کد خبر 77675
۱۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۵:۲۳
واردات مشارکتی خودرو کلید خورد

پرشین خودرو: هرچند واردات خودرو از سوی وارد‌کنندگان متفرقه و غیررسمی بیش از 6 ماه است که متوقف مانده اما حضور این دست از وارد‌کنندگان به مدد وارد‌کنندگان رسمی چندی است که رویه ای معمول به خود گرفته است، تا جایی که هم‌اکنون وارد‌کنندگان رسمی قراردادهایی مبنی‌بر فروش ثبت‌سفارش تنظیم کردند.

به گزارش پرشین خودرو، برخی اخبار حکایت از آن دارد که نمایندگی‌های رسمی بعد از گذشت 6 ماه از بسته شدن سایت ثبت‌سفارش و در شرایطی که مدت زمان اعتبار ترخیص خودروهای شرکت‌های متفرقه به اتمام رسیده است، قراردادهای فروش ثبت‌سفارش را تدوین کرده‌اند و در حال مذاکره با شرکت‌های واردکننده متفرقه برای فروش ثبت‌سفارش محصولات خود هستند.

بر این اساس ثبت‌سفارش فروشی در اوایل دهه 90 به‌دنبال ممنوعیت فعالیت شرکت‌های متفرقه صورت گرفت؛ حال آنکه یکی از تفاوت‌های اساسی این موضوع با گذشته آن است که در حال حاضر تصمیم دولت برای عدم فعالیت شرکت‌های متفرقه طبق مقررات و دستورالعمل وزارت صنعت، معدن و تجارت است؛ به این ترتیب به‌نظر می‌رسد که وارد‌کنندگان رسمی با آگاهی از اینکه سایت ثبت‌سفارش برای شرکت‌های متفرقه کاملا متوقف شده است فروش ثبت‌سفارش محصولات خود را در قالب عناوینی چون «قرارداد مشارکت» و «قرارداد پیش فروش» به شرکت‌های متفرقه ارائه کرده‌اند.

براساس برنامه نمایندگی‌ها، شرکت‌های متفرقه ضمن پرداخت تمامی هزینه‌های واردات خودرو (یعنی 14 سرفصل هزینه‌ای که در واردات خودرو موثر است) باید 4 تا 8 درصد نیز به‌طور جدا بابت ثبت‌سفارش خودرو به شرکت نمایندگی پرداخت کنند این در شرایطی است که درصد تعیین شده برای خودروهایی با برندهای مختلف، متفاوت است. در این بین موضوع جالب توجه آن است که شرکت‌های نمایندگی برای روان‌تر شدن فعالیت جدید خود رقم مدنظر برای خرید ثبت‌سفارش هر خودرو را مشخص کرده‌اند که خرید ثبت سفارش این خودروها براساس برند مختلف در بازار بین 25 تا 45 میلیون تومان قیمت دارند.

به این ترتیب بسیاری از فعالان بازار خودروهای وارداتی تاکید دارند؛ در‌صورتی‌‌که مدل مشارکتی جدیدی که شرکت‌های نمایندگی تدوین کرده‌اند، عملیاتی شود موج جدیدی از افزایش قیمت در بازار خودروهای وارداتی را شاهد خواهیم بود.

کد خبر 77675

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha