عبور و مرور خودروهای سنگین عامل اصلی تخریب جاده های بانه است

پرشین خودرو: رئیس اداره راهداری و حمل نقل جاده ای بانه گفت: عبور و مرور ماشین های سنگین با بار بیش از 2 برابر حد مجاز عامل اصلی تخریب جاده های بانه بویژه جاده بانه-سردشت است.

به گزارش پرشین خودرو، انور طاهایی روز چهارشنبه  با بیان اینکه پلیس راه برای حضور در جاده ها به صورت شبانه محدودیت دارد افزود: خودروهای سنگینی که شبانه در جاده های منتهی به بانه بویژه جاده بانه سردشت حرکت می کنند گاها بیش از 2 برابر حد مجاز بار حمل می کنند که این امر عامل اصلی تخریب جاده های بانه است.
وی اظهار کرد: با توجه به اینکه پلیس در شب نمی تواند بر این جاده ها نظارت کند، خودروهای سنگینی که بیش از 2 برابر حد مجاز بار حمل می کنند شبانه در مسیر جاده بانه سردشت حرکت می کنند که باعث تخریب آسفالت و خط کشی جاده ها شده اند.

وی ادامه داد: در مسیر بانه مریوان چندین ماسه شویی وجود دارد که خودروهای سنگینی که بیش از حد مجاز بار حمل می کنند در این مسیر با بار بیش از حد مجاز سبب تخریب جاده ها می شوند.
وی خاطر نشان کرد: در سال های گذشته قاچاق سوخت در راه های منتهی به بانه انجام می شد که هم اکنون آثار زیان بار آن به مرور باعث تخریب جاده ها شهرستان شده است.
طاهایی با بیان اینکه 2 روش راهداری تابستانه و زمستانه وجود دارد افزود: نگهداری، لکه گیری، روکش آسفالت و ترمیم و بازسازی جاده بر عهده اداره راهداری است.
وی خاطر نشان کرد: بخش زیادی از کار راهداری زمستانی شامل برف روبی، سیل، بهمن و دیگر وقایع فصل زمستان است.

وی با بیان اینکه در زمستان برف روبی تمامی راه های استاندارد و غیر استاندارد بر عهده راهداری است افزود: راه هایی که کار خاصی در آنها انجام نشده به عنوان راه های رسمی شناخته نمی شود اما با توجه به شرایط آب و هوایی منطقه این راه ها در شرایط بحرانی برف روبی می شوند.
به گفته طاهایی، خط کشی جاده ها، نصب تابلو علائم، تعمیرات جاده ها و فعالیت هایی که برای نگهداری جاده ها ضروری است توسط اداره راهداری انجام می شود.
وی به استفاده نادرست از ماشین آلات راهداری اشاره کرد و ادامه داد: دستگاه و ماشین آلاتی که در اختیار راهداری است تنها برای نگهداری راه های موجود است اما با توجه به نیاز شهرستان و درخواستی های مردمی مجبور هستیم فراتر از وظایف خود عمل کنیم.

مدیر راهداری و حمل نقل جاده ای بانه اظهار کرد: فعالیت های راهداری بر اساس اعتبارات است و هر ساله اعتباراتی برای ترمیم و روکش جاده های به ما اختصاص می یابد و بر اساس این اعتبارات فعالیت انجام می شود.
وی بزرگترین مشکل راهداری جاده بانه را کمبود و فرسودگی دستگاه و ماشین آلات عنوان کرد و گفت: همه ماشین آلات راهداری فرسوده است و بیش از 30 سال عمر دارد.
وی ادامه داد: بیش از 90 درصد ماشین آلات راهداری بانه متعلق به قبل از دهه 60 است.

طاهایی افزود: امکانات لازم برای تعمیر و تعویض قطعات در بانه وجود ندارد و در صورتی که یکی از ماشین آلات نیاز به تعمیر و تعویض قطعات داشته باشد باید آن را به شهرهای دیگر بفرستیم که هزینه های زیاد و زمان بیشتری صرف تعمیر و تعویض قطعات می شود.

وی با اشاره به فعالیت های انجام شده در سال جاری گفت: جاده بوئین به طول 470 متر آماده آسفالت شده و اکنون مصالح برای آسفالت این مسیر آماده است و در بحث نگهداری راه های شانه سازی مسیر بانه سقز به طول پنج کیلو متر و شانه سازی و بازگشایی قوس های مسیر انجام شده است.

این مسئول اظهار کرد: در بخش جاده های روستایی در مسیر روستای سردآب و سورآب به طول هفت کیلو متر، مسیر تاژان و تاژبان شانه سازی شده و کانی سیب بستر برای شن ریزی به طول 2 کیلو متر در حال انجام است.
طاهایی و اظهار کرد: در روستای حمزه لان، مرزلان، دوله گور و بخش دیگر از روستاهای دورافتاده شهرستان فعالیت های در زمینه بهبود جاده ها با همکاری سپاه انجام شده است.
وی اظهار کرد: از اعتبارات شهرستانی 20 میلیارد ریال اعتبار به بخش راهداری اختصاص یافته است.

در مهر ماه سال گذشته تفکیک وظایف در وزارت راه و شهرسازی انجام شده که بخش راه و ماشین آلات به عنوان اداره راهداری و حمل نقل جاده‌ای از این سازمان جدا شده که شرح وظایف مشخصی دارد.
بانه با 158 هزار نفر جمعیت در 270 کیلومتری غرب سنندج واقع شده است.

ایرنا

کد خبر 78144

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha