هند راه ابریشم خود را به موازات ایده چین پیش می‌برد

پرشین خودرو: هند ایده ایجاد کریدور حمل‌ونقل در مسیر ایران ، روسیه و منطقه قفقاز و آسیای میانه را به عنوان جایگزینی برای پروژه «یک کمربند اقتصادی، یک مسیر» چین مطرح کرد.

به گزارش  پرشین خودرو،  به نقل از اسپوتنیک، کریدور مطرح شده که به آن شمال-جنوب گفته می‌شود از طریق ایران به روسیه می‌رسد و خلیج فارس و اقیانوس هند را به دریای خزر متصل می‌کند و بنابراین جمهوری اسلامی ایران را به بازیگری کلیدی در منطقه تبدیل می‌کند.

پیر محمد ملازهی، تحلیل‌گر سیاسی ایرانی در مصاحبه‌ای با اسپاتنیک، در مورد فواید بالقوه‌ای که پروژه شمال-جنوب به ایران و روسیه وعده می‌دهد گفت: آن‌چه پروژه شمال-جنوب را با اهمیت می‌کند این است که این پروژه هزینه حمل‌ونقل و زمان سفر را تا ۳۰ درصد کاهش می‌دهد. با در نظر گرفتن این اهمیت، ایران، روسیه و هند درحال حاضر درحال مذاکره‌اند تا از بندر چابهار یا بندرعباس محموله‌ها را به بنادر ایران در دریای خزر منتقل کنند.

او ضافه کرد که هند همچنین به دنبال راهی است تا کالاهای خود را به‌ وسیله راه‌آهن یا جاده به روسیه و اروپا منتقل کند.

پیرمحمد ملازهی اشاره کرد: آنها همچنین می‌توانند بین چابهار و بندرعباس راه‌آهن احداث کنند تا بارهای خود را به خراسان و از آنجا به آسیای میانه منتقل کنند. انتظار می‌رود هند مشارکت فعال‌تری در این پروژه داشته باشد و برای توسعه بندر چابهار که دروازه‌ای به افغانستان و آسیای مرکزی است، بیشتر سرمایه‌گذاری کند.

او اضافه کرد: از سوی دیگر هند نیازمند کوریدور حمل‌ونقلی به روسیه و اروپا است. روسیه ‌میتواند کالاهای خود را از طریق پروژه شمال-جنوب سریع‌تر و ارزان‌تر تحویل دهد. بنابراین این کریدور می تواند مورد استفاده هر سه کشور قرار بگیرد.

پروژه «یک کمربند اقتصادی، یک مسیر» چین در سال ۲۰۱۳، با هدف توسعه زیرساخت‌ها و تقویت روابط بین کشورهای اوراسیا، آغاز شد و بر مسیر زمینه کمربند اقتصادی راه ابریشم و راه ابریشم دریایی قرن ۲۱، تمرکز کرد.

در می ۲۰۱۵، چین و روسیه توافقنامه‌ای را با هدف ترکیب و یکپارچه‌سازی اتحاد اقتصادی اوراسیا و پروژه راه ابریشم، امضا کردند.
 

مهر

کد خبر 77949

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha