کد خبر 77050
۳۱ تیر ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۲
چهار چالش تولید تایر در کشور

پرشین خودرو: فعالان صنعت تایر کشور، مهم‌ترین دستاوردهای این صنعت طی سال‌های اخیر را تشریح کردند و در عین حال از وجود دست کم چهار چالش عمده در مسیر فعالیت تولید‌کنندگان داخلی این صنعت خبر دادند.

به گزارش پرشین خودرو، در این گردهمایی که با حضور رضا گنجی، رئیس انجمن تایر ایران، تقوایی رئیس مركز تحقیقات صنایع لاستیك و خسرو محمودیان، دبیر انجمن صنفی صنعت تایر برگزار شد، فعالان صنعت تایر کشور مساله «واردات خارجی» به‌رغم تولید داخلی متناسب با حجم نیاز در کشور، ورود «تایرهای قاچاق» به کشور، برخی باورهای نادرست درخصوص کیفیت بالاتر تایرهای وارداتی نسبت به نمونه‌های داخلی و نبود مشوق‌ها و جوایز صادراتی را به‌عنوان مهم‌ترین مشکلات و موانع صنعت تایر در کشور عنوان کردند.مسوولان انجمن صنفی صنعت تایر با تشریح عملکرد سه سال اخیر این صنعت اعلام کردند: مجموعه شرکت‌های فعال تولیدکننده تایر عضو انجمن در سال 93، حدود 244 هزار تن تایر، در سال 94، 211 هزار تن و در سال 95 معادل 243 هزار تن تایر تولید کردند. به این ترتیب در سال 95 نسبت به سال 94، از نظر تولید حلقه‌ای 8 درصد و از نظر وزنی 15 درصد افزایش تولید در این صنعت تجربه شد.



همچنین در سه ماهه 96، تولید کارخانجات عضو انجمن تایر به 57 هزار تن افزایش یافت که این میزان در مدت مشابه سال 94، معادل 42 هزار تن بود که نشان‌دهنده افزایش 28 درصدی تولید در این صنعت است. همچنین به لحاظ وزنی در سه ماه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل 16 درصد افزایش تولید تایر تجربه شد. این در حالی است که در سال 93، معادل151 هزار تن انواع تایر به ارزش 577 میلیون دلار به کشور وارد شد؛ در سال 94 نیز 104 هزار تن تایر به ارزش 351 میلیون دلار و در سال 95، معادل 103 هزار تن به ارزش 350 میلیون دلار به کشور وارد شد.

در سال 95 همچنین حدود 25 میلیون دلار صادرات تایر به کشورهای خارجی صورت گرفت.به گفته آنان، هم‌اکنون طرح‌های توسعه‌ای صنعت تایر در دست بررسی و اقدام است که اگر این طرح‌ها به نتیجه برسد تولید تایر در کشور به 470 هزار تن می‌رسد؛ این میزان بسیار بالاتر از نیاز کشور در دو سال آینده است. مسوولان انجمن صنفی صنعت تایر کشور همچنین با بیان اینکه طی سال‌های اخیر دغدغه اصلی انجمن تایر افزایش کیفیت، انتقال فناوری‌ها و چگونگی دستیابی به آنها با توجه به شرایط فعلی کسب و کار است، تصریح کردند: دغدغه مدیران صنعت تایر این است که بتوانند به استانداردهای مشخص و تعیین شده‌ای در این زمینه دسترسی پیدا کنند و بتوانند با استفاده از فناوری‌های مشخص و تعریف شده اقدام به تولید کنند.

به گفته آنها، مهم‌ترین تهدیدی که هم‌اکنون پیش‌روی صنعت تایر وجود دارد واردات این محصول است. مسوولان انجمن صنعت تایر ایران معتقدند: واردات از آنجا که سهمی‌از تجارت کشور را به خود اختصاص می‌دهد باید وجود داشته باشد اما مساله اصلی درخصوص کالاهایی است که در ایران با کیفیت بالا و به اندازه نیاز و حتی بیشتر از نیاز تولید می‌شود که در مورد این کالاها واردات باید با ملاحظات بیشتری صورت بگیرد.این در حالی است که هم‌اکنون واردات تایر قاچاق به کشور از دیگر دغدغه‌های تولید‌کنندگان داخلی این صنعت است. به گفته فعالان صنعت تایر هم‌اکنون تایرهای قاچاق با قیمت پایین‌تری از تولیدات داخلی در بازار عرضه می‌شود و از این رو به راحتی می‌تواند تولیدات داخلی را از بازار فروش خارج کند. در واقع زمانی که تایرهای خارجی به‌صورت قاچاق به کشور وارد می‌شود به‌دلیل پایین‌تر بودن سطح قیمت آنها نسبت به نمونه‌های تولید داخل، بخش زیادی از تایرهای داخلی از چرخه فروش خارج می‌شود.

فعالان صنعت تایر کشور، دستیابی به تکنولوژی‌های روز دنیا در تولید داخلی را از مهم‌ترین دغدغه‌های تولید‌کنندگان داخلی این صنعت می‌دانند و می‌گویند: بعد از امضای برجام هرچند راه مذاکره با کشورهای خارجی باز شده است؛ اما شرکت‌های داخلی هنوز به نتیجه مطلوبی برای ورود تولید‌کنندگان درجه یک صنعت تایر به کشور و انتقال تجربیاتشان به صنعت تایر دست نیافته‌اند با این حال این مذاکرات همچنان ادامه دارد. علاوه بر موضوع قاچاق، مشکل دیگری که فعالان صنعت تایر کشور به آن اشاره می‌کنند وجود یک باور غلط در ذهنیت عمده مصرف‌‌کنندگان تایر است که ترجیح می‌دهند کالای خارجی خریداری کنند، این درحالی است که حتی تولیدات چینی در بسیاری موارد به غلط به تولیدات ایرانی ترجیح داده می‌شود. مسوولان انجمن صنعت تایر می‌گویند: تایرهای تولید داخلی استانداردهایی مشابه و منطبق با استانداردهای تولید تایر در آمریکا و اروپا دارند و به مصرف‌کنندگان توصیه می‌شود لاستیک ایرانی را با اطمینان بیشتری خریداری کنند؛ در واقع تایرهای ایرانی هم به لحاظ دوام، هم به لحاظ کیفیت و هم به لحاظ خدمات پس از فروش از مطلوبیت بسیار بالایی برخوردارند.

مسوولان انجمن صنفی صنعت تایر ایران همچنین در پاسخ به سوالات «دنیای اقتصاد» درخصوص تاثیر ورود شرکت‌های خارجی خودروساز به کشور در ارتقای صنعت تایر اعلام کردند: یکی از انتظاراتی که این شرکت‌ها در کشور ما دارند تامین تایر است؛در این زمینه نیز مذاکراتی انجام شده و برخی از شرکت‌های ما در حال حاضر جزو لیست انتظار برای تامین تایر هستند؛حتی در برخی شرکت‌ها همچون شرکت رنو، صنعت تایر ما جزو وندور لیست (لیست انتظار) بین‌المللی این شرکت نیز قرار گرفته است.

این ارتباطات به میزان زیادی به ارتقای صنعت تایر در کشور ما کمک کرده است و هم‌اکنون تایرهایی در ایران تولید می‌شوند که تا پیش از این با چنین کیفیتی تولید نمی‌شد. آنها همچنین درخصوص نحوه تامین مواد اولیه برای تولید داخلی تایر از عدم وجود مشکل برای تامین این مواد خبر داده و اظهار کردند: هم‌اکنون کمتر از 25 درصد مواد اولیه مورد نیاز برای تامین تایر از کشورهای خارجی تامین می‌شود این در حالی است که اوایل پیروزی انقلاب این میزان بیش از 55 درصد بود. هم‌اکنون تولید‌کنندگان داخلی صنعت تایر در تهیه مواد اولیه با مشکل خاصی مواجه نیستند و در صورت تامین پول و سرمایه در گردش کارخانجات به راحتی می‌توانند مواد اولیه مورد نیاز خود را تامین کنند.فعالان ارشد صنعت تایر همچنین در تشریح انتظارات صنعت تایر کشور از دولت اعلام کردند: اولین و مهم‌ترین انتظار تولید‌کنندگان داخلی تایر از دولت حل مساله واردات بی‌رویه است که به‌شدت به تولید داخلی تایر فشار وارد می‌کند؛ واردات باید با انجام نیازسنجی کارشناسی انجام شود.

دنیای اقتصاد

کد خبر 77050

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha