نخستین سکاندار زن ایران‌ایرچه نقشه هایی دارد؟

پرشین خودرو: انتصاب فرزانه شرفبافی یکی از مهمترین رویدادها در تاریخ پنجاه و شش ساله هواپیمایی ایران ایر محسوب می شود، چرا که او نخستین زنی است که عهده دار سمت سرپرستی این شرکت شده است.

به گزارش پرشین خودرو، هفته گذشته وزیر راه و شهرسازی طی حکمی دکتر فرزانه شرفبافی را به سمت سرپرست هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران "هما" منصوب کرد.

شرفبافی 44 سال دارد و دارای مدرک دکتری هوافضا از دانشگاه صنعتی شریف و رتبه اول مهندسی مکانیک در ایران است، وی پیش از انتصاب به عنوان سرپرست هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران مسئولیت هایی مانند عضویت در هیات مدیره هما، مدیرکل پژوهش و بهسازی منابع انسانی هما، ریاست مرکز آموزش و بهسازی منابع انسانی هما، ریاست ارشد تضمین کیفیت در مهندسی و تعمیرات هما و همچنین دبیری انجمن علمی حمل و نقل هوایی کشور را در کارنامه خود دارد و تاکنون مقالات علمی متعددی توسط وی در حوزه هوانوردی در سطح بین الملل منتشر شده است.

وی نخستین زن در ایران است که مدرک دکتری در رشته هوافضا گرفته و همچنین نخستین زنی است که به عضویت هیات مدیره هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در آمده و پله های ترقی در صنعت هوانوردی را یکی پس از دیگری در هما طی کرده و این مطلب نشان از سخت کوشی وی دارد.

نخستین روز دیدارش با اصحاب رسانه قابل توجه است، او مطالبی را بیان کرد که شاید در سال های اخیر در صنعت هوانوردی ایران کمتر به آن توجه شده، شرفبافی در نخستین جملات سخنرانی خود در مراسم معارفه اش از ارتقاء توانمندی ها برای افزایش بهره وری ناوگان هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران می گوید، مطلبی که در شرایط پساتحریم و نوسازی ناوگان هوایی بسیار حائز اهمیت است چرا که یکی از مهمترین تفاوت های اقتصاد بکارگیری هواپیمای نو و دست دوم، همین مساله بهره وری آن هاست.

وی در همین رابطه اظهار می کند : بهبود روش‌های بازرگانی و بازاریابی نیز از دیگر برنامه‌های این شرکت (ایران ایر) است که باید با جدیت به آن پرداخته شود.

او به خوبی می داند که باید سطح بهره وری هواپیماهای ایران ایر به میزان قابل قبول برسد تا بتوان از پس هزینه های نوسازی ناوگان برآمد و همچنین از زیان دهی جلوگیری به عمل آورد.

مطلب قابل توجه دیگری که شرفبافی در مراسم معارفه اش بیان می کند در خصوص اصلاح ساختار هواپیمایی ایران ایر است، او می گوید : "برنامه راهبردی هما در شرف تدوین است و بازسازی ساختاری همه جانبه، اصلاح سیستم مدیریت ایمنی و کیفیت و افزایش سطح کیفی خدمات از برنامه های این شرکت است."

سرپرست هما آموزش منابع انسانی و استقرار نظام مدیریت عملکرد برای حقوق و دستمزد کارکنان را از دیگر محورهای برنامه خود در این شرکت اعلام می کند.

این بخش از اظهارات شرفبافی از اهمیت بسیاری برخوردار است،با اصلاح همه جانبه ساختاری ، افزایش بهره وری ناوگان و استقرار نظام مدیریت عملکرد برای حقوق و دستمزد می توان سطح خدمت رسانی هما را به شکل چشمگیری افزایش داد که این امر لازمه شروع رقابت هما (که پیشتر وزیر راه و شهرسازی از آن بعنوان مادر حمل و نقل هوایی کشور یاد کرده بود) با شرکت های هواپیمایی در سطح بین الملل است.

لازم به یادآوری است که فرزانه شرفبافی در شرایطی هما را تحویل گرفته که این شرکت سه قرارداد بزرگ با بوئینگ ، ایرباس و ATR برای خرید 200 فروند هواپیمای نو به امضا رسانده و باید به تعهدات خود در قبال این قراردادها عمل کند تا بتواند در سال های آینده بعنوان یکی از شرکت های مطرح هواپیمایی در جهان خود را معرفی کند.

اگرچه پیاده سازی برنامه ها برای اصلاح ساختاری ، ارتقاء بهره وری و به دنبال آن افزایش کیفی و کمی خدمات شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران امری زمان بر است، اما با توجه به شروع پروژه نوسازی ناوگان باید هرچه سریع تر این اصلاحات در شرکت هما انجام شود چرا که بکارگیری هواپیمای نو مستلزم اصلاح شیوه های مدیریتی در این شرکت است تا بتوان از هواپیماهای جدید حداکثر بهره وری را برای درآمد زایی و بهبود اوضاع شرکت گرفت.

خبرآنلاین 

کد خبر 77073

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha