کد خبر 77136
۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۱
رویکردمان را عوض کنیم

پرشین خودرو: بی‌تردید پلیس در اجرای قانون لحظه‌ای درنگ نمی‌کند؛ حتی زمانی که نویسنده این سطور معاونت فنی و مهندسی پلیس راهور را عهده‌دار بود، پلیس به فک پلاک خودروهای فاقد ایمنی و آلاینده مبادرت می‌کرد و با ارائه پلاک موقت تنها اجازه تردد به نزدیک‌ترین تعمیرگاه را به خودروها و رانندگان متخلف می‌داد.

به گزارش پرشین خودرو، سرتیپ دوم علیرضا جهانگیری جانشین معاون آموزش ناجا و معاون پیشین فنی و مهندسی پلیس راهور،‌دریادداشتی در روزنامه جام جم،نوشته است:هرچند قانونگذار مکلف کرده است تمامی وسایل موتوری متحرک معاینه فنی داشته و از ایمنی و سلامت برخوردار باشند و پلیس هم به این امر باور دارد و در اجرای قانون نهایت تلاشش را به خرج می‌دهد اما به نظر می‌رسد رویکرد اصلی ما به جای تکلیف مالکان خودرو و رانندگان به عنوان مصرف‌کنندگان باید تکلیف و تولیدکنندگان به ارائه محصولات استاندارد و نظارت شدیدتر روی تولیدات آنها باشد.

بی‌تردید پلیس در اجرای قانون لحظه‌ای درنگ نمی‌کند؛ حتی زمانی که نویسنده این سطور معاونت فنی و مهندسی پلیس راهور را عهده‌دار بود، پلیس به فک پلاک خودروهای فاقد ایمنی و آلاینده مبادرت می‌کرد و با ارائه پلاک موقت تنها اجازه تردد به نزدیک‌ترین تعمیرگاه را به خودروها و رانندگان متخلف می‌داد. با این همه، آیا تمام اهداف معاینه فنی، از قبیل کنترل ایمنی و زیست‌محیطی ترافیک سالم و هوای سالم محقق شده است؟ آیا ما به وضعیت مطلوب رسیده‌ایم؟

در سال‌های اخیر، سامانه سیمفا (سامانه یکپارچه معاینه فنی خودرو) تلاشی برای دستیابی به این اهداف بود. اما به نظر می‌رسد مشکل اصلی و اساسی این است که هم اکنون دارندگان وسایل نقلیه رویکرد مثبتی به معاینه فنی ندارند. آنها معاینه فنی را راهی برای درآمدزایی دولت تلقی ‌می‌کنند و تا زمانی‌که چنین دیدگاهی بر مردم حاکم باشد، ارتقای ایمنی خودرو از نظر ساختاری دچار مشکل است و معاینه فنی تأثیر چندانی در کاهش آلودگی نخواهد داشت.

اگر تولیدکنندگان و واردکنندگان مسئولیت‌پذیر باشند و محصول استاندارد به بازار ارائه کنند در آن صورت می‌توان از مالکان وسایل نقلیه انتظار رعایت اصول معاینه فنی را داشت تا در این شرایط قانون را رعایت کنند.

کد خبر 77136

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha