کاهش ۱۰۰ میلیارد تومانی هزینه تأمین مالی خودروسازان در بورس کالا

پرشین خودرو: مدیرعامل شرکت تأمین سرمایه لوتوس پارسیان از کاهش ۱۰۰ میلیارد تومانی هزینه تأمین مالی خودروسازان در بورس کالا خبر داد.

به گزارش پرشین خودرو،  شرکت تأمین سرمایه لوتوس پارسیان بعد از کسب تجربه موفق پذیرش خودروی سراتو شرکت سایپا در بورس کالا، به شرکت ایران خودرو نیز برای پذیرش خودروی دنا مشاوره داد وموفق به دریافت پذیرش این محصول شد.
علی تیموری شندی گفت: یکی از مهمترین برنامه‌های این شرکت، تأمین سرمایه برای بنگاه‌های اقتصادی با کمترین هزینه است تا بدین ترتیب نهادهای مالی به بازوی قدرتمند دولت در راستای بازگشت رونق اقتصادی به کشور تبدیل شوند.
وی درباره چالش‌ها برای ورود صنعت خودرو به بورس گفت:: صنعت خودرو از مهمترین صنایع کشور محسوب می‌شود که به دنبال شکسته شدن دیوار تحریم‌ها، توانست قدم‌های بزرگی را در همین مدت کوتاه بردارد و تاکنون نیز قراردادهای خوبی را با شرکت بزرگ خارجی منعقد کرده و یا در حال مذاکره است، که این موضوع نشان می‌دهد صنعت خودرو بیشترین نفع را از تحولات موجود می‌برد.

وی افزود: درمقابل تمام این تحولات مثبت، خودروسازان برای نفس تازه کردن و خروج از آثار تحریم‌ها که سال‌ها گرفتار آن بودند، نیازمند دریافت منابع مالی جدید هستند و از آنجا که تأمین سرمایه لوتوس پارسیان همکاری با خودروسازان دارد، تلاش می‌کند تأمین مالی خودروسازان را تنوع ببخشد که اولین گام در این باره پذیرش خودروهای آن‌ها در بورس کالاست و پس از آن نیز تأمین مالی از طریق انتشار اوراق سلف و مرابحه است.

تیموری اظهار داشت: رویکرد خودروسازان به تأمین منابع مالی لازم از بازار سرمایه در یک سال گذشته بسیار پر رنگ شده است و بازار سرمایه می‌تواند منابع مورد نیاز آن‌ها را درمقایسه با بازار پول با هزینه‌ای کم تأمین کند. از سوی دیگر در شرایط کنونی سیستم بانکی با توجه به مشکلات وچالش‌های کنونی، کمی در تأمین منابع مالی با حجم بالا و به صورت بلندمدت و پایدار با چالش مواجه شده است به همین دلیل بازار سرمایه می‌تواند بهترین منبع تأمین نقدینگی برای این صنعت باشد.
برهمین اساس امیدواریم به زودی بزرگترین تأمین مالی بخش خصوصی برای ایران خودرو به مبلغ ۷۰۰ میلیارد تومان با انتشار اوراق مرابحه اتفاق بیفتد.

تیموری در باره هدف ورود خودرو به بورس کالا اعلام کرد: امروز بورس‌های کالایی با ابزارهایی که در اختیار دارند توانسته‌اند نقش مهم و اساسی را در اقتصاد به عهده بگیرند، کارشناسان و تصمیم‌گیرندگان لوتوس پارسیان نیز با درک این موضوع، همکاری دوجانبه و تنگاتنگی را با بورس کالا آغاز کرده‌اند تا در سایه این رابطه، تأمین مالی شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی با کمترین هزینه صورت گیرد.

وی گفت:ببینید حجم تسهیلات صنعت خودروسازی بالغ بر ۳ تا ۴ هزار میلیارد تومان است؛ اگر بازار سرمایه بتواند هزینه تأمین مالی این صنعت را تا ۴ درصد کاهش دهد، سالانه شاهد کاهش بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان هزینه‌های تأمین مالی در این صنعت خواهیم بود.
البته افزایش تمایل هرچه بیشتر شرکت برای تأمین مالی در بازار سرمایه دو سر سود دارد؛ هزینه‌ها را برای آن‌ها کاهش می‌دهد واز سوی دیگر، بازار سرمایه را رونق می‌بخشد.
اما بازار ما خیلی جوان است و نهادهای مالی ایران نیز عملاً در حال طراحی مدل‌هایی کاملاً بومی هستند. دانش این مدل‌ها به دلیل مقتضیات بازار سرمایه ایران نمی‌تواند وارداتی باشد. امروز در بازارهای مالی دنیا، شرکت‌های بین‌المللی تأمین سرمایه بدون هیچگونه چالش تمام این کار‌ها را اجرا و پیاده می‌کنند و درمقایسه با ایران، تمام بحث‌های آزمون و خطایی که ما در شکل‌گیری اکوسیستم‌ها با آن‌ها مواجه هستیم، دراین کشور‌ها وجود ندارد

تیموری شندی گفت:: در ایران برای راه‌اندازی ابزارهای جدید نیازمند تلاش‌های مضاعفی در مقایسه با دیگر بازارهای دنیا هستیم، شما اگر بخواهید یک صندوق جدید ایجاد کنید و در بازار پذیره‌نویسی کنید باید از ابعاد مختلف، موانع و چالش‌هایی را پشت سر بگذارید که شامل قوانین بالادستی، نرم افزاری و ذی‌نفعان مرتبط با آن می‌شود.

به عنوان مثال درباره صندوق‌های وی‌سی، ما هنوز فاقد قانون حفظ حقوق مالکیت معنوی هستیم و این موضوع موانع زیادی را ایجاد کرده است؛ یا درباره دیگر ابزارها، تعارضاتی با بازیگران کسب و کار سنتی ایجاد می‌شود و روند کار را بسیار کند می‌کند.
درباره استانداردهای گزارشگری نیز مشکلات زیادی وجود دارد، ابزاری شکل می‌گیرد و درپایان مواجه می‌شوید با اینکه در بحث حسابداری، هنوز استاندارد گزارشگری آن وجود ندارد.
وی افزود: امروز وضعیت به گونه‌ای شده که راه‌اندازی یک ابزار جدید، طی کردن فرایندطولانی و پر از فراز و نشیب و صرف انرژی قابل توجهی را می‌طلبد و کل سیستم را درگیر خود می‌کند.

تیموری اظهار داشت: راه‌اندازی ابزارهای جدید نیازمند رایزنی گسترده با سازمان بورس، شرکت بورس و ارکان دیگر است، حتی گاهی دستورالعمل و آیین‌نامه‌های مرتبط با آن وجود ندارد و باید درهیئت مدیره سازمان پس از تدوین به تصویب برسد. شرایط راه‌اندازی ابزارهای جدید به گونه‌ای است که امروز فعالان بازار در راه‌اندازی ابزارهای جدید با تأمل بیشتری وارد می‌شوند.


قوانین و مقررات، وجود ذی‌نفعان سنتی، هماهنگی با مقام ناظر همه و همه دست به دست می‌دهند تا بر تعداد موانع افزوده شود، مانند صندوق طلا که در آستانه راه‌اندازی است متأسفانه عدم درک درست از این ابزار راه را برای راه‌اندازی این ابزار سخت کرد.
وی درباره نقش ابزارهای مالی در خروج اقتصاد از رکود اقتصادی هم تصریح کرد: ابزارهای جدید هرکدام طیف گسترده‌ای از سرویس‌های جدید مالی را به وجود می‌آورند، که این سرویس‌های مالی کمک می‌کنند تا بخش واقعی اقتصاد رونقی دوباره بگیرد. به عنوان مثال، درباره صندوق طلا، راه‌اندازی این ابزار کمک بزرگی می‌کند تا راه‌ها برای تأمین مالی تولیدکنندگان طلا تسهیل و کوتاه شود یا درباره صندوق‌های کالایی نیز به همین ترتیب.

در وضعیت کنونی سیاست‌گذاری‌ها بسیار مهم است. در تمام سال‌هایی که در بازار حضور داشته‌ام بار‌ها تجربه کرده‌ام که نهادهای مالی سرنوشت خود را به دست نیروهای بازار سپرده‌اند، اینگونه که وقتی بازار خوب است از عملکرد خود و افتخارات سخن گفته‌اند و حضور پر رنگ‌تری داشته‌اند، اما در روزگاری که بازار منفی است همه اتفاقات به گردن بازار می‌افتد. اما در اینجا یک سؤال اساسی وجود دارد که ما نهادهای مالی در این بازار چه کرده‌ایم؟ در پاسخ باید گفت، نهادهای مالی در بازار ایران جوان هستند و نوپا، بلوغ لازم را هنوز ندارند وهنوز از تفکر حرفه‌ای لازم برخوردار نیستند و ازسوی دیگر نوع رابطه مقام ناظر با نهادهای مالی که از بالا به پایین است باعث شده نهاد‌ها هنوز نتوانند به نقش‌های پر رنگ خود نزدیک شوند درحالی‌که آن‌ها می‌توانند با ابزارسازی‌ها به تعمیق بازار کمک کنند و حتی با دیدگاه بلندمدتشان روند بازار را تغییر دهند. من معتقدم حضور درهمین دوران و تلاش بر‌ای راه افتادن چرخ‌های اقتصادی وظیفه‌ای است که نهادهای مالی می‌توانند برای خود تعریف کنند.


آرامش خیال تولیدکننده با عرضه محصول در بورس کالا

بزرگترین مزیت معاملات محصول مرغ در بورس کالا برقراری تعادل قیمتی و ایجاد آرامش هر چه بیشتر در بازار است و از سوی دیگر به تولیدکننده این اطمینان خاطر داده می‌شود که می‌تواند در فضای مطمئن تولید و محصول خود را به بازار عرضه کند.
مدیر عامل اتحادیه سراسری مرغ داران گوشتی کشور پیرامون مزایای استفاده از بورس کالا و ابزارهای متنوع موجود در آن گفت: بزرگترین مزیت معاملات محصول مرغ در بورس کالای ایران از یک سو برقراری تعادل قیمتی و ایجاد آرامش هر چه بیشتر در بازار است و از سوی دیگر به تولیدکننده این اطمینان خاطر داده می‌شود که می‌تواند در فضای مطمئن تولید و محصول خود را به بازار عرضه کند.

محمدعلی کمالی افزود: مسئله مهم‌تر بحث شفافیت قیمت‌ها است که باید در فضای رقابتی کامل اتفاق بیفتد. طبیعی است که حضور در بورس کالا به شکل‌گیری فضای قیمتی واقعی و مبتنی بر رقابت کمک می‌کند.
وی با اشاره به آغاز عرضه مرغ منجمد در بورس کالا و تامین مالی تولیدکنندگان با استفاده از انتشار اوراق سلف موازی استاندارد از هفته گذشته گفت: فراهم شدن این امکان برای معاملات مرغ سرمایه خارج از بخش را وارد این بازار می‌کند تا با استفاده از این روش بتوان پول‌های سرگردان جامعه را در بخش تولید به کار بگیریم.

اطلاع‌رسانی از مزیت‌های بورس کالای ایران ضروری است

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس هم آگاه‌سازی و اطلاع‌رسانی از مزیت‌های بورس کالا را ضروری دانست و گفت: تبیین مزیت‌های فعالیت در بورس کالا امکان بهره‌مندی از سود بیشتر را برای تولیدکنندگان فراهم می‌کند.
محسن خادم عرب باغی گفت: فعالان اقتصادی مناطق آزاد در صورت انجام معامله محصولات در بورس کالا می‌توانند ضمن اطمینان از کیفیت کالا، از تحویل به‌موقع، تضمین معامله و خرید به قیمت واقعی بهره‌مند شوند.
وی افزود: اطلاع‌رسانی دقیق به فعالان اقتصادی کشور و مناطق آزاد و تبیین مزیت‌های فعالیت در بورس کالا امکان بهره‌مندی از سود بیشتر را برای تولیدکنندگان فراهم می‌کند.

واحدمرکزی خبر

کد خبر 77315

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha