مطالعه اجرای سند توسعه حمل و نقل همگانی در مراکز استان ها

پرشین خودرو: معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی گفت: با اجرای سند توسعه حمل و نقل همگانی، یکپارچگی حمل و نقل درون شهری و برون شهری ارتقاء خواهد یافت.

به گزارش  پرشین خودرو، مهرداد تقی زاده، معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی در نشست خبری با موضوع تشریح سند توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی با بیان اینکه در حال حاضر هماهنگی بین حمل و نقل درون شهری و برون شهری نازل است، گفت: بر اساس این سند، بلندمرتبه سازی ها اعم از مجتمع های مسکونی و تجاری باید در کنار ایستگاه های اصلی حمل و نقل عمومی اعم از مترو و راه آهن احداث شود تا سفرهای شهری از خودروی شخصی، به حمل و نقل عمومی انتقال یابد.

معاون وزیر راه و شهرسازی، ساخت کلان شهرها را در حال حاضر، به دور از مفهوم TOD (هماهنگی حمل و نقل عمومی شهری و برون شهری) دانست و افزود: با توجه به رشد مداوم کلان شهرها در کشور، تبدیل ساخت و ساز فعلی به سند مبتنی بر حمل و نقل همگانی بسیار مشکل است. با این حال در ۳۰ استان مطالعات طرح TOD حول و محور ایستگاه های قطار مراکز استان ها آغاز شده تا برنامه عملیاتی برای اجرای آن تدوین شود.

به گفته تقی زاده، همه طرح های توسعه عمران ملی، منطقه ای و محلی حول محور اسناد توسعه حمل و نقل همگانی قرار گرفته است که دستاورد آن، ایجاد پایداری بیشتر در شهرهاست.

وی، رویکرد اجتماعی اجرای این سند را حرکت به سوی برابری حقوق شهروندی و عدالت اجتماعی برشمرد و گفت: اجرای این رویکرد از منظر اقتصادی و کالبدی نیز دستاوردهایی همچون دستیابی آسان تر به فرصت های شغلی، امکانات اقتصادی و همچنین رشد شهر هوشمند خواهد بود؛ ضمن اینکه به برنامه ریزی برای اجرای سند توسعه حمل و نقل همگانی به توسعه انسان محور که دستاورد آن حفظ سرمایه ها و منابع زیست محیطی است، منجر خواهد شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی، هدف کلان سند TOD را ایجاد یکپارچگی میان توسعه شهری و منطقه ای با حمل و نقل همگانی ذکر و اظهار کرد: این یکپارچگی منجر به ارتقای قابلیت زیست پذیری شهرها و کیفیت زندگی شهروندان می شود. در نتیجه حس تعلق شهروندان به شهر به ساکنان محله و شهرها ارتقا خواهد یافت.

تقی زاده به دیگر اهداف اجرای سند TOD اشاره کرد و ادامه داد: برنامه ریزی توسه شهری و منطقه ای بر اساس یکپارچگی سامانه های حمل و نقل و کریدورها و شبکه های حمل و نقل همگانی ارتقا می یابد. همچنین از دیگر اهداف این سند، تلفیق فعالیت ها و کاربری های جذاب شهری به سیستم های حمل و نقل غیرموتوری خواهد بود.

معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی اظهار داشت: این سند برای شهرهایی است که در اولویت اجرای طرح TOD هستند، ولی لازم به بازنگری در سایر طرح های کالبدی شهر خواهند بود، ضمن اینکه سند توسعه حمل و نقل همگانی به عنوان چارچوب شرح خدمات که به تصویب شورای عالی شهرسازی و معماری رسیده است و به عنوان سند پایه محسوب خواهد شد.

وی در پایان مزایای اجرای سند TOD را یادآور شد و افزود: برخی از مزایای اصلی این طرح، سوق دادن شهروندان به استفاده از حمل و نقل همگانی، توجیه اقتصادی توسعه حمل و نقل همگانی در شهرها و خارج از شهرها، افزایش ارزش املاک ساخته شده در محل اجرای طرح های TOD به خصوص ایستگاه های حمل و نقل عمومی، توجیه اقتصادی ساخت و ساز و کاهش هزینه ساخت پارکینگ، ارتقای هماهنگی حمل و نقل یکپارچه شهری و برون شهری بوده و در نهایت، تبدیل محل اجرای این طرح در شهرها به مراکز گردشگری و توریستی خواهد بود.

کد خبر 75225

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha