کد خبر 77495
۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۷
بنزین خودروهای صفر کجا می‌رود؟

پرشین خودرو: «برای این‌که بتوانم خودروی صفر خود را از پارکینگ نمایندگی خارج کنم، مجبور شدم یک گالن بنزین با خودم ببرم. به اندازه استارت‌‌خوردن هم بنزین در باک خودرو موجود نبود.»

به گزارش  پرشین خودرو،  «شهروند» در ادامه نوشت: علی با اعلام این موضوع می‌گوید که او اولین کسی نبوده که با این مشکل برخورده و مشابه این اتفاق بارها برای اطرافیانش پیش آمده است. این اتفاق البته مختص به دیروز و امروز نیست و بررسی‌ها نشان می‌دهد کمتر کسی در سال‌های اخیر، خودروی صفر خود را با باک پر تحویل گرفته است.

موضوع را با احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان مطرح می‌کنیم. این مقام مسئول تأکید می‌کند که هر خودروی صفر باید هنگام تحویل به مشتری حداقل یک‌چهارم باک خود، بنزین داشته باشد و می‌گوید: «باک خالی بنزین هنگام تحویل، تخلف محض است و مردم نباید خودرویی که بنزین ندارد یا حتی چراغ بنزین آن روشن است، تحویل بگیرند.»

حواشی خودروهای صفر البته به باک خالی بنزین ختم نمی‌شود و خریداران دل پری از خودروهای صفر دارند. سهم ١٠ ‌درصدی اشتغالزایی صنعت خودرو در کشور، بهانه دولت‌ها برای حمایت از این صنایع شده است. حمایت‌هایی که حالا به «دایه مهربان‌تر از مادرشدن» برای صنعت خودرو تعبیر می‌شود. حالا اما با وجود پشتیبانی‌های مختلف و گذشت ٣٠ ‌سال از پاگیری صنعت خودرو در کشور، خودرو‌های صفر، همچنان کمترین ستاره‌های کیفیت را گرفته و با قیمت‌های سرسام‌آور عرضه می‌شوند. این ناهمگونی را مصرف‌کنندگان به نادیده‌گرفتن حقوقشان تعبیر می‌کنند و البته مدیران خودروسازی هم به صورت جدی آن را انکار نمی‌کنند. امیرحسین قناتی مدیرکل صنایع خودرو و نیرو محرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت در این‌باره گفته است: خودروسازان حداقل نیازهای مشتریان را در حوزه کیفیت تأمین نکرده‌اند و در این‌باره، برنامه کوتاه‌مدتی برای ارتقای کیفیت متناسب با قیمت انجام‌ شده که امیدواریم به نتیجه برسد.

همه چیز درباره باک‌های خالی

داستان از این قرار است که اکثر خودروهای صفر، فارغ از اشکالات کیفی و کمی‌شان بدون بنزین یا با اندک بنزین موجود به مشتری‌ها تحویل داده شده و برای آنها دردسر ایجاد می‌کنند. اگرچه به عقیده منصوری، رئیس سابق اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو خودروسازان موظف نیستند که باک خودرو‌های صفر را پر کنند، نعمت‌بخش می‌گوید: اساسا پرکردن باک بنزین توسط گالن در پارکینگ‌ها کار خطرناکی بوده و شدیدا باید با این امر برخورد شود اما خودروها باید حداقل یک‌چهارم باکشان بنزین در زمان تحویل داشته باشند.

سمانه احمدی هم که به تازگی صاحب یک خودروی صفر شده، می‌گوید که خودرو را با چراغ روشن بنزین به او تحویل داده‌اند و او به سختی توانسته خود را به مقصد برساند.

برای شبنم هم اوضاع بهتر نبوده است. در نمایندگی به او گفته‌اند که نگران نباشد، باک خودرو آنقدری بنزین دارد که به نزدیک‌ترین پمپ‌بنزین برسد!

این درحالی است که یکی از خریداران ساندرو از شرکت پارس‌خودرو هم در جایی نوشته است: «وقتی خودروام را از کارخانه تحویل گرفتم، یکی از دست‌اندرکاران تحویل خودرو به من گفت که سریع خودت را به یک پمپ‌بنزین برسان وگرنه در اتوبان می‌مانی!»

فیلم جنجالی از خالی‌کردن بنزین از باک خودروهای صفر در فضای مجازی دست به دست شد؛ فیلمی که از سوی خودروسازان تکذیب شد و درنهایت خودروسازان اعلام کردند که با نمایندگی‌های خاطی برخورد خواهند کرد اما از نتیجه برخورد، نه به رسانه‌ها و نه به مردم گزارشی داده نشده است. با این وجود هنوز هم خریداران زیادی هستند که در سایت‌های خبری و رسانه‌های تخصصی خودروسازی نسبت به تحویل‌گرفتن خودروهای صفر با باک خالی اعتراض دارند و آن را زیاده‌روی خودروسازان در اجحاف به حقوق مشتری دانسته‌اند.

حداقل ١٠ لیتر، حداکثر ٢٠ لیتر

«امکان ندارد خودرویی با باک خالی به مشتری تحویل داده شود.» این را یکی از مدیران خودروسازی گفته و ادعا می‌کند: چراغ چک بنزین خودروها پیش از آنکه به نمایندگی تحویل داده شوند، بازبینی می‌شوند.

این مقام مسئول که اصرار دارد نامی از او برده نشود، توضیح می‌دهد: مردم نباید زیر بار تحویل خودروی بی‌بنزین بروند. ما وقتی خودرویی را تحویل نمایندگی می‌دهیم، حداقل ١٠ و حداکثر ٢٠ لیتر بنزین دارد که علت تعیین سقف برای بنزین هم موضوع امنیت است. شما تصور کنید یک شرکت خودروسازی روزانه حداقل ٢‌ هزار خودرو تولید کرده و به پارکینگ‌ها منتقل می‌کند. اگر باک همه این خودروها لب به لب پر باشد، هرکدام از اینها می‌توانند با کوچکترین خطا یا بی‌ملاحظگی، تبدیل به یک بمب شوند و سوانح جبران‌ناپذیری به بار بیاورند.

خودروسازان سهمیه بنزین ندارند

بسیاری از خریداران و حتی یک خبرگزاری رسمی کشور مدعی‌اند که هر‌ سال سهمیه مشخصی از بنزین به شرکت‌های خودروساز اختصاص می‌یابد تا خودرویی با باک خالی به مشتریان تحویل ندهند. این درحالی است که روابط‌عمومی شرکت پخش و پالایش فرآورده‌های نفتی می‌گوید مدت‌هاست که اختصاص سهمیه بنزین به خودروسازان لغو شده است.

دبیر انجمن خودروسازان هم صحه بر این موضوع گذاشته و می‌گوید در گذشته برای هر خودرو، بین ١٠ تا ١٢ لیتر بنزین به صورت سهمیه‌ای از پالایش و پخش به خودروسازان اختصاص می‌یافت اما اکنون خود خودروسازان موظف به تأمین بنزین خودروهای صفر وتولیدی خود هستند.

با این اوصاف اگر بخواهیم دنبال مقصر بگردیم، می‌توانیم تصور کنیم که نخستین ذینفع باک‌های خالی خود خودروسازان به حساب می‌آیند. حتی اگر مدیران این شرکت‌ها، زیر بار این حقیقت نروند، به‌نظر می‌رسد خودروسازان از پرداخت هزینه پر‌کردن باک‌ها مطابق قانون و استانداردها شانه خالی می‌کنند.

بنزین‌های مرا چه کسی می‌برد؟!

هر کسی به نوعی طفره می‌رود. شرکت‌های خودروسازی که زیر بار خالی‌‌بودن باک‌های بنزین خودروهای تحویلی نمی‌روند. متصدیان تحویل و نمایندگی‌ها هم حاضر به ارائه توضیح نمی‌شوند. تنها کسی که به صورت شفاف به سوال ما پاسخ می‌دهد، احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان است. او متصدیان تحویل را مسئول دانسته و از مردم می‌خواهد که مورد را با ذکر روز و ساعت به روابط‌عمومی کارخانجات اطلاعات دهند.

این درحالی است که یکی از فعالان بازار خودرو که تأکید دارد، نامش فاش نشود، می‌گوید: من سال‌های ‌سال است که خودرو می‌خرم و می‌فروشم و در این پارکینگ‌ها رفت‌وآمد می‌کنم. خودروسازان به هر دری می‌زنند که سود بیشتری کنند. بارها و بارها شده که مشتریان یک هفته بعد از خرید، دست از پا درازتر برگشتند و حقوق اولیه خود را طلب کرده‌اند. همین هفته‌ پیش بود که یکی از خریداران که بیش از ٥٠‌ میلیون تومان هزینه برای خرید یک خودرو کرده بود، در راه نمایندگی به خانه صفحه کلاچ تمام کرده بود! همه این اتفاقات عجیب در شرایطی رخ می‌دهد که خودروسازان بابت تک‌تک قطعات خودرو و امکانات نصب‌شده روی آن از مشتریان هزینه دریافت می‌کنند. حذف برخی موارد الزامی از خودروهای صفر کیلومتر تحویلی می‌تواند به نوعی ظلم در حق مشتری قلمداد شود.

ایسنا

کد خبر 77495

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha