کد خبر 76966
۲۸ تیر ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۸
اولین قطار خورشیدی هند آغاز به کار کرد

پرشین خودرو: شبکه ریلی کشور هند برای اولین بار شاهد فعالیت قطارهای غیر دیزلی است. هندی ها برای اولین بار قطاری را در این شبکه به کار گرفته اند که با انرژی خورشیدی به حرکت درمی آید.

به گزارش  پرشین خودرو،  به نقل از انگجت، قطار یاد شده که Diesel Electric Multiple Unit (DEMU) نام گرفته در شهر دهلی نو پایتخت این کشور فعالیت می کند.

بر روی سقف واگن های قطار یاد شده تعداد زیادی صفحه خورشیدی نصب شده تا انرژی لازم برای حرکت آن تامین شود. البته نصب چنین صفحاتی بر روی قطارهایی که با سرعت ۸۰ کیلومتر در ساعت حرکت می کنند کار ساده ای نیست. این صفحات به طور مستقیم به باتری هایی متصل می شوند که قادر به ذخیره سازی انرژی مازاد بر نیاز قطار هستند.

البته این قطارها کماکان مجهز به موتور دیزلی هستند و صفحات خورشیدی تنها برای تامین انرژی مورد نیاز واگن های مسافربری و روشن کردن چراغ ها، نمایشگرهای حاوی اطلاعات و سیستم تهویه مطبوع به کار گرفته می شوند.

صرفه جویی ناشی از نصب این صفحات خورشیدی در نوع خود جالب توجه است. استفاده از صفحات خورشیدی در تنها شش واگن یک قطار باعث عدم مصرف ۲۱ هزار لیتر سوخت دیزلی در سال خواهد شد که به معنای ۲۰ هزار دلار صرفه جویی خواهد بود.

شبکه ریلی کشور هند بزرگترین شبکه ریلی قاره آسیا محسوب می شود و روزانه حدود ۱۱ هزار قطار در آن تردد می کنند. شبکه مذکور روزانه ۱۳ میلیون مسافر را جابجا می کند و هزینه سوخت دیزل این شبکه در سال ۲۰۱۵ بالغ بر ۲.۵ میلیارد دلار بوده است.

مدیران راه آهن هند امیدوارند با استفاده از واگن های مجهز به صفحات خورشیدی بتوانند ظرف ده سال آینده حدود ۶.۳۱ میلیارد دلار در مصرف سوخت صرفه جویی کنند.

کد خبر 76966

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha