کد خبر 77264
۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۲
چه  عواملی  باعث اوج گیری مصرف سوخت شد؟

پرشین خودرو: مصرف بنزین کل کشور در روزهای گذشته به سبب اوج گیری سفرهای تابستانی، بهبود نسبی رفاه مردم و افزایش تولید خودرو رشد قابل توجهی یافته است.

به گزارش  پرشین خودرو، امسال میانگین مصرف سوخت به روزانه 79 میلیون لیتر رسیده است که نسبت به مدت مشابه پارسال رشد 8.5 درصدی را نشان می دهد و حساسیت هایی را ایجاد کرده است.
معاون وزیر نفت در این باره به ایرنا گفت: افزایش 8.5 درصدی مصرف بنزین، یک رشد غیرطبیعی به شمار نمی رود.
«عباس کاظمی» افوزد: به دلیل افزایش رشد اقتصادی، میزان مصرف انواع حامل های انرژی مانند برق نیز زیاد شده است، به طوری که گزارش ها از رشد حدود 10 درصدی مصرف برق حکایت دارند.
به گفته وی، مشکلی در تامین بنزین و انواع سوخت وجود ندارد و توزیع سوخت در کشور بخوبی در حال مدیریت است.
در این پیوند برای بررسی دلایل منطقی افزایش مصرف بنزین در ایران، باید به چند نکته اساسی توجه کرد.

** فصل تابستان و اوج سفرهای شهروندان

به نوشته دوشنبه تارنمای وزارت نفت, فصل تعطیلات و آغاز موج مسافرت‌های تابستانی مردم گزینه ای است که به طور موقت سبب صعودی شدن آمار مصرف بنزین می‌شود و این موضوع در دیگر کشورهایی که فصل رانندگی دارند به طور معنی داری دیده می‌شود (برای نمونه در آمریکا فصل رانندگی به دلیل افزایش تقاضا برای انواع نفت‌خام سبک در پالایشگاه برای تولید فرآورده‌های میان تقطیر از جمله بنزین خود یکی از عوامل تاثیرگذار بر قیمت نفت در بازارهای جهانی این کالای راهبردی به شمار می رود).
شاید اگر در طول سال میانگین مصرف رشد بنزین پنج درصد باشد، این ضریب در فصل تابستان تا 10 درصد نیز امکان افزایش دارد. بنابراین شاید اندکی زود باشد که این افزایش مصرف را به کل سال تعمیم داد.

** افزایش ناوگان خودرویی کشور

بر اساس آمارهای موجود، تولید خودرو در کشور نسبت به پارسال 37 درصد رشد کرده و واردات خودرو نیز نسبت به پارسال شاهد افزایش 21 درصدی بوده است،
البته با وجود افزایش بیش از یک میلیون دستگاه خودرو در کشور، خودروهای فرسوده متناسب با آن اسقاط نشده است و از این رو، رشد خیره کننده مصرف بنزین ارتباط معناداری با کیفیت و کیمت ناوگان خودرویی کشور پیدا می‌کند.

** بهبود نسبی رفاه مردم

بهبود نسبی وضع رفاهی مردم و رشد اقتصادی 6 درصدی سبب افزایش تردد خودروهای شخصی بنزین سوز و افزایش سفرهای درون و برون شهری و در نتیجه مصرف زیاد بنزین شده است.
اکنون اگر بخواهیم با رویکرد بهبود اوضاع اقتصادی شهروندان به این قضیه نگاه کنیم، به‌طور طبیعی نباید از این رشد مصرف چندان نگران شد و حتی می توان از آن به عنوان اتفاقی مثبت یاد کرد.

**الگوی‌های مصرف سوخت

افزایش مصرف بنزین در تابستان با الگوهای مصرف سوخت ارتباط تنگاتنگی دارد، به طور نمونه استفاده مداوم از کولر اتومبیل، بی توجهی نسبت به تنظیم بموقع موتور خودرو، تنظیم فشار باد لاستیک‌ها و بالانس چرخ‌ها و همچنین رانندگی غیرمطمئن و پرخطر می تواند از دیگر دلایل افزایش مصرف بنزین به شمار می‌رود.
هر چند برای اصلاح الگوی مصرف سوخت، ترویج شیوه‌های مدیریت مصرف و فرهنگ سازی در این زمینه یک طرح کارآمد به شمار می‌رود، با این حال در برخی دوره‌ها استفاده از روش‌هایی مانند سهمیه بندی و مدیریت قیمت سوخت، در کند شدن روند رشد مصرف بنزین بی تاثیر نبوده است، اما بکارگیری این روش‌ها به دریافت مجوزهای قانونی از مجلس شورای اسلامی و اجماع نظر در سطح مدیریت کلان کشور نیازمند است.

** استقبال اندک رانندگان از سی.ان.جی

استفاده از گاز طبیعی فشرده شده (سی.ان.جی-CNG) به عنوان سوخت جایگزین از سال 1382 در دستور کار قرار گرفت و تاکنون حدود روزانه معادل 20 میلیون لیتر بنزین با این سوخت پاک جایگزین شده است.
توسعه اندک فناوری خودروهای گازسوز با بهره وری بالا از سوی خودروسازان سبب شده است مصرف سی.ان.جی متناسب با جایگاه‌های عرضه آن افزایش نیابد، به گونه ای که شاهدیم 50 درصد ظرفیت جایگا‌ه‌های عرضه این سوخت خالی است.
به هر حال با توجه به همه مسائل مطرح شده، مردم مهمترین حلقه اند که می‌توانند با اصلاح الگوی مصرف سوخت، در کنترل مصرف انرژی از جمله بنزین نقش آفرین باشند.

ایرنا

کد خبر 77264

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha