کد خبر 76102
۱۴ تیر ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۵
اقدام هند و روسیه در طرح یک کمربند یک جاده

پرشین خودرو: افراد بسیاری در مورد طرح ابتکاری یک کمربند، یک جاده چین OBOR که شرق و غرب را از طریق جاده، ریل و حمل و نقل دریایی به هم متصل می‌کند، سخن می‌گویند.

به گزارش  پرشین خودرو،  این واقعیت که روسیه وهند نیز می‌توانند مدل طرح یک کمربند، یک جاده ویژه خود را داشته باشند، کمتر مطرح می‌شود.
Hercules Haralambides، استاد لجستیک و اقتصاد دریایی دانشگاه Erasmus روتردام هلند در کنفرانس TOC EUROPE با بیان این مطلب، اظهار داشت: سیستم OBOR روزانه در حال تغییر است و کشور‌ها تلاش می‌کنند تا جایی را در این طرح برای خود به دست آورند.
وی در ادامه با اشاره به اینکه طرح‌های موثر و گیرای روسیه و هند نباید از دیده پنهان بمانند، افزود: یکی از اهداف استراتژیک هند اتصال به کریدور حمل و نقل شمال ـ. جنوب روسیه است، علاوه براین، اتصال به مدیترانه از طریق کویت، عراق، سوریه و لبنان را نیز می‌توان هدف استراتژیک دیگری ذکر کرد.
از سوی دیگر، هدف از سرمایه گذاری هند در بندر چابهار ایران را می‌توان کنار گذاشتن بندر گوادر پاکستان که توسعه آن را چین برعهده دارد، دانست.
مسیر بالقوه یعنی از بمبی به چابهار، سپس به تهران و باکو و در نهایت مسکو می‌تواند ۳۰ درصد ارزان‌تر و ۴۰ درصد کوتاه‌تر از مسیر جایگزین باشد، مهم‌تر از اینکه این مسیر نسبت به اختلالات محتمل کمتر آسیب پذیر است.
ناگفته نماند، مسیر جایگزین از بمبی به کانال سوئز، به Gibraltar، به English Channel و به سنت پترزبورگ، سپس به مسکو است.
بنادر خاورمیانه در حال حاضر جزء سیستم OBOR نیستند، اما بنادری مانند ام القصر در عراق و امام خمینی در تهران، می‌توانند یک مسیر جایگزین خشکی به کانال سوئز را تشکیل دهند که در نهایت به مدیترانه متصل می‌شود.
Haralambides در ادامه گفت: یک چنین سیستم بندری می‌تواند و خواهد توانست خدمات خود را به پسکرانه وسیعی ازعراق، ایران، ترکیه و تمامی مسیر به مسکو با هدف اتصال به طرح یک کمربند، یک جاده از طریق کریدور حمل و نقل شمال- جنوب روسیه، ارائه دهد.
Haralambides همچنین تایید کرد: علاوه بر این، اروپا باید از پر کردن شکاف موجود در تجارت آمریکا با چین بهره گیری کند.
دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، با امضاء یک فرمان اجرایی این کشور را از پیمان تجاری اقیانوس آرام خارج کرد و ممکن است از توافق تجارت آزاد آمریکای شمالی نیز عقب نشینی کند.
بنابر گزارش شبکه اطلاع رسانی جامعه دریایی ایران (مانا) haralambides در پایان گفت: با سرمایه گذاری گسترده در بنادر آفریقا و اقدامی قابل ملاحظه به سمت دارایی‌های اروپایی، چین می‌تواند نگاه خود را به سمت اقیانوس آرام معطوف سازد و طرح یک کمربند، یک جاده در سراسر شبکه جهانی گسترش یابد.

راه ابریشم جدید؛ یک کمربند، یک جاده

همچنین کتاب «راه ابریشم جدید؛ یک کمربند، یک جاده: نظریه چینی برای رهایی از محدودیت‌های استراتژیکی» نوشته دکتر عباس ملکی و مجید رئوفی منتشر شده است.
به گزارش شبکه اطلاع رسانی جامعه دریایی ایران (مانا)، این کتاب به تحلیل استراتژی جدید چین در احیای جاده تاریخی ابریشم می‌پردازد. در پیشگفتار این کتاب آمده است: «چین تلاش می‌کند ایده جاده ابریشم را با طرح «یک کمربند-یک جاده» احیا کند؛ ایده‌ای که جایگاه ویژه‌ای در برنامه پنج ساله سیزدهم چین دارد که اکتبر ۲۰۱۵ منتشر شد و جاه طلبی‌های چین در عرصه تجارت خارجی و پروژه‌های سرمایه‌گذاری را پوشش می‌دهد. با در نظر گرفتن حضور ۶۵ کشور در این طرح بزرگ و شصت درصد جمعیت جهان، مسیرهای تجاری جدیدی به روی محصولات چینی باز خواهد شد. یک بال طرح یعنی کمربند اقتصادی جاده ابریشم، از چین آغاز و از طریق آسیای مرکزی به اروپا منتهی می‌شود و دیگری جاده ابریشم دریایی قرن ۲۱، چین را در طول مسیرهای دریایی به آسیای جنوب شرقی، آسیای غربی، خاورمیانه و آفریقا پیوند می‌دهد.

در این کتاب پیوند میان جاده ابریشم باستانی و طرح جدید چینی‌ها بررسی می‌شود و طی آن، مهم‌ترین اهداف چین از ورود به این چالش عظیم واکاوی خواهد شد. منافع کشورهای مختلف حاضر در این ابتکار از جنبه‌های اقتصادی، سیاسی و امنیتی تحلیل می‌شود و مهم‌ترین چالش‌های پیش روی چین و سایر کشور‌ها در صورت حضور در این طرح مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

پروژه‌های مهم در حال اجرای طرح در بخش‌های زیرساختی حمل و نقل و انرژی معرفی و شیوه‌های تامین مالی این پروژه‌ها و مشکلات ویژه این مسیر با واکاوی موارد تاریخی بررسی می‌شوند. در نهایت به وضعیت ایران در ابتکارکمربند و جاده و نحوه تعامل چین، روسیه، هند، پاکستان و آسیای مرکزی در یک سو و ایران در سوی دیگر پرداخته می‌شود.

این کتاب به دنبال آن است که سابقه، بستر و ابعاد مختلف استراتژی جدید چین در مجموعه ابتکار «یک کمربند، یک جاده» را برای خوانندگان واشکافی کند.
سیر تاریخی جاده ابریشم، چین منشا ابتکار «یک کمربند، یک جاده»، جاده ابریشم؛ پیوند گذشته و امروز، چین و کشورهای حاضر در طرح «یک کمربند، یک جاده»، حمل و نقل در طرح «یک کمربند، یک جاده»، نقش انرژی در طرح «یک کمربند، یک جاده»، مسائل مالی، مسائل امنیتی ابتکار چینی «یک کمربند، یک جاده»، تجربه‌های تاریخی معاصر برای موفقیت طرح جاده ابریشم، ایران و طرح «یک کمربند، یک جاده» فصل‌های مختلف این کتاب ۱۵۸ صفحه‌ای را تشکیل می‌دهد.

جاده ابریشم نوین؛ طرح یک کمربند یک جاده و اهمیت هوشیاری

لویدزلیست در تحلیلی با اشاره به اینکه از سال ۲۰۱۳ تاکنون طرح ابتکاری بلندپروازانه یک کمربند یک جاده BRI چین یکی از داغ‌ترین موضوعات صنعت کشتیرانی بوده است، هوشیاری و احتیاط در این زمینه را رویکرد مناسبی دانست.

لویدزلیست در تحلیلی نوشت: Xi Jinping رئیس جمهور چین طرح ابتکاری بلندپروازانه یک کمربند یک جاده BRI را در سال ۲۰۱۳ مطرح کرد و از آن زمان به بعد تاکنون تبدیل به یکی از داغ‌ترین موضوعات و مباحث در صنعت کشتیرانی شده است که نیازمند اتخاد یک رویکرد توام با هوشیاری و احتیاط است.
در این سالها، تصور می‌شود طرح عظیم یک کمربند یک جاده BRI برای بهبود زیرساختاری و لینک‌های لجستیکی در آسیا، خاورمیانه، اروپا و آفریقا فرصت‌های سرمایه گذاری فراوان را به نمایش می‌گذارد، اما واقعیت ممکن است ناامید کننده باشد.

توسعه‌های اقتصادی و گسترش حمل و نقل در سراسر قاره‌ها به وضوح و دست کم از بعد کلان منافعی را برای تقاضای صنعت کشتیرانی به همراه خواهد داشت، اما شرکت‌ها به ویژه غیر چینی بهتر است قبل از اینکه در پروژه BRI سرمایه گذاری کنند، بیشتر فکر کنند.

این تحلیل در ادامه با اشاره به اینکه هوشیار بودن و احتیاط رویکرد درستی است، ادامه داد: نگاه صنعت کشتیرانی به BRI نباید به عنوان یک فرصت برای بهره گیری و استفاده بلکه باید به عنوان یک موقعیت که سازگاری را طلب می‌کند، باشد، چرا که این طرح عظیم اهداف چندگانه‌ای را برای بیجینگ جستجو می‌کند.

به عبارت دیگر، یکی از اهداف طرح ابتکاری یک کمربند اقتصادی یک جاده ابریشم دریایی احیای شکوه باستانی چین نه تن‌ها در بخش تجارت بلکه به عنوان ابر قدرت متمدن است.
بر همین اساس، چین در تقلای فراوان برای معرفی و اجرای طرح ریزی پیچیده پروژه مطرح شده از سوی رئیس جمهور کشور خود است.

در ادامه این گزارش آمده است: از لحاظ تامین مالی، چین در ابتدا متعهد به پرداخت ۴۰ میلیارد دلار به صندوق جاده ابریشم است و در اوایل ماه جاری نیز قول حمایت مالی ۱۰۰ میلیارد یوان را داد.
از ماه ژانویه سال گذشته و به دنبال آغاز فعالیت پروژه BRI، بانک سرمایه گذاری زیرساختاری آسیایی که ۷۰ کشور در آن عضویت دارند، تن‌ها متعهد به پرداخت یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون شده است.
دو بانک سیاسی عملکرد نسبتا بهتری داشتند، به طوری که بانک توسعه چین ۱۶۰ میلیارد دلار را تا پایان سال ۲۰۱۶ وام داد، و بانک Exim این کشور ۷۰۰ میلیارد یوان وام را در اواسط ماه جاری اعطا کرد.

آمار و ارقام دولتی نشان می‌دهد سرمایه گذاری‌های مستقیم غیر مالی چین در کشورهای BRI در سال ۲۰۱۶ به ۱۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار رسید که نسبت به ۱۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار در سال ۲۰۱۵ افت را به همراه داشت.
در اوایل ماه جاری نیز گردهم آیی یک جاده یک کمربند با حضور نمایندگانی از بیش از ۱۳۰ کشور برگزار شد، اما تن‌ها ۳۰ کشور اعلامیه مشترک برای حمایت از فعالیت‌های تغییرات آب و هوایی و تجارت جهانی را امضا کردند.

گفته می‌شود فرانسه، آلمان و انگلیس از امضای این بیانیه خودداری ورزیدند، چرا که معتقد بودند شفافیت، پایداری و رقابت عادلانه مورد تاکید قرار نگرفته است.
این تحلیل در پایان نوشت: رئیس جمهور چین این طرح را پروژه قرن دانسته و دیدگاه رفیع و بلند پایه‌ای نسبت به چین در دهه‌های آینده را در ذهن خود می‌پروراند، افزون بر این، بر اساس یک دیدگاه بلند مدت، تاثیر چین از لحاظ قدرت تجاری رشد بیشتری را تجربه خواهد کرد، اما به طور کلی چنین پیشرفت اقتصادی، فرصت‌ها و چالش هایی را نیز به همراه خواهد داشت.

واحدمرکزی خبر

کد خبر 76102

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha