استفاده از قابلیت ثبت سرعت میانگین در تمام دوربین‌های ثبت تخلف

پرشین خودرو: معاون برنامه‌ریزی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای از نصب حدود ۴۰۰ دوربین از ۶۰۰ دوربین تحت برنامه امسال تا این لحظه خبر داد.

به گزارش  پرشین خودرو،  شهرام آدم نژاد گفت: برای کاهش تخلفات رانندگی در محورهای برون‌شهری دو اقدام در دستور کار قرار دارد.

وی افزود: اولا اینکه تمام دوربین‌های تحت برنامه سال جاری به دوربین‌های ثبت میانگین سرعت عبور و مرور تبدیل می‌شود به طوریکه سال گذشته حدود ۱۵۰ دستگاه از دوربین‌ها به ثبت سرعت میانگین عبور و مرور در جاده‌ها مشغول بود و امسال با همکاری پلیس‌راه قرار شد از قابلیت ثبت سرعت میانگین باقی دوربین‌ها نیز استفاده کنند.

آدم نژاد گفت: در گام دوم نیز در نظر داریم با با همکاری پلیس‌راه در راستای کاهش رفتار‌های پرخطر رانندگان و کنترل آن توسط سامانه‌های هوشمند «کنترل خطوط حرکت خودروها» را در آینده نزدیک عملیاتی کنیم.

وی بابیان اینکه «با نصب دوربین‌های ثبت تخلف عبور و مرور، سرعت غیرمجاز در برخی نقاط شبکه شریانی کنترل شد» گفت: به نظر می‌رسد با اتمام نصب و بهره برداری از ۱۸۸۹ دوربین در سال آینده بتوان بخش اعظمی از شبکه شریانی کشور که عمده تردد‌های مهم کشور در آن صورت می‌گیرد را کنترل کرد.

به گفته وی دوربین‌های تردد شمار در سال گذشته در تمام شبکه نصب شد و امسال شاهد نصب حداقل یک دستگاه دوربین تردد شمار در هر یک از محورهای شریانی کشور هستیم که نتایج و گزارش آن به‌صورت برخط از طریق سایت ۱۴۱ در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

معاون برنامه‌ریزی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گفت:: همچنین علاوه بر آن در خصوص ترافیک جاده‌ها و طرح‌های ترافیکی خاص مانند طرح‌های نوروزی و سفرهای تابستانی و سفرهایی که در ایام خاص اتفاق می‌افتد برداشت می‌شود و البته برای حوزه ساخت نیز می‌توان از این داده‌ها و اطلاعات استفاده کرد.

تجمیع تمام سامانه‌های هوشمند جاده‌ای در یک داشبورد مدیریتی

معاون برنامه‌ریزی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در ادامه این گفتگو با پروژه داشبورد مدیریت حمل‌ونقل هوشمند اشاره کرد و گفت: اتفاقی که سال گذشته شروع شد و امسال بخش زیادی از آن تکمیل‌شده، اما هنوز به بهره‌برداری ۱۰۰ درصدی نرسیده است، «داشبورد مدیریت حمل‌ونقل هوشمند» یا ITSI (INTELLIGENT TRANSPORT SYSTEM INFORMATION) که تمام سامانه‌های هوشمند داخل کشور در این سامانه تجمیع شده است و با توجه به اینکه یکی از بزرگ‌ترین مشکلات کشور بحث انتقال داده‌های اطلاعاتی محسوب می‌شود؛ ما شاهد هستیم که در این سامانه، داده‌های اطلاعاتی از اقصا نقاط کشور به‌صورت برخط در یکجا گردآوری‌شده است.

وی در تشریح داشبورد مدیریت حمل‌و‌نقل هوشمند گفت: به‌موجب همین سامانه هم‌اکنون سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای به BIGDATA دست‌یافته است. حتی می‌توان از این اطلاعات برای مباحث مربوط به «OD» یا همان مبدأ و مقصد موردبررسی قرار گیرد تا مشخص شود چه تعداد خودرو از کدام شهر‌ها در روزهای تعطیل به خارج از شهرهای خود تردد دارند و یا هر یک از خودروهای در هنگام خروج از شهر‌ها چه شهری را برای مقصد سفر خود انتخاب می‌کنند.

این مقام مسئول در سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای یادآور شد: گزارش‌های داشبورد مدیریت حمل‌ونقل هوشمند می‌تواند در برنامه‌ریزی‌های مختلف و تخمین تولید ناخالص ملی نیز مورد استفاده قرار گیرد.

طرح داشبورد مدیریت حمل‌ونقل هوشمند امسال بهره برداری می‌شود

معاون برنامه‌ریزی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با اشاره به زمان بهره‌برداری از پروژه داشبورد مدیریت حمل‌ونقل هوشمند اظهار داشت: داشبورد ITSI امسال به بهره‌برداری خواهد رسید.
شهرام آدم نژاد افزود: از طریق این سیستم می‌توان بخشی از برنامه‌های مبارزه با قاچاق کالا را عملیاتی کرد. البته اگرچه هم‌اکنون این سامانه تا حدودی در دست بهره‌برداری قرار دارد، اما تا زمانی که تمام سامانه‌ها و بخش‌ها با یکدیگر یکپارچه نشود نمی‌توان خروجی موردنظر را از آن کسب کرد.

وی در ادامه به اجزای تشکیل‌دهنده داشبورد مدیریت حمل‌ونقل هوشمند اشاره کرد و گفت: داده‌های اطلاعاتی دوربین‌های تردد شمار، سامانه‌های توزین در حال حرکت WIN، بارنامه و CMR، پایانه‌های مرزی، عوارض الکترونیک ETC، امداد فنی خودرو، معاینه فنی خودرو و صورت‌وضعیت نیز در ITSI تعبیه‌شده است.
آدم نژاد در ادامه با اشاره به کارکردهای این سامانه جامع بیان داشت: با استفاده از این سامانه می‌توان از خرابی دوربین‌ها مطلع شد و در کمترین زمان به مشکلات آن‌ها رسیدگی کرد.
آدم نژاد گفت:: بعلاوه با استفاده از این سامانه می‌توان نظام سفر‌ها در کشور را رسد کرد تا متوجه شد که اهالی کدام استان‌ها، کدام شهر‌ها را برای مقاصد خود انتخاب می‌کنند و یا به شهر‌ها در مورد اینکه از کدام شهر‌ها و استان‌ها مسافر جذب می‌کنند اطلاع داد.
وی افزود: از این‌رو اگر رویکرد بازرگانی در شهر‌ها و استان‌ها شکل بگیرد، مجتمع‌های خدماتی-رفاهی و رستوران‌های بین‌راهی بر اساس ذائقه و سلایق مسافران خدمات خود را ارائه کنند.

واحدمرکزی خبر

کد خبر 76518

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha