کد خبر 77718
۱۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۸

پرشین خودرو: صندوق خسارت هنرمندان برای جبران زیان‌ تعطیلی کنسرت‌ها تشکیل شود گردهمایی اهالی موسیقی در اعتراض به لغو کنسرت‌ها چهارشنبه در خانه موسیقی برگزار می‌شود

به گزارش«پرشین خودرو»، بی‌پاسخ ماندن مطالبات هنرمندان درباره لغو کنسرت‌ها و جلوگیری از به روی صحنه‌رفتن اجراهای مجوزدار کار را به نامه‌نگاری رساند. بعد از انتقادهای صورت‌گرفته از نهادهای مسئول و عدم پشتیبانی اهالی موسیقی از یکدیگر روز گذشته ٥٠٠ نفر از فعالان عرصه موسیقی کشور در نامه‌ای سرگشاده به وزیر ارشاد خواستار برخورد با عوامل لغو کنسرت‌های قانونی و معرفی این افراد به‌عنوان عاملان اخلال در قانون و نظم عمومی شدند.

 
نامه فعالان عرصه موسیقی به وزیر ارشاد 
 
این افراد علاوه بر اعتراض به موج اخیر بر هم زدن کنسرت‌ها، از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خواستند که ضمن شناسایی بر هم زنندگان، با آنان به ‌عنوان عاملان اخلال در قانون و نظم عمومی برخورد کند. در این نامه که به امضای افرادی چون حمید متبسم، وحید تاج، بهزاد عبدی، سیامک جهانگیری، نگار خارکن، احسان ذبیحی‌فر، مجتبی عسگری، حسین علیشاپور، محمد موسوی، آرش محافظ و فرید الهامی رسیده، همچنین بر ضرورت تشکیل صندوق خسارت هنرمندان، با هدف جبران ضرر و زیان‌های حاصله از کنسل‌شدن کنسرت‌ها تأکید شده است.

در ابتدای متن این نامه سرگشاده آمده است: ممانعت از برگزاری برنامه‌های موسیقی دارای مجوز از مبادی قانونی مصداق بارز قانون‌شکنی و اخلال در نظم امور است و بدیهی‌ است که با اخلالگران و شکنندگان نظم، در هر منصب و کسوت، باید برخورد قانونی صورت گیرد. چندی‌ است که متاسفانه شاهدیم، به عناوین مختلف و از سوی برخی دستگاه‌ها و حتی افرادی در ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها، فشار‌ها بر گرده موسیقی، البته با اهداف سیاسی همچون افزایش فشار بر بدنه دولت فزونی گرفته و این امر منتج به بروز خساراتی در ابعاد مادی و معنوی برای اهالی موسیقی و برخی مردم و علاقه‌مندان هنر موسیقی شده است.

امضاکنندگان نامه در ادامه ضمن درخواست پیگیری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آورده‌اند: ما امضاکنندگان این نامه برآنیم که در خصوص این وضع و عاملین و آمرین آن بررسی‌های لازم توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام شده و عاملین و آمرین، هر که هستند، از سوی مبادی ذیربط مورد پرسش و شکایت قرار گرفته و معرفی شوند.

نویسندگان نامه سرگشاده به وزیر ارشاد در پایان نامه هم پیشنهادی برای جبران ضررهای مادی حاصل از این لغوهای پی در پی ارایه داده‌اند: اندیشیدن تمهیداتی همچون ایجاد صندوق خسارت هنرمندان با هدف جبران بخشی از ضرر و زیان مادی حاصله نیز از دیگر خواسته‌های اهالی موسیقی ا‌ست؛ باشد که از این طریق بتوان حداقل‌های امنیت شغلی اهالی این هنر شریف را تأمین نمود.

بعد از انتشار این نامه سرگشاده، از خانه موسیقی خبر رسید بناست در روزهای آتی گردهمایی بزرگ اهالی موسیقی در اعتراض به لغو کنسرت‌ها برگزار شود. طی خبری که خانه موسیقی   بر روی خروجی سایت خود قرار داده، گردهمایی بزرگ اهالی موسیقی در اعتراض به لغو غیرقانونی کنسرت‌ها روز چهارشنبه، ١١ مرداد از ساعت ١٦ در خانه موسیقی (ساختمان شماره ١) برگزار و بیانیه‌ای در این زمینه منتشر می‌شود.
 
این گردهمایی با حضور موزیسین‌ها، اعضای شورای عالی، اعضای هیأت‌مدیره اصلی، اعضای هیأت‌مدیره کانون‌های تخصصی خانه موسیقی و تهیه‌کنندگان و ناشران موسیقی و اعضای این نهاد صنفی در اعتراض به لغو غیرقانونی کنسرت‌ها در محل ساختمان شماره ١ این نهاد برگزار می‌شود. در این برنامه هنرمندان در تریبون آزاد خانه موسیقی، دیدگاه‌ها و نظرات خود را در اعتراض به لغو غیرقانونی برنامه‌های هنری و کنسرت‌ها بیان کرده و انتظارات خود از مسئولان و دولت را اعلام خواهند کرد. این گردهمایی در روز چهارشنبه، ١١ مردادماه از ساعت ١٦ در ساختمان شماره ١ خانه موسیقی واقع در خیابان فاطمی غربی، نرسیده به جمالزاده، پلاک ٢٧٠ برگزار می‌شود.


به نظر می‌رسد حالا اعتراض موزیسین‌ها به لغو کنسرت‌ها دارد وارد فاز جدیدی می‌شود؛ فازی که مطالبه جدی حقوقی و پیگیری‌های رسانه‌ای ازجمله مهمترین ابعاد آن است. باید دید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نسبت به متن نامه سرگشاده امضا‌شده از سوی ٥٠٠ فعال عرصه موسیقی کشور و برگزاری گردهمایی اهالی موسیقی در واکنش به لغو کنسرت‌ها چه واکنشی نشان خواهد داد. روزهای آینده احتمالا خبرهای جالبی در این زمینه مخابره خواهد شد.

 

 

 

 

منبع: برترین ها

کد خبر 77718

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha