کد خبر 76798
۲۶ تیر ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۶
نواقص خط ۷ مترو هنوز برطرف نشده

پرشین خودرو: رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه نواقص خط ۷ متروی تهران هنوز برطرف نشده است، جزییات بازدید خود از این خط را تشریح کرد.

به گزارش  پرشین خودرو،  از افتتاح خط ۷ متروی تهران نزدیک به یک ماه می‌گذرد، اما همچنان در صدر اخبار است، چراکه مساله افتتاح زودهنگام مترو چیزی نیست که بتوان به راحتی از کنار آن گذشت و هر گونه کوتاهی در این زمینه، بازی با جان مردم و اشتباهی غیرقابل جبران محسوب می‌شود.

رحمت‌الله حافظی، رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران تا امروز دو بار در صحن علنی اسنادی مبتنی بر ناایمن بودن خط ۷ ارائه کرده‌است. پس از افشای گزارش اول توسط حافظی، قرار شد؛ اعضای شورا از خط ۷ بازدید کنند تا هر گونه شبهه‌ای در این مورد برطرف شود، اما در این بازدید فقط احمد دنیامالی و اقبال شاکری حاضر شدند و اینطور که حافظی می گوید از حضورش ممانعت شد.

پس از بازدید خط ۷ توسط دنیامالی و شاکری، در اولین جلسه علنی شورا، حافظی اعلام کرد که با اطلاع‌رسانی دیرهنگام، مانع حضورش برای بازدید از خط ۷ مترو شده‌اند. این عضو شورا در ادامه جلسه نامه‌هایی را قرائت کرد که در آن نواقص و کمبودهای این خط به صورت موردی تشریح شده بود.

خواندن این نامه‌ها که خطاب به مدیرعامل شرکت بهره‌برداری از مترو نوشته شده بود، آن هم در صحن علنی، اعتراضاتی را از سوی رئیس شورا به همراه داشت، اما در نهایت صحت آنها تایید شد. در ادامه جلسه هفته گذشته با فشار رسانه‌ها و پیگیری‌های اعضای شورای شهر سرانجام مقرر شد؛ حافظی به همراه سرخو، رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورا از خط ۷ بازدید کنند.

رحمت الله حافظی در گفتگو با خبرنگار ایلنا جزییات بازدید از خط ۷ را تشریح کرد و گفت: گزارش و نامه‌ها کاملا دقیق بودند و موارد ذکر شده در مکاتبات، خطاب به مدیرعامل شرکت بهره‌برداری از مترو، کاملا صحت داشتند، کما اینکه خود آقایان نیز در جلسه اظهار داشتند؛ فردی که نامه‌ها را نوشته تشویق شود.

نواقص خط ۷ هنوز برطرف نشده است

این عضو شورای شهر ادامه داد: حدود یک ماه از افتتاح خط ۷ گذشته است و در بازدیدی که داشتیم؛ مشخص شد بخشی از ایرادات ذکر شده همچون مساله فیبر نوری مرتفع شده است، با این حال بخشی از مشکلات خط کماکان ادامه دارد.

حافظی با تاکید بر اینکه همه نواقص خط ۷ هنوز برطرف نشده است، خاطرنشان کرد: سیگنالینگ خط به طور موقت دایر شده و مطابق توضیحات آقایان بخش عمده‌ای از خط هنوز پوشش داده نشده است، البته بر اساس توضیحات داده شده با توجه به میزان مسافر و زمان حرکت قطار این میزان سیگنالینگ پاسخگوی نیاز امروز است، اما مشکل هواکش‌ها هنوز به قوت خود باقی است.

هواکش‌های میانی مسدود هستند

این عضو شورای شهر در تشریح مشکل هواکش‌های خط ۷ تصریح کرد: هواکش‌های میانی در داخل تونل‌های قطار همه مسدود هستند، فرآیند تهیه هواکش‌ها هنوز در مرحله تملک زمین خارج از تونل است و پس از آن تاسیسات نصب خواهد شد. از سوی دیگر خط ۷ باید از ۱۹ پست برق بگیرد، اما فقط ۲ پست موجود است، البته با توجه به ظرفیت خط، در حال حاضر این دو پست جوابگوی نیاز خط ۷ است.

او در پاسخ به این سوال که پله‌های فرار در چه شرایطی قرار دارند، گفت: بر اساس اظهارات آقایان در مواقع اضطراری، مسیرها قابلیت دسترسی امدادرسانی به مسافران را دارند. با این حال به گوش ما رسیده، در خطوط فعال مترو، درهای خروج اضطراری به سطح خیابان قفل است و جا دارد در این زمینه نیز تمهیداتی صورت بگیرد، چرا که می‌توانند در مواقع خطر مشکل‌زا باشد.

این عضو شورای شهر در ادامه سخنانش در مورد بحث هواکش‌ها گفت: در گزارشی که در صحن علنی خواندم ذکر شده بود؛ فقط ۱۴ درصد از هواکش‌ها نصب شده‌اند، این در حالی است که ۱۰ درصد به فاز طراحی اختصاص دارد، پس فقط ۴ درصد اجرایی شده است.

حافظی افزود: البته آقایان اذعان می‌کنند به وجود این هواکش‌ها نیازی نیست، اما جای سوال دارد اگر نیازی به آ‌نها نیست، چرا طراحی شده است، از سوی دیگر چرا پیش بینی شده که در زمان افتتاح خط ۸۶ درصد آن تکمیل شده باشد، اما اکنون آقایان از این منظر وارد می‌شوند که اگر هواکش هم نباشد؛ مشکلی پیش نمی‌آید و مثال زدند که در یکی از شهرهای کشور در حال جمع هواکش‌ها هستند. با این حال ضرورت وجود هواکش یک بحث کارشناسی است و نیاز به اظهار نظر متخصص دارد.

حافظی در پاسخ به این سوال که آیا بعد از بازدید از خط ۷ همچنان بر ناایمن بودنش اصرار دارد، گفت: از آنجایی که میزان پیشرفت خط ۷ و آنچه در گزارشات آمده، جای ابهام و سوال دارد، باید تضمین دهند، خطری مردم را تهدید نمی کند و مسئولیت هر اتفاق غیرمترقبه در خط را بپذیرند تا کار ادامه پیدا کند.

او ادامه داد: سیگنالینگ موقت است، اما بر اساس توضیحات داده شده بخشی از آن تکمیل شده و بخش عمده‌ای از آن نیز تا دو هفته آینده به اتمام خواهد رسید، با این حال هواکش‌ها هنوز در همان فاز صفر است.

ایلنا

کد خبر 76798

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha