کد خبر 76799
۲۶ تیر ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۲

پرشین خودرو: در سال‌های گذشته در رسانه‌های مختلف گزارش‌های زیادی درباره ابهامات قراردادهای تجاری منعقدشده در فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ مطرح شد.

به گزارش«پرشین خودرو»، در سال‌های گذشته در رسانه‌های مختلف گزارش‌های زیادی درباره ابهامات قراردادهای تجاری منعقدشده در فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ مطرح شد. در تمام این مدت هیچ‌کدام از مدیران فوتبال ایران شفاف‌سازی لازم را درباره ابهامات به وجود آمده نداشتند و علامت سوال‌های گوناگون تا به امروز بدون پاسخ مانده بود! با وجود این، امیر عابدینی، رئیس سابق کمیته اقتصادی فدراسیون فوتبال که هفته گذشته از سمت خود اخراج شد،‌ در مصاحبه‌ای مفصل و جنجالی با سایت «جماران» درباره پشت پرده تمام قرارداد‌های تجاری و ابهامات مالی مدیریت فوتبال ایران دست به افشاگری زده و عملکرد مهدی تاج،‌ محمد رضا ساکت، ‌علی کفاشیان و محمود اسلامیان را زیر سوال برده است! بازخوانی مهمترین بخش از حرف‌های این مدیر برکنار شده بدون‌شک برای تمام اهالی و علاقه‌مندان به فوتبال می‌تواند جالب توجه باشد، چرا که در جریان بسیاری از مسائل پشت پرده قرار خواهند گرفت.

فسخ قرارداد با اسپانسر تبلیغات محیطی


دو بار برای تبلیغات محیطی مزایده گذاشته بودند و کسی شرکت نکرده بود. هفته نخست مسابقات تبلیغات محیطی نداشت اما بعد از ٧، ٨ روز جلسه قرارداد منعقد شد و تبلیغات به شرکت پردازش متعلق به شرکت فناپ تعلق یافت و سامانه ٣٠٤٠ معرفی شد. باشگاه‌های استقلال، پرسپولیس و تراکتورسازی اعتراض کردند. تاج درحالی‌که قرارداد منعقد و امضا شده بود، به دیدار وزیر ورزش وقت یعنی گودرزی رفت و وزیر گفت با همراه اول جلسه بگذارید و قرارداد فناپ را جمع کنید و به همراه اول بدهید. مگر چنین چیزی می‌شود؟ مگر می‌شود آن را باطل، لغو یا فسخ یک‌طرفه کرد؟ تاج بدون این‌که به من بگوید نزد محمدمهدی عطوفی، معاون بازاریابی و فروش همراه اول رفت و آن‌جا نامه‌ای را نوشتند که خانم سلیمی، تاج و آقای مهندس جامه‌بزرگ امضا کردند که قرارداد با شرکت پردازش فسخ شود و این قرارداد به همراه اول منتقل شود. من هم خبر نداشتم! در آن نامه نوشته شده بود که خسارت احتمالی را هم می‌دهیم.

لغو تصمیم هیأت‌رئیسه برای منع ورود دوربین‌ها به ورزشگاه

به نماینده صداوسیما گفتم با پخش تلویزیونی حق باشگاه‌ها از بین می‌رود. ما پخش مستقیم را مانع نمی‌شویم اما روی چه حسابی ١٤ برنامه تلویزیونی از فوتبال ساخته می‌شود، اما حق فوتبال را نمی‌دهند! من یک نامه نوشتم و ابلاغ کردم؛ رونوشت هم به همه جا دادم که دوربین‌‌های صداوسیما به غیر از پخش مستقیم وارد ورزشگاه نشوند. منتهی آقای تاج! شما به من گفتی که از این ممنوعیت کنار بیایم، چرا که وزارت ورزش اصرار دارد ممنوعیت ورود دوربین‌ها را متوقف کنیم و من و همکاران هر چقدر اصرار کردیم، شما این تصمیم را لغو کردید! یک‌بار هم در جلسه با شهریاری از مدیران رسانه‌ ملی بشدت انتقاد کردم و در آن‌جا عصبی شدم و گفتم آقای تاج اگر می‌خواهی در کار اقتصادی دخالت کنی، خودت انجام بده! او از من ناراحت شد و بعد از جلسه گفت چرا در جمع سر من داد می‌زنی؟ گفتم من شما را در جلسات رئیس فوتبال می‌دانم، اما مدافع فوتبال نمی‌بینم!

جنجال جیووا

با شرکت جیووا مذاکره را شروع کردیم و دنبال راهی بودیم که چطور آن را حل کنیم. بارها و بارها گفتید، همه ایران دیدند که لباس‌های جیووا کیفیت ندارد. نماینده آن شرکت در ایران هم آن را تأیید کرد. پس می‌توانستید قرارداد را فسخ کنید. اول باید فسخ می‌کردید، بعد آدیداس می‌پوشیدید؛ نه این‌که اول آدیداس بپوشید بعد فسخ کنید. با این کار فقط مشکل درست کردید. ما اگر مشکل را حل نمی‌کردیم باید ٧، ٨‌ میلیارد خسارت می‌دادیم!

ابهامات قرارداد آدیداس

پرونده آدیداس قبل از این‌که این موضوع در کمیته اقتصادی مطرح شود، صحبت‌هایش انجام شده بود. من برای آن دلیل و مدرک دارم. آقای تاج اصرار کرد در جلسه‌ای که در آلمان بود، حضور داشته باشم. دیدم یکی از دوستان قدیمی تاج قبل از این‌که ما برسیم با آدیداس صحبت کرده است. فکر کردم ما می‌رویم نزد مسئولان عالیرتبه آدیداس و توافق در آلمان شکل می‌گیرد. قرار هم همین بود. در آن‌جا آنها همکاری را پذیرفتند اما گفتند که باید به دوبی برویم! گفتیم در دوبی با چه کسی بنشینیم و صحبت کنیم؟ گفتند با مسئول منطقه خاورمیانه آدیداس صحبت کنید. به دوبی رفتیم و دیدیم باید با مسئول فروش منطقه صحبت کنیم نه مسئول منطقه خاورمیانه. اعتراض کردم و به تاج گفتم که نظرات اینها، نظرات بد و خطرناکی است؛ چرا که آنها به قیمت خرده‌فروشی و آن هم به قیمت تک‌فروشی می‌فروشند و هر چقدر هم تخفیف بدهند، مفت نمی‌ارزد. شما اگر از بیرون هم کفش بخری، همین قدر تخفیف می‌دهند، چه برسد که ما‌ می‌خواهیم دو‌میلیون دلار (٧‌میلیارد تومان) بپردازیم و تبلیغات تمرینات، کمپ، بازیکنان، مربیان، تابلوها و... همه را هم به آنها بدهیم! تاج گفت بگذار با آدیداس برویم جلو. گفتم پس بگذارید کار حقوقی شود و قرارداد ببندیم که شروط ما را در قرارداد نیاورند!

بحران بلیت‌فروشی و حذف افراد مطلع!

بعد از این‌که عادل فردوسی‌پور در برنامه نود قضیه بلیت‌فروشی را به آن شکل مطرح کرد، از نظر ریاضیات بررسی کردم و دیدم مشکلی وجود ندارد. یک کسی پنج‌میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کرده و می‌خواهد برداشت کند اما چرا ١٥‌درصد سود پلکانی داشته باشد؟ من آنها را قانع کردم که این قضیه ١٥‌درصد بی‌ربط است. سوال من اینجاست که چگونه در قراردادهای پراشتباه تمام دوستان دیده می‌شوند؟ این را بدانید که تمام این قراردادها به وسیله ساکت تجزیه و تحلیل شده است. قرارداد بلیت‌فروشی را تاج و کفاشیان امضا کرده‌اند، ولی هر روز یک گروه جدید مامور می‌شد و به‌محض کسب اطلاعات گروه را کنار می‌زدند و پرونده را به فرد دیگری می‌دادند. من متوجه نشدم چرا گفتند پرونده را بررسی نکنم. علیپور (یکی از اعضای سازمان لیگ فوتبال) مسئول پیگیری پرونده شد، اما گفتند تا این‌جا کافی است و در ادامه هم به فرد دیگر دادند!

افشاگری جنجالی درباره قرارداد‌های پنهان و واسطه خاص!

یک‌بار تاج از من خواست در جلسه با شرکت تبلیغاتی جدید حضور پیدا کنم. در این نشست یکی از دوستان تاج و محمود اسلامیان هم حضور داشت! دیدم در آن جلسات کار را تمام شده می‌دانند. به مدیر شرکت گفتم که چون ما با شرکت دیگری قرارداد داریم، شما نمی‌توانید امسال با ما قرارداد جدید امضا کنید. من واقعا از این بی‌نظمی‌ها در فدراسیون فوتبال تعجب می‌کنم! این شرکت تبلیغاتی می‌خواست اسپانسر تیم‌ ملی هم بشود. مدیر آن شرکت گفت درباره تیم ‌ملی شرایط چطوراست؟ گفتم درباره تیم‌ ملی ما کاره‌ای نیستیم. کفاشیان و تاج در گذشته یک قرارداد ترکمنچای امضا کرده‌اند! آن قرارداد هنوز حاکم است و تا ٢٠١٩ هیچ احدی نمی‌تواند آن را فسخ کند، اما آقایان گفتند ما با همراه اول مذاکره می‌کنیم! درحال چانه‌زدن بودیم که آن فرد واسطه که رفیق تاج و اسلامیان بود در جلسه گفت برای قرارداد با فدراسیون چک داده‌ایم. گفتم برای چه چک دادید؟ قرارداد هنوز منعقد نشده است. گفت ما چک دادیم. به او گفتم کار خلافی کردید! به تاج گفتم روی چه حسابی چک گرفتی؟ گفت پول لازم داشتیم! به او گفتم مگر می‌توانی بی‌برنامه عمل کنی؟ تو با شرکت دیگری قرارداد داری، از او پول می‌گیری و بعد قرارداد آن آدم را می‌فروشی؟! به نفر دوم هم می‌گویی پول بده! آن هم به اعتبار این‌که رئیس فدراسیون هستی؟

ورود بازرسی کل کشور و ابهام اسپانسر لیگ هفدهم

به زودی لیگ برتر شروع می‌شود! شرکت پردازش اسپانسر است یا ایران‌نوین، هوم‌کِر یا رفیق آقای اسلامیان، کدام یک اسپانسر هستند؟! من رفتم در یک تشکیلات تا اسلامیان را ببینم که دیدم یکی، دو تا از مهره‌های فدراسیون فوتبال آن‌جا کار می‌کنند. گفتم این‌جا چه خبر است؟ آقای اسلامیان این کارها را کردید و باعث ضرر و زیان هنگفت باشگاه استقلال و پرسپولیس شدید! مسئولان بروند بررسی کنند پای چه افراد و شرکت‌هایی وسط است؟ بازرسی کل کشور تمام سیستم فدراسیون فوتبال و مدارک گذشته را بازرسی کرد و به من گفت چرا خودتان را به ندانستن زدید که خبری نیست؟! گفتم هیچ خبری نیست. گفتند خیلی خبرها هست. مگر می‌شود مزایده‌ها این همه به هم نزدیک باشد؟

ساکت همه‌کاره است

مگر می‌شود یک آدم ٥ شغل داشته باشد؟ مسئول حوزه، رئیس تیم‌های ملی، مشاور عالی، عضو کمیته‌های فنی، عضو سازمان اقتصادی و ... باشد و اخیرا هم سرپرست دبیر کلی شده است. چون ساکت از هر ٤٨ ساعت، ٢٤ ساعت با تاج بود، کارها را با هم هماهنگ می‌کردند و پیش می‌بردند. ما واقعا متوجه می‌شدیم که کار دست ما نیست، دست اسدی نیست و دست کفاشیان هم نیست. ساکت یکه‌تاز فوتبال ایران است. ساکت تمام کارهایی را که وابسته به من بود به‌صورت مستقل انجام می‌داد. ساخت‌وساز با ساکت بود، برای طرح هتل فدراسیون فوتبال که طرح من بود، ساکت حضور داشت. نمی‌شود در سازمان لیگ، یک کار اقتصادی جدا کرد و در فدراسیون یک کار اقتصادی دیگر؛ از طرفی ساکت هم موازی‌کاری کند. واقعا این‌طور نمی‌شود.

آقای ساکت برای تیم‌های ملی، از یک تولید‌کننده داخلی لباس می‌خرید. کل البسه‌ای که در انبارها داشتیم هم استفاده شد. برای داورها هم ساکت خرید کرد. اگر کمیسیون مالی، کمیته اقتصادی و... نقش دارند او چه‌کاره است؟ آیا او مسئول خرید تیم‌های ملی، مسئول تدارکات یا مدیر تیم ‌ملی است؟ او چرا خودش خرید می‌کند؟
 
 
 
 
 
منبع: برترین ها
کد خبر 76799

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha