چرا مردم باید هزینه‌های سرباری خودروسازان را بپردازند؟

پرشین خودرو: یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: اگر مجلس به این نتیجه برسد که خودروسازان به جای مدیریت هزینه‌های سرباری تلاش می‌کنند هزینه‌هایشان را از جیب مردم جبران کنند قطعا تحقیق و تفحص جدیدی در مجلس به جریان خواهد افتاد.

به گزارش پرشین خودرو، رمضانعلی سبحانی‌فر گفت: افزایش اخیر قیمت پراید و سایر خودروهای ایرانی به دلیل هزینه‌های سرباری این دو خودروساز انجام شد، اما اگر هزینه‌های سرباری خودروسازان بالاست، مردم چه گناهی کرده‌اند که مجبورند این هزینه‌ها را با گران‌تر خریدن پراید و سایر خودروها جبران کنند؟

نماینده مردم سبزوار در مجلس با بیان اینکه به نظر می‌رسد شورای رقابت با افزایش قیمت پراید و تیبا و سایر خودروهای ایرانی خارج از وظایفش رفتار کرده است، گفت: شورای رقابت در جایی باید ورود کند که انحصاری وجود داشته باشد؛ در حالی که وضعیت فعلی صنعت خودروسازی چنین چیزی را نشان نمی‌دهد. این شورا باید شاخص‌گذاری کند نه اینکه قیمت‌گذاری کند. صنعت خودرویی کشور در وضعیتی است که شورای رقابت نباید قیمت‌گذار خودرو باشد بلکه عرضه و تقاضا باید قیمت‌ها را تعیین کند.

وی متذکر شد: هیچ تغییری در کیفیت پراید و سایر خودروهای ایرانی انجام نشده که شورای رقابت قیمت‌ها را افزایش داد.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس خواستار ورود جدی سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان به صنعت خودروسازی کشور شد و افزود: وقتی گفته می‌شود قیمت خودرو باید در نظام عرضه و تقاضا مشخص شود یعنی دستگاه‌های نظارتی باید حواسشان را بیشتر جمع کنند تا خودروسازان نتوانند با کاهش عرضه، هم تقاضا را بیشتر از تولید نشان دهند و هم قیمت‌ها را صعودی کنند. سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان باید به وظایف نظارتی خود به‌گونه‌ای عمل کند که خودروساز با احتکار خودرو یا ایجاد بازار حاشیه‌ای برای خود و شرکای بازارگردانش خواسته‌های خودش را به مصرف‌کنندگان تحمیل نکند.

سبحانی‌فر تاکید کرد: همانطور که این سازمان با تمام وجود باید از تولیدکننده حمایت کند باید با همه غم و غمش از مصرف‌کنندگان نیز حمایت کند. مصرف‌کنندگان نباید تاوان کاهش عرضه خودرو یا افزایش هزینه‌های سرباری خودروسازان را بدهد. سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان باید کنترل و نظارت خود بر بازار خودرو را به گونه‌ای تقویت کند که خودروسازان تولیدات‌شان را احتکار نکنند علاوه بر آن هوشیاری این سازمان باید به سطحی برسد که خودروسازان برای بالا بردن قیمت‌ها، تولید را کاهش ندهند.

نماینده مردم سبزوار در مجلس از ورود قریب‌الوقوع مجلس به گرانی پراید و سایر خودروهای ایرانی خبر داد و افزود: تحقیق و تفحص مجلس نهم از صنعت خودروسازی علاوه بر افزایش تولید خودرو در خودروسازان موجب بازپرداخت بدهی‌های سنگین خودروسازان به قطعه‌سازان و سایر طلبکاران و فروش دارایی‌های منقول و غیرمنقول شرکت‌های خودروساز و بازگرداندن سرمایه‌های مالی به چرخه تولید شد. اگر این تحقیق و تفحص نبود تعداد زیادی از کارگران شرکت‌های خودروساز تعدیل می‌شدند اکنون نیز اگر مجلس به این نتیجه برسد که خودروسازان به جای مدیریت هزینه‌های سرباری تلاش می‌کنند این هزینه‌ها را از جیب مردم تامین کنند قطعا تحقیق و تفحص جدیدی را در مجلس به جریان خواهد انداخت.

ایسنا

کد خبر 78016

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha