کد خبر 77475
۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۸
تکلیف رانندگان در مواجهه با تصادف چیست؟

پرشین خودرو: در ماده ٨٨ آیین نامه راهور، مسئولیت واحدهای پلیس راه و راهور در اعزام کارشناس تصادف به محل حادثه به محض اطلاع از وقوع آن تصریح شده که مورد عمل قرار می‌گیرد.

به گزارش  پرشین خودرو،  از سایت راهور، وظیفه کارشناس تصادفات این است که با بررسی و معاینه دقیق محل حادثه، نسبت به جمع آوری دلایل و مستندات لازم، اقدام کرده و فرد مقصر در حادثه را مشخص و نهایتا مدیریت صحنه تصادف تا برقراری ایمنی تردد در محل را بر عهده گیرد.
بنابراین تا حضور افراد حضور کارشناس در صحنه تصادف، آیین نامه راهور و سایر مقررات قانونی برای راننده‌ای که در صحنه تصادف "سالم"مانده؛ صرف نظر از این که در وقوع تصادف مقصر است یا نه تکالیفی را مقرر کرده که اگر آنها را درست انجام ندهد و احیانا تصادف یا تصادفات بعدی صورت بگیرد، موجب مسئولیت آن راننده در تصادف دوم خواهد شد.
سرهنگ علی اصغر مهری، معاون عملیات پلیس راهور ناجا در این باره گفت: در خیابان‌ها و خصوصا در جاده‌های بیرون از شهر، اگر امکان حرکت دادن وسیله نقلیه باشد، طبق ماده ٨٩ آیین نامه راهور، رانندگان حتما باید وسیله نقلیه را به شانه راه منتقل کنند و مانع رفت و آمد سایر وسایل نقلیه نشوند.

وی در ادامه توضیح داد: بدیهی است، افسر کارشناس تصادف با توجه به آثار باقی مانده روی بدنه وسایل نقلیه و سطح راه، به راحتی فرد مقصر را تعیین خواهد کرد؛ لذا رانندگان نباید به دلیل تصادف خسارتی، اقدام به مسدود کردن راه کنند.
وی افزود: زیرا این امر، تخلف رانندگی محسوب شده و جریمه دارد. ضمنا اگر تصادف با حیوانات، اشیاء، تاسیسات و مانند آنها موجب ایجاد خسارت شود، باید طبق ماده ٩٣ آیین نامه مذکور، حتی الامکان لاشه حیوان مرده یا مصدوم و نیز اشیاء باقی مانده در محل تصادف را از سطح سواره رو بیرون برده و وقوع تصادف را به صاحبان آنها یا مامورین انتظامی اعلام کنند.

معاون عملیات پلیس راهور ناجا توضیح داد: بدیهی است اگر امکان انتقال وسایل نقلیه خسارت دیده به شانه راه نباشد یا توان رفع موانع از سطح راه را نداشته باشد، باید تا حضور افسر کارشناس، علائم هشدار دهنده را به شرحی که در تصادفات فوتی و جرحی توضیح داده شد در فواصل ٧٠ متری پشت سر صحنه تصادل، کنار وسیله نقلیه تصادفی و ٧٠ متر جلوتر( اگر راه به صورت رفت و برگشت است) قرار دهند تا از وقوع تصادف بعدی جلوگیری کنند.

مهری ادامه داد: نکته قابل تذکر آن است که به هرحال هر تصادفی، چه در داخل شهر چه بیرون از آن، خود به خود، جو ملتهبی را ایجاد می‌کند که باعث جلب توجه بسیاری از عابران یا سایر رانندگان و مسافران هم می‌شود که این قبیل افراد با انگیزه‌های مختلف( البته بیشتر کمک رسانی یا بعضا هیجان دیدن صحته تصادف و اظهار نظر در مورد وقوع حادثه و غیره)، در محل سانحه حضور پیدا می کنند که خصوصا در جاده‌ها می‌تواند؛خطراتی را برای خودشان ایجاد کند یا باعث تصادف بعدی شود.

وی ادامه داد: همچنین مانع اقدام سریع و صحیح امدادگر در امدادرسانی به مجروحین حادثه شود و بعضا حمل غیر اصولی مصدومین توسط اشخاص عادی، تبعات غیر قابل جبرانی را برای مصدوم در پی خواهد داشت.مساله مهم‌تر این که باید توجه داشت که صحنه وقوع تصادف در واقع "یک صحنه جرم" تلقی می‌شود، چرا که فرد مقصر در حادثه باید با شکایت شاکی نهایتا توسط محاکم قضایی مجرم شناخته شده و طبق قانون، حکم بر محکومیتش صادر می‌شود.
معاون عملیات پلیس راهور ناجا با بیان این که انجام "کارشناسی اولیه تصادفات" بسیار مهم و حائز اهمیت است، گفت: افسر کارشناس تصادف، ضمن این که به اظهارات طرفین و شهود آنان توجه می کند، چون احتمال صحنه سازی یا خدای ناکرده، سواستفاده از فوت یا ناتوانی طرف دیگر تصادف وجود دارد، لذا بیشترین سعی‌اش را برای بررسی و معاینه دقیق و اثربرداری فنی از آثار باقی مانده در صحنه تصادف مثل آثار خط ترمز، کشیدگی و کندگی سطح راه، روغن، بنزین، خون و سایر وسایل ریخته شده در محل تصادف که مدارک مستند دال بر توجه تقصیر به فرد مقصر است، معطوف می‌کند.

مهری خاطر نشان کرد: همچنین وظیفه حفظ اموال حادثه دیدگان به عهده ماموران انتظامی در محل است، لذا حضور افراد غیر مسئول می‌تواند در انجام صحیح وظیفه آنان اشکال جدی ایجاد کند. به همین خاطر شایسته است به همه کسانی که ناظر وقوع تصادف قرار می‌گیرند، توصیه شود در غیر از مواردی که ماموران از آنها تقاضا کنند، از حضور در محل تصادف خودداری کنند و با آنها کمال همکاری را داشته باشند و مطمئن باشند که با این اقدام آنها، کمک بسیار موثری برای رسیدگی سریع و صحیح به تصادفات و مدیریت سانحه تا رفع حالت خطر، صورت خواهد گرفت.

انا

کد خبر 77475

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha