دیزل ها و فرسوده ها را دریابید

پرشین خودرو: برای تغییر استاندارد خودروهای تولیدی و وارداتی نیازی به تغییر بنزین تولیدی و رساندن استاندارد آن به سطح خودرو نیست زیرا بنزین مشکل آلودگی ندارد بلکه خودروهای فرسوده و دیزل ها مشکل آفرین هستند.

وحید حسینی مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در گفت وگو با خبرنگار پرشین خودرو، با رد ادعای آلوده بودن بنزین مصرفی در کشور گفت: بنزین یورو 4 بنزینی است که گوگرد آن زیر 10 پی پی ام است و اکتان 99 دارد و همچنین سطح بنزن موجود در آن نیز زیر یک درصد است بنابراین این بنزین برای مصرف در خودروهای دارای استاندارد یورو 5 و 6 مشکلی ایجاد نمی کند.

وی ادامه داد: تاکید می کنم که در حال حاضر مشکل بنزین در کشور ما حل شده است  و چیز جدی نیست اما مشکل فعلی ما سوخت دیزل است که باید برای آن کاری کرد.

حسینی در مورد وارونگی هوا و ارتباط آن با بنزین مصرفی گفت: مشکل آلودگی هوا به خودروهای فرسوده و موتورسیلت های قدیمی مربوط است و شما باید بدانید که اگر در این حجم خودرو و موتور فرسوده به جای بنزین طلا بریزید نیز آلودگی نصیبتان می شود.

مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران افزود: در انتهای دهه 80 شمسی و اول دهه 90 بنزین مصرفی ما مشکل داشت و درصد بنزن به جای یک درصد، 2.5 درصد بود و متاسفانه عدد اکتان پایین و سولفور آن نیز بین 180  تا 250 پی پی ام ثبت می شد که این همه نشان از نامرغوب بودن بنزین مصرفی در آن سال ها است.

وی تاکید کرد: متاسفانه در همان سال ها یک مسئله مورد توجه قرار نگرفت و آن هم وضع بد سوخت دیزل بود که رقم گوگرد آن به 7000 پی پی ام هم رسید. البته از سال 90 تا 94 خودروهای دیزلی تهران با سوختی به مراتب بهتر از قبل روبه رو شدند و وضع بنزین نیز خیلی خوب شد.

استدلال خودروساز و وارد کنندگان خودرو صحیح نیست!

حسینی در مورد این ادعا که اگر در خودروهای یورو 5 و 6 از بنزین یورو 4 استفاده شود، آلودگی چندین برابر می شود گفت: اشکال جدی در استفاده خودروهای جدید با استاندادرهای یاد شده از بنزین با استاندارد کمتر وجود ندارد و این استدلال را دوستان قبل از این هم برای تولید خودروهای استاندارد یورو 4 می کردند اما دیدیم که اتفاق هولناکی نیفتاد و حالا نوبت استاندارد جدید است که این بهانه ها جلوی اجرایش را بگیرد.

وی افزود: به هیچ عنوان آلودگی بیشتر نمی شود و خودروی بنزین سوز بسیار انعطاف پذیر بوده و به خوبی با سوخت جدید سازگاری پیدا می کند. تنها باید از یک کاتالیست سالم استفاده کرد و بنزین با کیفیت یورو 4 در خودرو ریخت.

مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران تصریح کرد: خوشبختانه کاتالیست استفاده شده در خودروهای بنزینی وقتی به دلیل گوگرد داخل بنزین خراب و سولفاته می شود با مصرف بنزین مرغوب، سولفاته ها می سوزد و کاتالیست دوباره به فعالیت عادی خود ادامه خواهد داد.

کد خبر 75183

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha