میزان مردودی خودروها سه برابر افزایش می‌یابد

پرشین خودرو: مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران گفت:اینکه به یکباره این حدود مجاز را سه برابر سخت‌گیرانه‌تر در یک سال کنیم، قطعاً پیامدهایی را به دنبال خواهد داشت که ما هشدارهای لازم را به دولت و دست‌اندرکاران داده‌ایم.

به گزارش پرشین خودرو، سیدنواب حسینی منش  درباره افزایش حدود معاینه فنی در کلان‌شهرها اظهار داشت: ما برای اینکه خودروها را به سمت کم‌آلایندگی سوق دهیم، باید حدود مجاز آلایندگی خودروها اصلاح می‌شد که این اتفاق افتاده است.

وی ادامه داد: ولی اینکه به یکباره این حدود مجاز را سه برابر سخت‌گیرانه‌تر در یک سال کنیم، قطعاً پیامدهایی را به دنبال خواهد داشت که ما هشدارهای لازم را به دولت و دست‌اندرکاران داده‌ایم.

حسینی منش افزود: در نمونه‌برداری‌های انجام‌شده میزان مردودی با اصلاح حدود آلایندگی سه برابر می‌شود.

مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران گفت: در صورت ابلاغ حدود آلایندگی میزان CO از 2.5 پی‌پی‌ام به 0.7 پی‌پی‌ام کاهش پیدا می‌کند و بر این اساس تعداد بیشتری از خودروها توان پاس کردن این استاندارد را ندارند.

وی ادامه داد: تا زمانی که کاتالیست خودروها تعویض نشود، امکان دریافت معاینه فنی برای بسیاری از خودروها در کلان‌شهر وجود ندارد و شهرداری تهران نیز در این خصوص اختیاراتی ندارد، بلکه تنها زیرساخت و آمادگی لازم را برای اجرای این پروژه و قانون اعلام کرده است.

حسینی‌منش افزود: با اجرای این پروژه باید میزان مردودی خودروها را از سازمان حفاظت از محیط‌زیست پرسید و مشخص نیست عواقب آن را چه کسی پاسخ‌گو خواهد بود.

مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران اضافه کرد: در حال حاضر کاتالیست یک خودروی ایرانی مانند پراید 200 تا 300 هزار تومان قیمت دارد و خودروهای خارجی و وارداتی نیز از 2 میلیون تومان تا 10 میلیون تومان قیمت کاتالیست آنهاست.

وی گفت: خط‌کش قبولی و مردودی خودروها دست دولت است و ما تنها قانون را اجرا می‌کنیم.

حسینی‌منش افزود: گزارشی را که دانشگاه‌ها در خصوص معاینه فنی جدید انجام داده‌اند به دولتمردان ارائه کردیم و در آن گزارش آمده است کاهش حدود آلایندگی به یکباره میزان مردودی خودروها را بسیار افزایش خواهد داد، ولی به جهت اینکه آلودگی هوا برای دولت بسیار اهمیت دارد، بر این پروژه پافشاری می‌کند، البته هنوز به صورت رسمی ابلاغ نشده است.

مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران تصریح کرد: خودروهایی که تاکنون موفق به دریافت معاینه فنی شده‌اند تا پایان مهلت مقرر نیازی نیست برای دریافت معاینه فنی جدید با حدود آلایندگی مجاز به مراکز معاینه فنی مراجعه کنند.

فارس

کد خبر 77103

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha