کد خبر 77070
۳۱ تیر ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۴

پرشین خودرو: برخی منابع خبری آمریکا گفته‌اند دونالد ترامپ، رئیس جمهوری، در نظر دارد افراد مرتبط با ماجرای ارتباط مبارزات انتخاباتی خود با روسیه را مشمول عفو قرار دهد.

 

دستور عجیب دونالد ترامپ به مشاورانشبه گزارش«پرشین خودرو»، روزنامه آمریکایی واشنگتن پست در گزارشی نوشته است که ترامپ از مشاوران خود خواسته تا اختیارات قانونی رئیس جمهوری برای عفو افراد مرتبط با ماجرای ارتباط با روسیه از جمله دستیاران، اعضای خانواده و حتی شخص او را بررسی کنند. این روزنامه می‌افزاید که بعضی منابع نزدیک به رئیس جمهوری گفته‌اند که مشاوران حقوقی رئیس جمهوری راسا موضوع عفو را مورد بررسی قرار داده‌اند.

حق رئیس جمهوری آمریکا برای اعطای عفو به محکومان یا مرتکبان جرایم، با محدودیت‌هایی، در قانون اساسی این کشور و تفاسیر قضایی آن به رسمیت شناخته شده است. در صورت درست بودن گزارش واشنگتن پست، هدف مشاوران حقوقی ترامپ مشخص کردن این موضوع است که در صورت صدور فرمان عفو رئیس جمهوری، پیگیری و تحقیقات در مورد ماجرای ارتباط با روسیه توسط رابرت مولر، مامور ویژه تحقیق هم متوقف خواهد شد یا نه و چه چالش‌های حقوقی در این زمینه ممکن است بروز کند.

 در صورتی که تحقیقات جاری پیرامون ارتباط ستاد انتخاباتی ترامپ مشخص کند که افرادی مرتکب اقدامات خلاف قانون شده‌اند، در هر موقعیتی که باشند تحت پیگرد قانونی قرار خواهند گرفت.

واشنگتن پست همچنین به نقل از منابعی که از آنها نام نبرده نوشته است که مشاوران حقوقی ترامپ تلاش می‌کنند تا با یافتن ایرادات قانونی، "مانع از ادامه کار" مولر شوند. آنان از جمله موضوع تضاد منافع وی را مورد توجه قرار داده‌اند.

در واکنش به انتشار این گزارش، سناتور مارک وارنر، رهبر جناح حزب دموکرات در سنای آمریکا، نگرانی خود را از احتمال صدور فرمان عفو رئیس جمهوری ابراز داشته است. وارنر در بیانیه‌ای نوشته است که اتهام دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری سال ٢٠١٦ "تهاجمی علیه دموکراسی ما بوده" و افزوده است که کمیته‌های اطلاعاتی و قضایی سنا و بازپرس ویژه مولر در حال حاضر در این باره تحقیق می‌کنند که "آیا بین روسیه و افراد مرتبط با ستاد انتخاباتی آقای ترامپ هماهنگی‌هایی صورت گرفته بود یا نه."

سناتور وارنر، که نایب رئیس کمیته اطلاعات مجلس سناست، در ادامه گفته است که "این احتمال که رئیس جمهوری ممکن است موضوع عفو افراد را در این مراحل اولیه تحقیق مد نظر قرار داده باشد بسیار نگران کننده است زیرا عفو افرادی که ممکن است در این زمینه مسئول بوده باشند عبور از خط و مرزهای اساسی ماست."

هنوز دفتر رئیس جمهوری آمریکا در مورد گزارش واشنگتن پست اظهار نظری نکرده است.

این رد حالی است که به گزارش صدای آمریکا، دونالد ترامپ در بخشی از مصاحبه با نشریه نیویورک تایمز که روز چهارشنبه به چاپ رسید، گفت در صورتیکه که بازرس ویژه منصوب وزارت دادگستری برای تحقیقات مربوط دخالت احتمالی روسیه در انتخابات، حوزه تحقیقاتش را به سرمایه های خانوادگی او گسترش دهد، از خط قرمزی عبور می کند که غیرقابل قبول خواهد بود.

همزمان، برخی منابع خبری آمریکا نوشته‌اند که مارک کورالو، سخنگوی گروه مشاوران حقوقی دونالد ترامپ در مورد ماجرای ارتباط با روسیه، از سمت خود کناره‌گیری کرده است. وی معمولا بیانیه‌های مارک کاسوویتس، مشاور حقوقی شخصی ترامپ در مورد ماجرای ارتباط با روسیه را در اختیار رسانه‌ها قرار می‌داد.

براساس این گزارش، کورالو گفته است که دیگر به پول دریافتی از این محل نیازی ندارد و افزوده که کارکنان کاخ سفید و مشاوران حقوقی ترامپ "دائما درگیر جنگ و جدل بین خود هستند."

رسانه‌ها و منابع اطلاعاتی آمریکا گفته‌اند که در جریان مبارزات انتخابات ریاست جمهوری سال ٢٠١٦ در آمریکا، ولادیمیر پوتین دستور داد تا نهادهای دولتی روسیه به منظور جلوگیری از انتخاب هیلاری کلینتون که موضعی خصمانه‌تر نسبت به روسیه داشت، در این انتخابات مداخله کنند. دولت روسیه این اتهام را به شدت تکذیب کرده است.

در همان حال، گزارش‌هایی از تماس و ارتباط برخی از اعضای ستاد انتخاباتی و اعضای خانواده دونالد ترامپ با افراد و اشخاص روسی و مرتبط با روسیه منتشر شده است.

در حال حاضر، کنگره، پلیس فدرال و وزارت دادگستری ایالات متحده تحقیقاتی را در این زمینه دنبال می‌کنند.

 

 

 

 

منبع: جام نیوز

 

کد خبر 77070

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha