کد خبر 74970
۲۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۸
چرا پراید همچنان تولید می شود؟

به گزارش پرشین خودرو، الزام قانونی خودروسازان مبنی بر توقف تولید خودروهای مدل های کهنه، از مد افتاده و غیرقابل ارتقای کیفیت، همواره به بهانه های مختلف به زمان دیگری موکول می شود. دو خودروساز بزرگ کشور گوئی مایل به ارتقای کیفی تولیدات خود نیستند و ساده ترین راه را که همان ادامه راه همیشگی و عرضه کالای بی کیفیت به مشتری است، برگزیده اند. عرضه مدل های بین ۳۰ تا ۴۰ سال قبل ساده ترین و بی دردسرترین راه برای فعالیت و پول درآوردن یک بازار انحصاری داخلی است که خودروسازان ما انتخاب کرده اند.

محصولاتی مانند پژو ۴۰۵ و پراید خودروهایی هستند که در کشور مبدا از دهه ها قبل تولید نمی شوند ضمن اینکه اصولا خودرویی که در ایران تولید می شود با خودروی مشابه فرانسوی و یا کره ای آن نیز تفاوت های کیفی بسیار زیادی دارد. موسسه استاندارد، وزارت صنعت و معدن و پلیس راهنمایی و رانندگی هر یک در محدوده وظایف قانونی خود، مسئول رسیدگی و کنترل کیفی و ایمنی خودروها هستند. اگر چه بارها و بارها تذکر و الزاماتی برای خودروسازان تعیین شده است اما متاسفانه همواره از عملی شدن آنها خبری نشده و به بهانه های مختلف به مرحله اجرا گذاشته نشده اند. وضعیت تولید در سال های اخیر در واحدهای خودروسازی، همزمان با جهش یکباره قیمت ها نزد افکار عمومی غیرقابل قبول گردیده و مصرف کننده ایرانی مصمم به دفاع از حقوق قانونی و بحق خود در این زمینه است.

این در حالی است که مدیران خودروساز داخلی آشکارا از اجرای قانون و رعایت الزامات سرباز می زنند و تمایلی به رعایت حق مشتری ندارند. هر چند قرار بوده خودروی پراید تا پایان سال ۹۶ از چرخه تولید خارج شود اما به گفته محمد رضا نجفی منش عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان خودرو عدم جایگزینی خودرویی با قیمت پایین درحد پراید اصلی ترین مانع در خارج کردن این خودرو از چرخه تولید است. متن کامل گفتگوی پایگاه خبری- تحلیلی «قدس آنلاین» با وی در ادامه از نظرتان می گذرد.

محمد رضا نجفی منش عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان خودرو با اشاره به برتری پراید به خودروهای وارداتی چینی به قدس آنلاین گفت : یکی از ایراداتی که همواره بر خودروی پراید گرفته می شود تصادفات و آمار بالای کشته شدگان این خودرو است در حالی که پراید یکی از خودروهایی است که در ایران قبل از رسیدن به دست مشتری تست می شود، یعنی وقتی این خودرو در اختیار مشتری قرار می گیرد که از نظر استحکام و ایمنی های خاص خود تایید شده باشد در حالی که بسیاری از خودروهای چینی که وارد بازار شده اند از پس تست هایی که از پراید گرفته می شود برنمی آیند.

وی با اشاره به نقش عامل انسانی در افزایش تصادفات در ایران اظهار داشت: بیش از شش میلیون پراید در کشور در حال تردد است یعنی سی درصد از خودروهای داخلی پراید است، بنابراین طبیعی است که پراید بیشترین حجم تصادف را داشته باشد. یکی از مهمترین دلایل افزایش تلفات جانی درایران عامل انسانی است. عامل انسانی و خطای انسانی است که منجر به افزایش تصادفات جاده ای شده است بنابراین نباید تقصیر را تنها به گردن خودروی پراید انداخت و این مساله را به عدم ایمنی این خودرو ارتباط داد چرا که پراید قبل از رسیدن به دست مشتری تست می شود.

این فعال صنعت خودرو با اشاره به اقبال مردم به پراید به دلیل قیمت پایین آن خاطر نشان کرد: اینکه بعد از گذشت ده سال از عمر تولید یک خودرو، باید از چرخه تولید خارج شود به خودی خود صحیح و اجرایی است اما این موضوع زمانی باید محقق شود که پیش بینی هایی برای جایگزینی خودروی بعدی شده باشد. مطمئنا باید خودرویی جایگزین پراید شود تا این خودرو از رده خارج شود. با توجه به قیمت پایین پراید و اقبال عمومی طبقه ای از جامعه که امکان خرید خودروی گران تری را ندارند هنوز خودرویی با قیمت پراید جایگزین آن نشده است.

وی با بیان اینکه تغییرات و تحولات در صنعت خودروی ایران قابل اعتنا نیست تصریح کرد: براساس پیش بینی ها قرار بود یک ماشین بیش از ده سال تولید نشود چرا که بازار نیازمند تنوع وخودروی جدید است. تحریم ها و عدم همکاری های بین المللی تبعات منفی بر صنعت خودروی ایران به جای گذاشت از این رو قادر به طراحی خودروهای جایگزین و افزایش استانداردهای جهانی نبودیم و این موضوع در عدم تنوع خودروها و عرضه به مشتری نمایان است. در حال حاضر خوشبختانه با توجه به همکاری های فنی و بین المللی که با خودرو سازی های بزرگ دنیا چون پژو، رنو، فولکس و... صورت گرفته است به زودی شاهد ورود تنوع به بازار خودرو خواهیم بود. نجفی منش ادامه داد: بازار و رقابت حکم می کند مدل ها جدید شود. تنوع و جدید شدن مدلها حق مردم است در حالی که برخی خودروها بین ۲۰ تا ۲۵ سال در بازار به مردم عرضه می شوند هر چند که در طی این مدت تغییراتی کرده اند اما این تغییرات آنقدر قابل اعتنا نیست که پاسخگوی نیازهای واقعی متقاضی باشد. لذا خبرها حاکی از آن است که خودروی پراید تا سال ۹۷ باید از رده خارج شود تا خودرویی جدید جایگزین آن شود. جایگزین شدن خودروهای جدید تیبا نشان از تداوم رویه تنوع مدلهاست.

عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان با بیان اینکه جایگزین پراید با قیمتی نزدیک به ۵۰ میلیون عرضه خواهد شد خاطرنشان کرد: به هر حال همانطور که سال ۸۵ پارچه سیاهی روی پیکان کشیده شد روزی هم نوبت به خارج شدن پراید از چرخه تولید می رسد اما قبل از اینکه چاله ای بکنیم و محیط را مساعد نماییم آیا می توان مناره هایی را روی زمین مسطح جا داد؟ آیا دولت و خودروسازان برای قشری که بضاعت ۲۰ تا ۲۵ میلیون تومانی دارند تمهیداتی اندیشیده اند؟ آیا جایگزینی با این قیمت در نظر گرفته شده است. بهتر است بدانیم بعد از خروج پراید از رده تولید، نزدیک ترین خودرو به پراید با قیمتی نزدیک به ۵۰ میلیون تومان به مشتری عرضه می شود حال باید پرسید آیا مردمی که توان خرید بیش از ۲۰ میلیون تومان ندارند می توانند خودرویی را با دو و نیم برابر قیمت خریداری کنند؟ آیا بعد از خارج کردن پراید از چرخه تولید برای تولید کنندگان قطعات این خودرو و حضور آنها در بازار کار چاره ای اندیشیده شده است؟

وی دراین باره افزود: طبق اطلاعات بنده رئیس کمیسیون صنایع مجلس پایان تولید پراید را انتهای سال ۹۷ اعلام کرده اند و اینکه موسسه استاندارد اعلام کرده که تولید پراید تا پایان سال ۹۶ متوقف می شود به دلیل وظیفه این موسسه است که اگر کالایی مطابق استاندارها نباشد می تواند مانع تولید آن شود اما بنده تا کنون مطلبی درباره اخطار کیفی به خودروی پراید از موسسه استاندارد ندیده ام. لذا ممکن است طولانی شدن فرآیند خارج کردن پراید از چرخه تولید به این موضوع نزدیک تر باشد که برای جایگزینی خودرویی به جای پراید با رنج قیمتی نزدیک به این خودرو باید تمهیدات مناسبی اندیشیده شود. به هر حال جایگزین کردن وبه روز کردن خودروی جایگزین یکی از اصول اساسی در خارج کردن و وارد کردن خودروی جدید ی به بازاراست.

نجفی منش در خصوص استانداردهای پراید به قدس آنلاین گفت: اینکه برخی ادعا می کنند پراید فاقد استانداردهای لازم نیست به خودی خود قابل اتکا نیست چرا که تا زمانی که استانداردی که خاص پراید است تایید نشود یعنی همان استاندارهای پنجاه و پنج گانه خودرو حق خروج از کارخانه و شماره گذاری شدن را ندارد. اما اینکه بگویم پراید باید مثل مرسدس بنز باشد این مساله محقق نمی شود چرا که استانداردهای خاص پراید با استانداردهای مرسدس بنز متفاوت است.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: تجربه به ما ثابت کرده که باید صنعت خودروی کشور متحول شود و خودروهایی با توان ملی برای مردم طراحی شود که جوابگوی نیازها و میزان بودجه آنان باشد. هر چند ارتباطات بین المللی ایران نسبت به سالهای اخیر از رشد قابل توجهی برخوردار بوده و صنعت خودروسازی توانسته با خودروسازان مطرح دنیا کار کند اما این به معنای آن نیست که با خارج کردن پراید از چرخه تولید بتوانیم خودرویی چون پژو ۲۰۰۸ را جایگزین آن کنیم چرا که قیمت این خودرو حدودا صد میلیون تومان خواهد بود بنابراین جایگزینی برای پراید وجود دارد. هر چند در موضوع تحریم ها شرکت پژو نیز ما را تحریم کرد اما دیدیم که تولید پژو درایران متوقف نشد به این دلیل که بخشی از قطعات آن در داخل تولید می شود و بخشی دیگر آن از سایر نقاط دنیا تهیه می شد. به هر حال لازم است بدانیم که باید بیش از پیش برای توسعه و پیشرفت صنعت خودروسازی و داخلی کردن آن تلاش کنیم.

نجفی منش در پایان گفت: یادمان باشد صنعت خودرو صنعتی کلیدی برای کشور است وارزش افزوده و تکنولوژی بالایی دارد بنابراین باید به فکر گسترش این صنعت در داخل کشور باشیم حتی اگر قرار است با خودروسازان و قطعه سازان خارجی همکاری کنیم باید با انتقال فناوری به کشور صنعت خودرو را توسعه دهیم.


قدس

کد خبر 74970

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha