عراقچی خطاب به پرشین خودرو: تحرکات جدید آمریکا بی اثر است

پرشین خودرو: قرارداد همکاری با واگن سازی ترنس مش هولدینگ روسیه در حضور وزیر صنعت و مقامات روسی و ایران امضا شد.

عباس عراقچی در گفت وگو با خبرنگار پرشین خودرو، در مورد مواضع اخیر حکومت آمریکا در قبال کشور و تاثیر این تحرکات بر قراردادهای جدید حوزه صنعت از جمله صنعت خودرو گفت: در چند روز گذشته قراردادهای جدید بسیاری به امضا رسیده است که از آن میان می توان به قرارداد توتال، آلستوم و قرارداد امروز با واگن سازی روسیه اشاره کرد که این همه نشان می دهد تلاش های آمریکا برای اثر گذاری در برنامه های اقتصادی کشور بی اثر است.

وی ادامه داد: وقتی تنها چند روز پس از وضع تحریم های جدید، با بزرگترین شرکت واگن سازی روسیه قرارداد بسته می شود یعنی ایران راه توسعه خود را به خوبی شناخته و آن را دنبال می کند.

براساس این گزارش، عباس عراقچی در حاشیه امضا قرارداد تولید مشترک واگن بینایران و روسیه با ابراز خوشحالی از به ثمر رسیدن برجام در بیش از یک سال گذشته، از مدیران ایدرو و وزارت صنعت برای تلاش های  انجام شده در این راه تقدیر کرد.

وی گفت: قراردادهای جدید نشان داد که ایران دارای چه ظرفیت خوبی برای همکاری با جهان است و مطمئنا در عملیاتی کردن این ظرفیت ها اولویت با دوستانی است که ما را در زمان تحریم تنها نگذاشتند و روسیه یکی از این دوستان است.

 

استفاده از ظرفیت های داخلی در تولید واگن

منصور معظمی مدیر عامل ایدرو در حاشیه امضای قرارداد تولید مشترک واگن بین ایران و روسیه گفت: در این قرارداد 80 درصد سهم روسها و 20 درصد متعلق به ایدرو است و شرکت واگن پارس نیز توسط شرکت ترنس مش هولدینگ روسیه خریداری خواهد شد.

وی ادامه داد: بحث داخلی سازی و استفاده از توانمندی های کشور در ساخت واگن های جدید و ورود فن آوری توسط روس ها در این قرارداد به خوبی دیده شده است.

معظمی در مورد مدیریت این مجموعه ایرانی و روسی نیز گفت: در سال اول مدیریت با روس ها و ریاست هیات مدیره در دست ایدرو خواهد بود اما بعد از آن این جایگاه ها به صورت چرخشی تغییر می کند.

وی با تاکید بر این مطلب که تمامی منابع مالی مورد نیاز طرح توسط طرف روسی تامین می شود، افزود: ما بر آن هستیم که نیاز داخلی کشور به واگن که چیزی در حدود 10 هزار دستگاه هست را در این پروژه تامین کنیم و در فاز اول 2000 واگن در این مجموعه مشترک تولید می شود.

مدیر عامل ایدرو تصریح کرد: بر اساس برنامه ششم صنعت ریلی کشور در اولویت دولت است و این قرارداد برای پیش برد همین اولویت بندی ها صورت گرفته است.

 

قرارداد ما و روس ها دراز مدت است

محمد رضا نعمت زاده وزیر صنعت نیز در این مراسم ضمن قدردانی از طرفین برای تلاش هایی که انجام دادند، گفت: برای ما در دولت حمل و نقل عمومی دارای اولویت است و دولت دوازدهم برای این حوزه برنامه ویژه خواهد داشت.

وی ادامه داد: در فاز اول این قرارداد 2000 واگن مترو تولید می شود و در سال های بعد شاهد تولید واگن های مسافربری نیز خواهیم بود.

وزیر صنعت در مورد سرانجام واگن های درخواستی وزارت راه نیز گفت: وزارت راه می خواست کل این سفارش را از طرف های روسی خریداری کند که ما وارد شدیم و هم اکنون 1100 واگن خریداری کردیم و حدود 5000 واگن دیگر نیز توسط سه شرکت ایرانی و روسی ساخته می شوند.

وی افزود: قرارداد فعلی با روس ها 30 ساله است اما می تواند با توافق های بعدی زمان آن بیشتر شود. ما در این همکاری بایکی از معتبرترین شرکت های حمل و نقل روسیه طرف هستیم و این همکاری فتح بابی برای همکاری های بیشتر ایران و روسیه است.

کد خبر 77666

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha