این قطعات قابل تعمیم به بسیاری از خودروهای بازار داخل و خارج است با بومی‌سازی آن، علاوه بر رفع نیاز خودروسازان داخلی، امکان تولید محصولات با قابلیت صادرات مهیا خواهد شد.

وی گفت: اجرای این پروژه‌ها علاوه بر ارتقای دانش در جهت خودکفایی تولید محصولات مشابه، موجب اشتغال‌زایی برای 50 نفر به طور مستقیم و 100 نفر به طور غیر مستقیم شده است.

مهندس حفاری در پایان خاطرنشان کرد: دریافت به‌موقع تسهیلات از صندوق صحا موجب تسریع در روند اجرای پروژه‌ها و تأمین به موقع ملزومات پروژه از جمله قالب‌ها و سایر موارد شده است؛ به‌ویژه این‌که در همین زمان پرداخت مطالبات توسط خودروسازان به شدت با تأخیر مواجه شده بود.

ایسنا

کد خبر 74764

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha