10 درصد مردم از کارت سوخت شخصی استفاده می کنند

پرشین خودرو: مدیر سامانه هوشمند سوخت با بیان این که هنوز قانون اصلاح مدیریت سوخت به ما ابلاغ نشده است، گفت: اکنون بیشتر سوخت گیری در پمپ بنزین ها از طریق کارت جایگاه داران انجام می شود به طوری که کمتر از 10 درصد از طریق کارت شخصی سوخت گیری می کنند.

به گزارش پرشین خودرو، «علی اکبر نژاد علی»  درباره برنامه های در دست اجرا برای ترغیب مردم برای استفاده از کارت هوشمند سوخت، بیان داشت: منتظر ابلاغ مصوبه هستیم، پس از ابلاغ، می توان سیاست های مختلفی را در حوزه های فنی در نظر گرفت.
مدیر سامانه هوشمند سوخت با بیان این که اکنون تحویل بنزین به رانندگان در جایگاه های عرضه سوخت، از طریق کارت سوخت انجام می شود، اضافه کرد: ابلاغیه دولت تعیین تکلیف خواهد کرد که فرایند تحویل سوخت به چه صورت انجام شود.
وی میزان استقبال مردم از کارت سوخت را پایین اعلام کرد و افزود: اکنون بیشتر سوخت گیری ها در پمپ بنزین ها از طریق کارت سوخت جایگاه داران انجام می شود به طوری که کمتر از 10 درصد مردم از کارت سوخت شخصی استفاده می کنند.
 قانون اصلاح ماده یک قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت به قید یک فوریت در مجلس شورای اسلامی در جلسه 20 اردیبهشت 96 تصویب شد و شورای نگهبان نیز در 10 خرداد امسال این قانون را تایید کرد.

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در 23 خرداد 96، قانون اصلاح ماده یک قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت را به رئیس جمهوری ابلاغ کرده است.
دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری نیز در 29 خرداد ماه قانون «اصلاح ماده یک قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت» را برای اجرا به وزارتخانه های نفت و راه و شهرسازی ابلاغ کرد.
در این قانون، عرضه بنزین و گازوییل از طریق کارت هوشمند سوخت به بخش حمل و نقل محدود شده است، این در حالی است که پیش از این، عرضه بنزین و گازوییل با اولویت کارت هوشمند سوخت در بخش های حمل و نقل و صنعت و کشاورزی مورد تاکید بود

در قانون اصلاح ماده یک قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت آمده است: بر اساس این قانون، عبارت «از طریق عرضه بنزین و گازوییل در بخش حمل و نقل با استفاده از کارت هوشمند سوخت» جایگزین عبارت «از طریق عرضه بنزین و گازوییل در بخش های حمل و نقل و صنعت و کشاورزی با اولویت کارت هوشمند سوخت» می شود.
یک تبصره نیز به ماده یک این قانون افزوده شده است که بر اساس آن، دولت مجاز است به منظور ترغیب مصرف کنندگان به استفاده از کارت هوشمند سوخت مختص هر خودرو از سیاست گذاری های انگیزشی در چهارچوب قوانین و مقررات استفاده کند.

دولت از بهار سال 1394، عرضه بنزین دونرخی را متوقف کرد و بر این اساس نرخ بنزین معمولی در سراسر کشور لیتری 10 هزار ریال تعیین شد که بدون سهمیه بندی عرضه می شود.
پس از تک نرخی شدن بنزین، میزان استفاده رانندگان خودرو از کارت سوخت کاهش زیادی یافته است و مردم تمایل دارند از کارت سوخت جایگاه داران استفاده کنند.

پیش از این عباس کاظمی مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی گفته بود: حفظ کارت سوخت بنزین با توجه شرایط کنونی و منطقی شدن قیمت بنزین، مهار قاچاق و رشد مصرف، فقط یک هزار و 200 میلیارد ریال هزینه به دولت تحمیل می کرد.
برخی کارشناسان با توجه به تک نرخی شدن بنزین و نزدیک شدن قیمت این سوخت به نرخ بنزین در کشورهای همسایه که کاهش قاچاق را در پی داشته، خواستار حذف کارت سوخت بوده اند.

ایرنا

کد خبر 76327

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha