دبیر انجمن واردکنندگان خودرو به خریداران هشدار داد‎

پرشین خودرو: گروه ایران

به گزارش پرشین خودرو به نقل از دنیای خودرو، واردکنندگان خودرو به‌عنوان بازوی بازرگانی اقتصاد در سال گذشته روزهای سختی را پشت سر گذاشتند. از اتفاقاتی که برای گری‌مارکت‌ها افتاد تا دستورالعملی که در روزهای پایانی سال توسط وزارتخانه برای تصویب به هیات‌دولت رفت. اما انجمن واردکنندگان خودرو همچنان به مذاکره با نهادهای بالادستی اعتقاد دارد و سعی می‌کند مشکلات این بخش را با مکاتبات و جلسات متعدد حل کند.

همچنین چندی است خبری درباره پیش‌فروش خودروهایی به گوش می‌رسد که نه مجوز سازمان حمایت را دریافت کرده‌اند نه مدل مورد نظر به کشور از طریق نمایندگی وارد شده است و همین موضوع منجر به کلاهبرداری و ضرر مصرف‌کنندگان می‌شود. در همین زمینه مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در گفت‌وگویی ابهامات این موضوع را چنین بیان می‌کند.

«در حال‌حاضر یک ‌سری از شرکت‌ها، خودروهایی را پیش فروش می‌کنند که اصلا توسط نمایندگی هنوز وارد نشده‌اند و از طرفی هنوز مجوز واردات آنها صادر نشده است. نتیجه این ماجرا چنین است که تعبیر به کلاهبرداری از مصرف‌کننده می‌شود و چون این شرکت‌ها رسمی نیستند، پیگیری این موضوع مشکل می‌شود.

به علاوه حتی برای پیش‌فروش هم باید مجوز از سازمان حمایت وجود داشته باشد که اصلا چنین مجوزی را این شرکت‌ها دریافت نکرده‌اند. در واقع اینها یکسری شرکت‌هایی هستند که فقط آگهی می‌زنند و با وعده‌های فریبنده خریدار را اغوا می‌کنند، وعده‌هایی که صورت واقعی ندارند».

دادفر تاکید می‌کند: «باید به یک نحوی این موضوع اطلاع‌رسانی و تاکید شود هرکسی که می‌خواهد پیش‌فروش خودرو داشته باشد باید از سازمان حمایت مجوز دریافت کند، در غیر این صورت مصرف‌کننده یا هرکسی چنین خودروهایی را پیش‌خرید ‌کند یقینا متضرر خواهد شد و مسئولیتش متوجه خود او خواهد بود.»

واکنش انجمن واردکنندگان به پیش‌فروش خودروها

دبیر انجمن واردکنندگان خودروی کشور درباره واکنش انجمن به چنین اتفاقی یعنی پیش‌فروش خودروها نیز می‌گوید: « ورود ما به این بحث تنها از طریق اطلاع‌رسانی است چون به عنوان انجمن واردکنندگان خودرو قدرت اجرایی نداریم، بلکه می‌توانیم تنها اطلاع‌رسانی کنیم.» دادفر درباره جامعه آماری میزان افرادی که از چنین اقدامی متضرر شده‌اند نیز تاکید می‌کند: «حجم این موضوع بسیار زیاد است، ما مراجعه، نامه، مکاتبه و شکایات درباره این موضوع از سوی مردم داریم اما نمی توانیم به‌طور حدودی رقمی را از افراد متضرر بیان کنیم اما تعدادشان واقعا بالا و این موضوع یک کلاهبرداری محض است.

باید حتما مجوز از طریق خریداران رویت شود و سازمان حمایت هم که صادرکننده مجوز است باید این موضوع را مدیریت کند. در غیر این صورت آثار و لطمات مالی برعهده خودش است.»

این موضوع در حالی است که چندی پیش شهرام میرآخورلو، معاون بازرسی و رسیدگی به تخلفات سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان کشور در گفت‌وگو با روزنامه «دنیای خودرو» نسبت به شرایط رسیدگی به شکایات گفت: «وقتی فرد یا شرکتی محصولی را عرضه می‌کند که از نظر همولوگیشن (Homologation) دچار مشکل است، سازمان حمایت به ماجرا ورود می‌کند.

بارها سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان در اطلاعیه‌های مختلف اعلام کرده پیش‌فروش خودرو منوط به اخذ مجوز است و مشتری حق ندارد از فروشنده‌ای که مجوز ندارد، خودرو پیش‌خرید کند. اما متاسفانه به واسطه سودهای اغواکننده و قیمت‌های فریبنده مردم به سمت چنین شرکت‌هایی سوق پیدا کرده و از آنها خرید می‌کنند.

با این حال همچنان اگر کسی در این زمینه شکایتی داشته باشد، می‌تواند به سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان یا سازمان‌های صنعت و تجارت استان‌ها مراجعه کند. به این ترتیب موضوع به شرکت مربوطه منعکس خواهد شد و اقدامات لازم جهت حل و فصل و اخذ رضایت مصرف‌کنندگان انجام می‌شود.»

اهداف آتی انجمن واردکنندگان خودرو

وی همچنین درباره اهداف انجمن واردکنندگان خودرو نیز دبیر انجمن واردکنندگان خودرو تاکید می‌کند: « ما چهار موضوع را به‌عنوان اهداف آتی انجمن تعریف کرده‌ایم که شامل این موارد است. نخست، موضوع شماره‌گذاری خودروهای آمریکایی بود که به نتیجه رسید. دوم، بحث گری‌مارکت و ورود آن به گردونه و فضای کار است.

واقعیت این است که باید بپذیریم اینها بخشی از بازار تجاری کشور و در تعادل قیمت بازار اثرگذار هستند و مقررات هم نفی‌کننده این بخش از بازار و عدم حضورشان نیست اما برداشت ناصحیح از گری‌مارکت‌ها وجود داشت. سوم اینکه بحث خودروهای 2500 سی سی به بالاست و طی مذاکرات انجمن قرار شد طرح جدیدی ارائه دهیم و دولت هم همکاری کند تا این ممنوعیت رفع شود.

در واقع از انجمن واردکنندگان خودرو خواسته شده است تعریف جدیدی از خودروهای لوکس ارائه دهیم و در حال کار روی این موضوع هستیم. امیدوار هستیم بتوانیم مصوبه قانونی دولت را در این زمینه بگیریم. آخرین موضوع که در اهداف آتی انجمن مدنظر قرار داده‌ایم، بحث دستورالعمل و ساماندهی خودروهای وارداتی که وزارت صنعت،معدن و تجارت در روزهای پایانی سال گذشته به کمیسیون‌های تخصصی و زیربنایی دولت فرستاد که آن را هم پیگیری کرده‌ایم و بر این مبناست چنین دستورالعملی منطقی نیست که وزارت صنعت، معدن و تجارت در پی تصویب آن است.

به همین دلیل با روسای کمیسیون‌ها و دبیر کمیسیون مذاکره کرده‌ایم و با مراجع مختلف مکاتباتی نیز داشته‌ایم که نتیجه‌اش این بوده تاکنون این دستورالعمل تصویب نشده است. از آن سو، روی آن اصلاحاتی انجام دادند اما اصلاحات باز هم مورد پذیرش انجمن واقع نشد.»

خط‌مشی انجمن دوری از حاشیه‌هاست

مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو درباره خط‌مشی انجمن نیز تاکید می‌کند: «ما به دنبال این هستیم که فضای واردات خودرو، یک فضای شفاف و روشن باشد و این که اصلا و تحت هیچ شرایطی قرار انجمن واردکنندگان خودرو بر این نیست که مذاکرات و تعاملات با دولت را برای تسهیل شرایط واردکنندگان خودرو زیر سوال ببرد.

متاسفانه روز گذشته شیطنت رسانه‌ای سوءتفاهماتی را ایجاد کرد که انجمن و شخص اینجانب به‌عنوان دبیر انجمن، دولت و وزارت صنعت، معدن و تجارت را مقصر در شرایط واردکنندگان می‌دانیم، در صورتی که فارغ از این سنگ‌اندازی‌ها، مذاکرات با دولت و وزارتخانه برای تسهیل شرایط واردکنندگان خودرو به‌عنوان بازوی بازرگانی ادامه دارد و این حاشیه‌ها را به نفع شرایط اقتصادی کشور نمی‌دانیم.»

کد خبر 75278

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha