فرودگاه‌های ایرلاین‌های ایرانی هدف جدیدترین محدودیت‌ها

پرشین خودرو: پس از آنکه دو ایرلاین ایرانی توانستند با استفاده از شرایط به وجود آمده پس از اجرایی شدن برجام قراردادهای خود برای خرید هواپیماهای جدید را به ثبت برسانند، این بار تندروهای آمریکایی به دنبال محدود کردن فعالیت ایران در بخشی دیگر از صنعت هوایی جهان هستند.

به گزارش پرشین خودرو،  ایران ایر و آسمان دو ایرلاین ایرانی بودند که توانستند با استفاده از فضای جدید به وجود آمده مذاکرات خود را با هواپیماسازان اصلی پیگیری کنند و در چهارچوب آن به خرید حدود ۲۶۰ فروند هواپیما اقدام کنند. موضوعی که با رسیدن نخستین هواپیماهای برجامی خریداری شده از سوی ایران ایر رسما وارد فاز اجرا شد و به نظر می‌رسد در ماه‌های آینده با شتاب بیشتری پیگیری شود.

این اقدامات در حالی صورت گرفته که نیروهای تندروی آمریکایی تمام تلاش خود را برای جلوگیری از رسیدن به این دستاوردهای جدید بسیج کرده بودند. در ابتدا بعضی از نمایندگان کنگره آمریکا تلاش کردند لوایحی به منظور جلوگیری از فروش هواپیمای مسافرتی به ایران تصویب کنند و پس از عدم موفقیت در این موضوع به سراغ محدودیت بعضی از بانک‌ها و شرکت‌های فاینانس دهنده در سطح جهان رفتند.

با وجود تمام این سنگ‌اندازی‌ها بازار بکر ایران که آماده پذیرش تعداد قابل توجهی هواپیمای جدید بود برای شرکت‌هایی چون ایرباس و بوئینگ غیر قابل چشم‌پوشی به نظر می‌رسید و از این رو خیلی زود قراردادهای مربوط به فروش هواپیمای ایران با وجود مخالفت دولت آمریکا نهایی شد.

پس از عدم موفقیت نیروهای تندروی آمریکایی در ایستادگی مقابل فروش هواپیما به ایران این بار به نظر می‌رسد آنها به دنبال به وجود آوردن کارشکنی‌های جدید در فضای عملکرد ایرلاین‌های ایرانی هستند. شرکت هواپیمایی ماهان با توجه به تعداد ناوگان فعال خود بزرگترین شرکت هواپیمایی ایرانی به حساب می‌آید، در طول ماه‌های گذشته همچنان با تحریم‌های جدی از سوی ایالات متحده مواجه بوده و این بار به نظر می‌رسد شرایط برای سنگ‌اندازی جدید در مسیر حرکتی آن فراهم شده است. یکی از نمایندگان مجلس سنای آمریکا به دنبال آن است که ورود شهروندان آمریکایی به فرودگاه‌های بین‌المللی که شرکت ماهان در آنها پرواز می‌کند را با تمهیدات امنیتی جدید مواجه کند و این موضوع می‌تواند در بلندمدت برای شرکت ماهان هزینه جدیدی به وجود آورده یا رفع محدودیت‌های گذشته را با دشواری مواجه کند.

هرچند پیش‌بینی وزیر راه و شهرسازی درباره اجبار بازارهای جهانی علیه آمریکا در به وجود آوردن فضای مطمئن برای ورود به صنعت هوایی ایران تاکنون محقق شده و نیاز به حضور در ایران هر گونه مقاومت سیاسی را غیرممکن کرده است اما بررسی‌هایی که هنوز در مجالس دوگانه آمریکا مطرح می‌شود، تلاش دارد تا فضا را همچنان غیرعادی جلوه دهد. فضایی که حالا جهان نیز عادی بودن آن را پذیرفته و بعید به نظر می‌رسد برنامه‌های سیاسی اینچنینی روی تصمیم‌های کلان اقتصادی تاثیر بگذارد.
ایسنا

کد خبر 74909

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha