16 هزار کیلومتر راه شریانی، بزرگراه می‌شوند

پرشین خودرو: معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه تبدیل 16 هزار راه شریانی به بزرگراه در دستور کار قرار دارد و مصوبه اخیر مجلس امکان تبدیل راه اصلی به بزرگراه از طریق سرمایه گذار بخش خصوصی را می‌دهد،گفت: 35 هزار کیلومتر راه شریانی، ظرفیت تبدیل به آزادراه و بزرگراه را دارند.

به گزارش پرشین خودرو، معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این که تبدیل 16 هزار راه شریانی به بزرگراه در دستور کار قرار دارد و مصوبه اخیر مجلس امکان تبدیل راه اصلی به بزرگراه از طریق سرمایه گذار بخش خصوصی را می‌دهد، گفت: 35 هزار کیلومتر راه شریانی ظرفیت تبدیل به آزادراه و بزرگراه را دارند.

خیرالله خادمی، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، با اشاره به شروع عملیات اجرایی باند دوم محور هفتگل- باغملک بخشی از کریدور ترانزیت بین استانی خوزستان- اصفهان- چهارمحال و بختیاری به طول ۵۲ کیلومتر، اظهار داشت: با ساخت این باند دوم این مسیر و تبدیل آن به بزرگراه بخشی از کریدور ترانزیتی بین استان‌های خوزستان- اصفهان- چهارمحال و بختیاری تکمیل می شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ظرفیت بالای استان خوزستان در حوزه ترانزیت و میزان ترافیک گفت: با توجه به ظرفیت‌های کشاورزی، نفتی، صنعتی استان خوزستان، ترافیک باری در این مسیر هم بالا است از سوی دیگر این استان از دو مرز چذابه و شلمچه به کشور عراق متصل می‌شود. بنا بر این ظرفیت مسافری آن هم قابل توجه است.

وی ادامه داد: با توجه به میزان جا ب جایی بار و مسافر در این محور، جاده‌های استان خوزستان در جا به جایی بارهای ویژه (بارهای سنگین) در رتبه اول و در جابجایی مسافر در رتبه سوم کشور قرار دارند.

خادمی با تاکید بر اینکه اتصال محورهای ارتباطی استان خوزستان با سایر استان‌های دیگر از جمله کریدور جنوبی و اتصال آن به استان‌های حاشیه خلیج فارس، اتصال آن از شرق به استان فارس و اتصال آن به استان چهار محال و بختیاری بسیار حائز اهمیت است، افزود: عملیات اجرایی محور ارتباطی اهواز به اصفهان شروع شده است که عملا بندر امام و مناطق جلگه‌ای خوزستان را به مرکز کشور یعنی اصفهان متصل می‌کند و این عملیات خط فاصل اهواز به ایذه بین هفتگل به باغ ملک به طول 52 کیلومتر به صورت باند دوم شروع شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: برای ساخت باند دوم این محور تقریبا 104 میلیارد تومان اعتبار برآورد شده است.

وی با اشاره به ضرورت بزرگراهی شدن این محور اظهار داشت: در این محور روزانه 14 هزار وسیله نقلیه عبور می‌کند و یکی از محورهای اشباع کشور محسوب می‌شود.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل گفت: عملیات اجرایی از استان خوزستان شروع می‌شود و در انتها به باغ ملک و ایذه می‌رسد و از آنجا به کارون 3 ادامه پیدا می‌کند و از آن محل به سمت مرز چهار محال و بختیاری امتداد می‌یابد. در حال حاضر باند دوم از خوزستان به سمت اصفهان طراحی شده است.

خادمی ادامه داد: طول این محور از اهواز تا محدوده خوزستان حدود 200 کیلومتر شامل مناطق اهواز– هفتگل - باغ ملک – ایذه و دهدز است که از این 200 عملیات اجرایی 125 کیلومتر در سه قطعه شروع شده است که اولین قطعه به طول 52 کیلومتر در دست اجرا است. تبدیل به بزرگراه این 120 کیلومتر در مدت زمان سه سال تحویل داده می‌شود.

خادمی با اشاره به مصوبه جدید مجلس مبنی بر امکان تبدیل راه‌های اصلی به بزرگراه اظهار داشت: طبق مصوبه جدید مجلس می‌توانیم برای پروژه‌های تبدیل راه اصلی به بزرگراهی حق دسترسی داشته باشیم یا اینکه می‌توانیم بزرگراه‌ها را به آزادراه تبدیل کنیم که اولین پروژه در محور بندرعباس – سیرجان در حال انجام است.

وی افزود: در حال حاضر در کل کشور 80 هزار کیلومتر راه اصلی و فرعی وجود دارد که از این رقم 35 کیلومتر از راه‌های شریانی هستند که درجه اهمیت بالایی دارند و قابلیت تبدیل آزادراه و بزرگراه را دارند.

خادمی با تاکید بر اینکه حدود 75 درصد ترافیک در راه‌های شریانی است و این راه‌های شریانی از لحاظ ترافیکی و ترانزیتی بسیار اهمیت دارند، گفت: از این 35 هزار کیلومترراه شریانی حدود 16 هزار و 500 کیلومتر به بزرگراه تبدیل شده و 2300 کیلومتر دیگر به صورت آزادراهی در حال بهره‌برداری است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه پیش بینی شده 16 هزار کیلومتر دیگر از راه‌های شریانی به بزرگراه تبدیل شود، ادامه داد: تبدیل راه‌های شریانی به بزرگراه باعث ایجاد منافع اقتصادی و کاهش تصادفات جاده‌ای به ویژه تصادف رخ به رخ می‌شود.

ایلنا

کد خبر 77934

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha