کد خبر 77998
۱۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۶:۳۵
ورود 90 درصد خودروها از کشورهای ثالث

پرشین خودرو: گروه ایران

به گزارش پرشین خودرو، براساس آمار انجمن واردکنندگان خودرو در 4 ماهه سال‌جاری تعداد 26 هزار و 608 دستگاه خودروی سواری به کشور وارد شده است که این موضوع نشان از افزایش 43 درصدی واردات نسبت به مدت مشابه سال گذشته دارد. بر این اساس، ارزش واردات خودرو طی این مدت 752 میلیون دلار بوده است که این موضوع از افزایش 53 درصدی ارزش واردات خودرو در این مدت حکایت دارد.

فرهاد احتشام‌زاد، رئیس انجمن واردکنندگان خودرو با بیان اینکه ارزش دلاری بیشترین رشد را در فروردین ماه داشته است، گفت: با وجود این بیشترین تعداد واردات خودرو به کشور در فروردین و خردادماه صورت گرفته است.

وی همچنین تاکید کرد که واردات خودرو در تیرماه سال‌جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته با افت 11 درصدی مواجه شده است. وی با بیان اینکه در تیرماه سال‌جاری تعداد 4 هزار و 958 دستگاه خودرو به کشور وارد شده است، گفت: افت واردات در تیرماه به‌دلیل پایان عمر اعتبار شش ماهه ثبت‌سفارش‌ متفرقه‌ها بوده است. احتشام‌زاد با اشاره به اینکه طبق آمار چهار ماهه گذشته بیش از 90 درصد خودروها از طریق کشورهای ثالث وارد شده‌اند، عنوان کرد: به‌عبارت بهتر این خودروها از مبدا کشور تولیدکننده حمل نشدند و این موضوع نشان از واردات این خودروها توسط شرکت‌های متفرقه دارد.

رئیس انجمن وارد‌کنندگان با تاکید بر اینکه قرار بود با اجرای بخشنامه جدید توقف ثبت‌سفارش خودرو از خروج ارز جلوگیری شود اما چنین نشد، گفت: در خردادماه سال‌جاری 10 هزار خودرو وارد کشور شد که این موضوع موجب خروج ارز بسیار زیادی از کشور شد.

وی دلیل افزایش واردات خودرو را محدودیت‌های صورت گرفته توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت دانست و افزود: سیاست‌های شتاب‌زده وزارت صنعت موجب ایجاد تنش در بازار شده است.

وی بسته شدن سایت ثبت‌سفارش برای واردکنندگان متفرقه در دی‌ماه سال گذشته و در شرایط کنونی برای نمایندگی‌ها را موجب افزایش قیمت خودروهای وارداتی عنوان کرد و گفت: در واقع هزینه تصمیم‌گیری‌های اخیر را مشتریان خودرو پرداخت می‌کنند؛ چراکه هر ممنوعیت یا محدودیتی در بازار موجب افزایش قیمت خودروهای وارداتی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه این تصمیمات موجب بروز رویه‌های غیرقانونی نیز می‌شود، گفت: به‌دلیل سیاست‌گذاری‌های اخیر شاهد مسیرهای جدید در دور زدن قانون گمرکات کشور هستیم. وی در خصوص آینده بازار وارداتی‌ها گفت: واردات خودرو در ماه‌های آینده با کاهش مواجه خواهد شد. اما به‌دلیل شرایط بازار قطعا با افزایش قیمت مواجه خواهیم شد.

کد خبر 77998

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha