اجرای حدود مجاز معاینه فنی جدید از فردا

پرشین خودرو: از اجرای حدود مجاز معاینه فنی جدید از فردا خبر داد و گفت: با اجرای این حدود مجاز سختگیرانه ۹ تا ۱۰ درصد از میزان آلودگی - که مربوط به عدم کارکرد صحیح خودروها در چرخه مصرف است- کاهش می‌یابد.

به گزارش پرشین خودرو، سعید متصدی در حاشیه همایش ملی منتخبان شوراهای اسلامی که در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد در جمع خبرنگاران گفت: حدود مجاز معاینه فنی که تاکنون اجرا می‌شود مصوب سال ۱۳۷۴ است. این مصوبه به دوره قبل از ارتقای استاندارد خودروها برمی‌گردد.

وی افزود: در شرایط حاضر که قطعات خودروها در بحث کنترل آلاینده‌ها ارتقا یافته است،لازم است حدود مجاز معاینه فنی نیز اصلاح شود.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه در حدود مجاز معاینه فنی قدیم، قطعات کنترل آلایندگی خودروها مدنظر قرار نگرفته بود، گفت: در آن مقطع این قطعات در خودروسازی ما اصلا وجود نداشت اما امروزه خودروسازان ما ملزم به رعایت استانداردهای یورو۴ هستند. کلیه خودروهای تولیدی باید استاندارد یورو۴ را رعایت کنند همچنین خودروهای وارداتی ملزم به داشتن یورو۵ هستند. خودروهای دیزلی نیز باید استاندارد یورو۴ یا یورو ۵ داشته باشند. موتورسیکلت‌ها نیز ملزم به رعایت یورو۳ هستند. در واقع کیفیت خودروها از سال ۹۲ به بعد یک درجه ارتقا یافته است.

متصدی در ادامه اظهار کرد: در چنین شرایطی بحث اصلی بر سر این بود که این خودروها طبق استاندارد یورو ۴ و یورو۵ تولید می‌شوند ولی وقتی از کارخانه خارج می‌شوند و در چرخه مصرف قرار می‌گیرند نیز باید استاندارد و حدود مجاز معاینه فنی را رعایت کنند بنابراین در سال گذشته به پیشنهاد سازمان حفاظت محیط زیست، بهبود معاینه فنی صورت گرفت و حدود مجاز معاینه فنی اصلاح شد و به تصویب شورای عالی محیط زیست رسید.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: از فردا (اول مرداد) حدود مجاز معاینه فنی جدید که سختگیرانه‌تر شده است، اجرا می‌شود. طبق حدود مجازمعاینه فنی جدید کنترل کاتالیست‌ و ورودی و خروجی آلاینده خودرو از فردا در شبکه سیمفا (شبکه جامع معاینه فنی کشور) اجرا می‌شود.

متصدی تاکید کرد: با اجرای حدود مجاز معاینه فنی جدید، لازم است که بسیاری از صاحبان خودروها اقدام به اصلاح خودرو و رفع نواقص فنی آن کنند بنابراین امیدواریم مردم نیز در این زمینه مشارکت کافی داشته باشند. طبیعی است که تعدادی از اعداد حدود مجاز معاینه فنی سختگیرانه‌ترشده است و در نتیجه اجرای آن تعدادی از خودروها نمی‌توانند این حدود را پاس کنند.

وی افزود: صاحبان خودروها باید نسبت به تعویض کاتالیست‌ها و بهسازی خودروهای خود اقدام کنند. در همین زمینه هماهنگی با خودروسازان صورت گرفته تا تامین کاتالیست‌ها با مشکل مواجه نشود.

متصدی در ادامه اظهارکرد: ایجاد سیمفا و یکسان‌سازی اتصال و کنترل خودروها به منظورجلوگیری از تخلفات، بستری را فراهم کرد تا از طریق ارتباط با شماره‌گذاری نیروی انتظامی و دوربین‌های شهری و جاده‌ای کنترل و برخورد با خودروهای فاقد معاینه فنی صورت گیرد.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در پایان گفت: حدود مجاز معاینه فنی برای خودروهای انژکتوری و دیزلی سختگیرانه‌تر شده و برای خودروهای سنگین - که مربوط به وزارت راه و شهرسازی است- حدود مجاز تعیین و ابلاغ شده است.

 

کد خبر 77088

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha