کد خبر 76705
۲۴ تیر ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۵

پرشین خودرو: همکاری ژاپن با روسیه در طرح توسعه نفتی مشترک باعث شده تا آمریکا به توکیو قاطعانه اعلام کند در صورت تحقق و اجرایی شدن آن، باید منتظر تحریم‌های سختی از جانب این کشور باشد.

به گزارش«پرشین خودرو»، همکاری ژاپن با روسیه در طرح توسعه نفتی مشترک باعث شده تا آمریکا به توکیو قاطعانه اعلام کند در صورت تحقق و اجرایی شدن آن، باید منتظر تحریم‌های سختی از جانب این کشور باشد.
 

واکنش تهدید آمیز آمریکا پس از آن صورت می گیرد که تعدادی از شرکت های نفتی ژاپنی در تلاشند تا در زمینه توسعه میدان نفتی با شرکت «روس نفت» همکاری کنند.
 
با این وصف وزارت خزانه داری آمریکا تاکید کرده است هر شرکتی از ژاپن که با روسیه در زمینه توسعه میدان نفتی و استخراج نفت در خاور دور روسیه همکاری کند، مورد تحریم قرار خواهد گرفت.
 
پیشتر نیز «اکسون موبیل» از آمریکا خواسته بود این شرکت را از تحریم ها مبرا کند تا بتواند با روسیه در زمینه استخراج نفت در دریای سیاه همکاری نماید که از سوی واشنگتن رد شد.
 
تارنمای مورنینگ پست از هنگ کنگ نیز روز شنبه در گزارشی اعلام کرد که آمریکا علاوه بر ژاپن به شماری از شرکت های خارجی دیگر هم در زمینه همکاری با روسیه هشدار داده است.
 
ماه دسامبر سال قبل روسیه با یک کنسرسیوم ژاپنی متشکل از شرکت های معروفی چون «اینپکس»، «ماروبنی» و «جوگماک» تفاهم نامه ای را امضا کرد تا طرفین در زمینه استخراج نفت در «ساخالین» با یکدیگر همکاری داشته باشند.
 
در جریان سفری که ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه به ژاپن در سال گذشته میلادی (2016) داشت، طرفین ۶۰ توافقنامه امضا کردند که ساخالین یکی از آنها بود.
 
گزارش حاکی است که آمریکا از بدو امضای قرارداد با اجرای آن موافقت کرده بود اما حالا شرکت های ژاپنی را تهدید به تحریم کرده است.
 
توکیو در تلاش است به واشنگتن بقبولاند که این فعالیت ها هیچ مغایرتی با منافع آمریکا ندارد و کنسرسیوم ژاپنی ضرری برای واشنگتن نخواهد داشت.
 
گفته شده است که شرکت هایی از سوی چین، هند و اروپا آماده اند تا جای ژاپن را پر کنند که البته به آنها نیز هشدار تحریم داده شده است.
 
در صورتی که شرکت های ژاپنی فعالیت با روسیه را آغاز کنند ممکن است محدودیت هایی برای حضور آنها در بازار انرژی آمریکا در نظر گرفته شود و آنها بیش از ۲۵ درصد سهام این فعالیت ها را بدست نیاورند.
 

چین بتازگی بخشی از سهام روس نفت را به ارزش یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار از آن خود کرد و احتمالا پیشتاز همکاری انرژی با روسیه خواهد بود.

 

 

 

منبع: ایرنا

کد خبر 76705

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha