انحصار دولتی بخش خصوصی را نابود می کند/وجود «گری مارکت ها» مفید است

پرشین خودرو: تصمیمات اشتباه در سال های اخیر بخش خصوصی را تا مرز نابودی کشانده و دولت به جای نقش نظارتی خود در جامعه به عنوان رقیب در اقتصاد فعال است.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، فرهاد احتشام زاد رئیس انجمن واردکنندگان خودرو، در مورد طرح ساماندهی واردات خودرو در دولت یازدهم گفت: در حوزه واردات یک سند بالادستی که چارچوب های وارداتی را نشان دهد، وجود ندارد.

وی ادامه داد: یکی از رسالت هایی که فدراسیون واردات روی آن تمرکز کرده است، طرح تجمیع سند بالا دستی واردات است. میزان تولید، میزان تقاضا، تقاضاهای سطحی ، نیازهای سطحی، محدودیت های بازار و ارزهای تنظیم قیمت در بازار پارامترهایی هستند که بر روی میزان واردات اثر می گذارند.

رییس انجمن واردکنندگان خودرو در مورد تعیین تکلیف نمایندگی های خودروهای وارداتی و برندهای غیر ایرانی گفت: وزارتخانه سیاست هایی را در پیش گرفته مبنی بر اینکه شرکت های مادر الزاما باید ارتباط مستقیم با ایران داشته باشند. هنوز به اهداف کامل این سیاست نرسیده ایم که شاید یکی از مهمترین دلایل آن عضو سازمان تجارت جهانی نبودن ایران است.

وی افزود: در فضای تجاری برابر قرار نداریم و به همین دلیل نمی توانیم تعیین کننده شرایط برای طرف های خارجی باشیم. این مسئله باعث می شود تصمیمات اشتباهی در فضای رویایی و دور از واقعیت گرفته شود که باعث بالا رفتن قیمت کالاهای موجود در بازار می شود.

احتشام زاد با انتقاد از دخالت ادامه دار دولت ها در تولید گفت: دولت باید در بخش نظارتی فعال شود و نباید درگیر فرآیندهای اجرا شود. مطمئنا بخش خصوصی با تمام مشکلاتی که با آن روبه رو است نمی تواند با مشکلی بزرگتر به نام رقیب دولتی نیز دست و پنجه نرم کند.

وی تصریح کرد: متاسفانه رقیب دولتی ما به شدت به دنبال بازار انحصار دولتی است و بخش خصوصی داخلی توان رقابت را با این انحصار ندارد.

رییس فدراسیون واردات ایران پافشاری دولت بر انحصار در حوزه های مختلف را باعث از بین رفتن بخش خصوصی دانست و افزود: هنوز هم معتقدم به دلیل سیاست های اشتباه نسل کشی بخش خصوصی ادامه دارد و هنوز نتوانستیم از این بحران خارج شویم.

وی در مورد دلایل کارشکنی شرکت های مادر در اعطای نمایندگی مستقل به ایران گفت: این مجموعه ها با سیاست های داخلی خودشان تصمیم گیری می کنند اما مشکل این است که وجود شرکت های مادر در ایران یعنی گذر از شرکت های بزرگ واردکننده غیر نمایندگی و طبیعتا فکر می کنم که بودن گری مارکت ها باعث افزایش رقابت در بازار ایران شده و این رقابت به نفع مصرف کننده خواهد بود.

احتشام زاد در مورد بحث خدمات فروش به عنوان یکی از دلایل نگرانی از فعالیت گری مارکت ها، اظهار داشت: بر اساس دستورالعمل هایی که نمایندگی های رسمی دریافت کرده اند، موظف شده اند تا خودروهای وارداتی را بر اساس کنترل اصالت و بر اساس همان خودرویی که مجوزش را دریافت کرده اند وارد کرده و 3 درصد از قیمت CIF را دریافت و به جای آن خدمات و گارانتی ارائه دهند. بنابراین این مشکل حادی نیست.

وی در مورد بحث های سال گذشته در مورد خودروهای آمریکایی گفت: شماره گذاری این خودروها از سر گرفته شده زیرا همه این خودروها قانونی وارد کشور شده اند بنابراین؛ لزومی نداشت که این همه زمان هدر رفته و خریداران این خودروهای آسیایی و اروپایی مونتاژ شده در خاک آمریکا، سرگردان شوند!

کد خبر 74818

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha