علت 70 تا 90 درصد سوانح رانندگی، خطای انسانی است

پرشین خودرو: مدیر گروه سلامت در حوادث و بلایای طبیعی دانشگاه علوم پزشکی یزد با بیان اینکه در حوادث ترافیکی، عامل انسانی ، جاده و خودرو دخیل است گفت: طبق بررسی های صورت گرفته علت بیش از 70تا 90 درصد حوادث رانندگی، خطای انسانی است.

به گزارش پرشین خودرو، دکتر حسن جانفدا  افزود: در سال ٩٥ ، ٢١٣ نفر در استان به علت حوادث ترافیکی جان خود را از دست دادند که در مقایسه با سال قبل از آن 12.35 درصد و در قیاس با دو سال قبل،١٩.٣٢درصد کاهش داشته است.
وی خاطرنشان کرد: البته اقدمات خوبی در زمینه کاهش حوادث ترافیکی چون آموزش عمومی جامعه ، تقویت ناوگان حمل و نقل عمومی و خصوصی ، بهسازی جاده ها، نصب دوربین های نظارتی و کنترل سرعت انجام شده اما هنوز برای رسیدن به جامعه ایمن و بدون حادثه اقدامات زیادی توسط مسئولان و مردم باید انجام شود.
وی خاطرنشان کرد: تا خرداد ٩٦ تعداد 124 دوربین در سطح شهر یزد نصب شده که از این تعداد 74 دوربین نظارتی و 50 دوربین ثبت سرعت بوده است.

** بین سرعت و فوت رابطه مستقیم وجود دارد

مدیر گروه سلامت در حوادث و بلایای دانشگاه علوم پزشکی یزد با بیان اینکه بین سرعت وسیله نقلیه و فوت عابر پیاده رابطه مستقیم وجود دارد گفت: اگر راننده ای با سرعت 30 کیلومتر به یک عابر پیاده برخورد کند احتمال فوت عابر ٣ درصد است اما اگر با ٥٠ کیلومتر سرعت در ساعت به عابر برخورد کند احتمال فوت فرد به 20 درصد می رسد.
این پژوهشگر و تحلیگر در حوزه سلامت خاطر نشان کرد: اگر سرعت از 50به 55 برسد احتمال فوت فرد به 50 درصد می رسد یعنی 2.5 برابر سرعت٥٠ کیلومتر است.
دکتر جانفدا گفت: در بهار ٩٦ حدود ٤٧درصدفوتی های برون شهری استان مربوط به شهروندان ساکن استان است که آمار به هیچوجه مناسب نیست و باید آموزش های لازم به شهروندان و رانندگان داده شود.

*** موتورسوران، بیشترین گروه آسیب پذیر / فوت 59 نفر

وی با بیان اینکه موتور سواران گروه سنی 18 تا 25 بیشترین گروه آسیب پذیر در حوادث ترافیکی هستند گفت: در سال ٩٥ به طور میانگین در استان هر 6 روز یک موتور سوار یا سرنشین ان جان خود را از دست دادند.
مدیر گروه سلامت در حوادث و بلایای دانشگاه علوم پزشکی یزد اظهار کرد: درسال گذشته 59 نفر موتورسوار جان خود را از دست دادند که بیشتر در گروه سنی جوان بودند.
وی با بیان اینکه علت حدود ٨٠ درصد مرگ ها در حوادث ترافیکی ضربه به سر است، گذاشتن کلاه ایمنی را برای موتورسوران ضروری دانست و گفت: معتقدم راننده خوب ، راننده ای است که بتواند اشتباهات رانندگی دیگران را پیش بینی و در حین رانندگی از وقوع تصادف جلوگیری کند.

وی افزود: با توجه به افزایش٢٠درصدی ترافیک راههای کشور و افزایش ١٥درصد تصادفات برون شهری در سه ماهه اول سالجاری واژگونی خودرو در جاده ها در صدر حوادث ترافیکی قرار دارد.
مدیر گروه سلامت در حوادث و بلایای دانشگاه علوم پزشکی یزد اظهار کرد: والدینی که اقدام به خرید موتور بدون گواهی نامه برای فرزندان خود می کنند خودشان را آماده از دست دادن یا معلولیت خود یا فرزند یا هر کس دیگر بکنند.
مدیر گروه سلامت در حوادث و بلایای دانشگاه علوم پزشکی یزد خاطر نشان کرد: بنا به اعلام آمار غیررسمی اکنون 240 هزار موتور سیکلت فعال در شهر یزد وجود دارد که اکثر اقشار متوسط و آسیب پذیر از آن استفاده می کنند و برخی توان خرید کلاه ایمنی ندارند که از خیرین می خواهیم که در این زمینه پیشقدم شوند.

وی با بیان اینکه بیشترین تصادفات در فصل تابستان محور شیراز - یزد و کرمان - یزد است گفت: از همه شهروندان استدعا داریم فرهنگ ایمنی جاده و راه را جدی بگیرند و از وقوع هر گونه تصادف جلوگیری کنند.
مدیر گروه سلامت در حوادث و بلایای دانشگاه علوم پزشکی یزد افزود: استفاده از تلفن همراه در حین رانندگی احتمال تصادف را چهار برابر می کند که باید رانندگان به این موضوع توجه ویژه داشته باشند.
وی با بیان اینکه خستگی و خواب آلودگی بخش عمده ای از تصادفات و واژگونی محورهای ارتباطی است از رانندگان درخواست کرد به استراحت توجه جدی تری کنند.

این پژوهشگر و تحلیگر در حوزه سلامت خاطر نشان کرد: متاسفانه بسیاری از رانندگان با این تفکر که نزدیک به شهرها هستند و مسافتی باقی نمانده ادامه راه می دهند و بر اثر خستگی و خواب آلودگی خودروی آنها واژگون می شود
وی بیشترین زمان وقوع تصادف را بین ساعت پنج تا هفت صبح، 12 تا 16 بعد از ظهر و 19 تا 21 عصر اعلام کرد و افزود:رانندگان باید در زمان خستگی و خواب آلودگی حتی اگر یک کیلومتر فاصله تا ورودی به شهرها داشته باشند، خودور را متوقف و پس از رفع خستگی و خواب آلودگی ادامه مسیر دهند تا شاهد حوادث تلخ و ناگوار نباشیم.

جانفدا خاطر نشان کرد: توسط اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای تعداد ١٩ استراحتگاه بین راهی در جاده های استان احداث خواهد شد که رانندگان بین راهی برای رفع خستگی و خواب آلودگی و در جهت پیشگیری از حوادث استفاده نمانید.
مدیر گروه سلامت در حوادث و بلایای دانشگاه علوم پزشکی یزد در پایان توجه و رعایت اصل 'خود مراقبتی' را مهمترین عامل در پیشگیری از حوادث ترافیکی بیان کرد.

ایرنا

کد خبر 77782

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha