تولید لاستیک کشور باید صادرات محور شود

پرشین خودرو: رئیس هیات مدیره انجمن صنفی تایر کشور ضمن اعلام برنامه ریزی برای افزایش ظرفیت تولید لاستیک در کشور به بیش از 470 هزار تن در 2 سال آینده، تصریح کرد: این تولید بسیار بیشتر از نیاز داخلی است و باید تولیدات با هدف صادرات انجام شود.

به گزارش پرشین خودرو، «محمدرضا گنجی» امروز (سه شنبه) در نشست خبری انجمن مزبور در محل دانشکده صنایع تحقیقات لاستیک در پاسخ به پرسش ایرنا اظهار داشت: دولت یازدهم با چهار طرح جدید تولید لاستیک را دنبال می کند، یکی از آنها لاستیک سازی کردستان با ظرفیت تولید 50 هزار تن در سال فروردین 96 به بهره برداری رسیده و طی 2 تا سه سال آینده ظرفیت تولید تایر در کشور به سالیانه بیش از 470 هزار تن خواهد رسید.
به گفته این فعال صنفی، سه طرح دیگر نیز در مرحله امکان سنجی و بررسی، عقد قرارداد با طرف های خارجی یا اخذ فناوری های جدید قرار دارند که با بهره برداری از همه آنها در مجموع ظرفیت تولید لاستیک کشور 200 هزار تن افزایش خواهد داشت.

 31 خرداد ماه گذشته قرارداد ساخت کارخانه تولید لاستیک خودرو در زابل بین شرکت گسترش صنایع آریا تایر هامون و شرکت ساختمانی سد و تاسیسات آبیاری (سابیر) با حضور وزیرصنعت، معدن و تجارت و وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی امضا شد.

وی اظهار داشت: قاچاق یکی از مشکلات فراروی این صنعت در کشور است که بطور عمده از طریق کوله بری از مرزهای غربی وارد می شود و به دلیل نپرداختن حقوق گمرکی و در نتیجه قیمت ارزانتر برای مصرف کنندگان، تهدیدی جدی برای این صنعت است.

گنجی اجرایی شدن برجام را خاطرنشان کرد و گفت: برجام راه مذاکره با خارجی ها را برای صنعت لاستیک کشور باز کرد، اما هنوز به نتیجه مطلوبی نرسیده و به عنوان نمونه هنوز نتوانسته ایم با شرکت های درجه یک اروپایی، ژاپنی یا آمریکایی برای همکاری های مشترک به نتیجه برسیم؛ با این وجود مذاکرات اولیه در جریان است.

وی گفت: فناوری در اختیار ایران در این صنعت، فناوری روز جهان است و بطور نمونه قیمت این محصولات با نمونه مشابه چینی یکی است؛ اما «خارجی بودن» عامل اصلی گرایش مردم به سمت تولیدات چینی است.
این فعال صنفی افزود: رقیب اصلی تولیدات داخلی، تولیدات کشورهای آسیای جنوب شرق بویژه تایلند، تایوان، چین است و هند هم به آنها اضافه شده و مقادیر زیادی از تولیدات آنها به صورت قاچاق وارد کشور می شود.
گنجی اضافه کرد: لاستیک های ساخت داخل، دارای کیفیت و با ترکیبی از استانداردهای اروپا و آمریکاست و همواره تست آزمایشگاه های مرجع جهانی را با موفقیت پشت سر گذاشته است.
به گفته این فعال صنفی ، هریک از شرکت های تولید لاستیک کشور بین 80 تا 120 نمایندگی تعویض و خدمات پس از فروش دارند.
گنجی تصریح کرد: صادرات لاستیک در سال گذشته 25 میلیون دلار بود و نسبت به سال 94 (34 میلیون دلار) با کاهش روبرو شد.

** تصمیم شتابزده دولت دهم در ممنوعیت صادرات لاستیک

وی اظهار داشت: اواخر دولت دهم با تصمیمی شتابزده صادرات لاستیک ممنوع اعلام شد و همین موضوع موجب از دست رفتن همه زحمات تاریخ حدود 60 ساله صنعت لاستیک و مشتریان خارجی شد؛ موضوعی که هیچگاه علت آن نیز مشخص نشد.
رئیس هیات مدیره انجمن صنفی تایر کشور افزود: اوایل کار دولت یازدهم، باردیگر صادرات لاستیک آزاد شد، اما مجبور شدیم از نو به بازاریابی و جلب مشتری پرداخته و محصولات تولیدی را با قیمتی پایین تر به مشتریان عرضه کنیم.

** لاستیک تقلبی چینی با نام ایرانی در بازار نیجریه

وی یادآوری کرد: اکنون چهار شرکت مطرح ایرانی در عصه صادرات فعالیت می کنند که یکی از آنها به قدری در بازار کشور آفریقایی نیجریه عملکرد مناسبی داشته که چینی ها تایر تقلبی به نام همین شرکت روانه این بازار می کنند.
گنجی خاطرنشان کرد: افغانستان، پاکستان، عراق، یمن و برخی کشورهای آفریقایی عمده مشتریان خارجی تایرهای ایرانی اند، اما با توجه به کیفیت بالای تولیدات ایرانی باید سایر بازارهای صادراتی از جمله اروپا جدی گرفته شده و برای آن برنامه ریزی شود.

«سعید تقوایی» مشاور رییس انجمن صنفی صنعت تایر کشور هم در پاسخ به سوال ایرنا گفت: یک برند خوب لاستیک برای جا افتادن و مطرح شدن در بازارهای خارجی به دستکم 10 سال زمان نیاز دارد.
وی با مقایسه عملکرد ایران و چین در این زمینه، افزود: چینی ها برای ترغیب تولیدکنندگان خود جوایز صادراتی تعیین کرده و مشوق های صادراتی ارائه می کنند، اما جوایز صادراتی پنج سال پیش شرکت های ما هنوز پرداخت نشده است؛ در این خصوص نیازمند حمایت جدی دولت و سازمان های مردم نهاد هستیم.
تقوایی گفت: بازار صادراتی ایران مطلوب نیستند و با تولیدات باکیفیتی که در کشور داریم، دستیابی به یک بازار سالیانه 100 هزار تنی در اروپای شرقی و شمال آفریقا دور از دسترس نخواهد بود.

ایرنا

کد خبر 76906

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha