خرید هواپیما هیچ تعهدی برای دولت نداشته است

پرشین خودرو: وزیر راه و شهرسازی صبح امروز در صحن علنی مجلس حاضر شد تا به سوال یکی از نمایندگان پاسخ دهد. سوالی که پیش از این بارها مطرح شده و از سوی مقامات وزارت راه با پاسخی دقیق مواجه شده بود.

به گزارش  پرشین خودرو،  پس از آنکه قرارداد خرید ۱۰۰ فروند ایرباس از این شرکت فرانسوی رسما وارد فرآیند اجرا شد، برخی از صحبت‌ها و گمانه‌زنی‌ها به دنبال اثبات این موضوع رفتند که هواپیمای تحویل شده به ایران دست دوم بوده یا حداقل مرجوعی یکی دیگر از شرکت‌های هواپیمایی در کشورهای خارجی بوده است.

موضوعی که صبح امروز نیز در جریان سوال جواد کریمی قدوسی، نماینده مشهد در مجلس شورای اسلامی بار دیگر مطرح شد. این نماینده سوال اصلی خود را در رابطه با گزارش رسمی از فرآیند خرید هواپیماهای جدید تنظیم کرده و معتقد بود وزارت راه و شهرسازی در ارائه گزارش این قرارداد شفافیت را فراموش کرده است و بدون ارائه مدارک به مجلس کار خود را ادامه می‌دهد.

این نماینده مجلس در صحبت‌های امروز خود اعلام کرد: سوال ما این است که همین چند فرورند هواپیمایی که وارد کشور شده به ازای چه مبلغی و با چه مصوبه‌ای خریداری شده است. از سوی دیگر آیا دولت در کنار بازسازی صنعت هوایی اولویتی را نیز به عرصه جاده و ریل اختصاص داده است یا خیر.

سوالات مطرح شده درباره طول زمان پرواز این هواپیماها و اجرایی نشدن برخی دیگر از تعهدات دولت‌های خارجی در این عرصه پس از اجرایی شدن برجام بخش دیگری از مسائلی بود که وزیر راه و شهرسازی باید برای آنها توضیحی جدید ارائه می‌کرد.

همان‌طور که پیش از این نیز ایران‌ایر بارها اعلام کرده وزارت راه و شهرسازی از ابتدا مراحل مختلف مربوط به نهایی شدن قراردادها را با قانون داخلی کشور پیگیری کرده و اجازه آن را نداده است که این توافق‌ها با مسائل غیرشفاف دخیل شود. موضوعی که عباس آخوندی در صحن علنی مجلس بار دیگر روی آن تاکید کرده و گفت: از نخستین جلسه‌ای که با نمایندگان ایرباس داشتیم، به آنها گفتیم که باید به طور مستقیم با مدیرعامل ایران‌ایر در تماس باشند و به این ترتیب راه‌ ورود هر گونه واسطه‌گری و دلالی به قرارادهای جدید بسته شود.

آخوندی درباره ابهام‌های مطرح شده در جرایی اولویت‌دادن به خرید هواپیماهای جدید نیز گفته در شرایطی که سن فرسودگی هواپیما در دنیا ۲۴ سال تعیین شده میانگین سن ناوگان ایران حدود ۲۳ سال است و این به خوبی نشان‌دهنده نیاز فوری به بازسازی این صنعت بوده است. در کنار آن در ایران حدود ۸۰ درصد از پروازها در چند فرودگاه محدود انجام می‌شود و ما برای فعال کردن دیگر فرودگاه‌های کشور نیاز به خرید هواپیماهای کوچک داشتیم که خوشبختانه پس از برجام این مهم عملی شد.

هر چند آخوندی این توضیحات را برای چندمین بار ارائه می‌کرد اما در عین حال صحبت‌های وزیر راه حرف جدیدی نیز داشت. طبق اعلام وی ایران پیش از لغو تحریم‌ها برای خرید هواپیماهایی از خانواده ایرباس ۳۲۰، ۵۵ میلیون دلار در هر فروند خریداری کرده است. این در شرایطی است که در جریان توافقات جدید قیمت این هواپیماها حدود ۴۵ میلیون دلار بوده و این نشان‌دهنده آن است که ما در خرید هواپیماهای نو نسبت به آنچه در گذشته اتفاق می‌افتاده حداقل ۱۰ میلیون دلار در هر فروند سود کرده‌ایم.

در پایان توضیحات آخوندی در جلسه امروز ۱۲۵ نماینده اعلام کردند که از توضیحات وی قانع شده‌اند تا بار دیگر سوال تکراری مطرح شده درباره کیفیت و نوع قراردادهای بسته شده در عرصه هوایی بدون هیچ گونه دستاوردی به بایگانی مجلس سپرده شود.

کد خبر 75877

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha