کد خبر 78212
۱۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۵
گذری به بازار خودرو طی هفته جاری

پرشین خودرو: این هفته در بازار خودرو کشور دو اتفاق متفاوت رخ داد؛ به‌نحوی‌که قیمت برخی محصولات داخلی افزایش یافت و در مقابل، وارداتی‌ها با ثبات نسبی مواجه شدند.

به گزارش پرشین خودرو، به گفته فعالان بازار، افزایش قیمت خودروهای داخلی از کاهش عرضه آنها سرچشمه گرفته و ثبات وارداتی‌ها نیز ظاهرا از این جهت است که دیگر جا برای افزایش بیشتر قیمت وجود ندارد.آن طور که نمایشگاهداران خودرو پایتخت می‌گویند، طی هفته جاری، عرضه برخی محصولات به بازار کاهش یافته و در نتیجه، قیمت آنها صعود کرده است.

این کاهش عرضه را اما کارشناسان از دو جهت می‌دانند. اول اینکه ممکن است خودروسازان برای داغ کردن بازار و فراهم آوردن مقدمات لازم برای اعمال مجوز شورای رقابت مبنی‌بر افزایش قیمت خودروهای داخلی، عرضه را پایین آورده باشند. همین چندی پیش بود که شورای رقابت رای به افزایش قیمت خودروهای داخلی داد و حالا خودروسازان منتظر فرصتی مناسب برای اعمال آن هستند.



طبعا وقتی عرضه به بازار کاهش پیدا کند، قیمت‌ها بالا می‌روند و در نتیجه به‌دلیل فاصله افتادن میان نرخ کارخانه و بازار خودروها و نیاز به حذف این فاصله، فضا برای اعمال مجوز شورای رقابت مهیا خواهد شد. در واقع در این شرایط، خودروسازان افزایش قیمت رسمی محصولاتشان را در راستای کاهش فاصله قیمتی کارخانه و بازار آنها و حذف دلالی و واسطه‌گری قلمداد خواهند کرد تا از فشار عمومی (بابت افزایش قیمت) کاسته شود.اما دلیل احتمالی دیگری که کارشناسان برای کاهش عرضه خودروهای داخلی به بازار عنوان می‌کنند، کمبود تقاضا (در بازار آزاد) و میل بیشتر منحنی فروش به سمت نمایندگی‌ها است.

در حال حاضر اگرچه بازار آزاد با رکود مواجه است، اما سیستم فروش خودروسازان با استقبال مشتریان روبه‌رو بوده و رونق دارد. در واقع ازآنجاکه خودروسازان طرح‌های اعتباری و قسطی برای فروش محصولاتشان لحاظ کرده‌اند، بخش زیادی از مشتریان ترجیح می‌دهند به جای خرید نقدی از بازار، نیاز خود را به‌طور مستقیم و به‌صورت قسطی و اعتباری از خودروسازان تامین کنند. در نتیجه خودروسازان نیز بخش اعظم محصولات خود را به نمایندگی‌ها تزریق و از عرضه به بازار کاسته‌اند.جدا از اینکه کدام فرضیه صحیح است، در حال حاضر کاهش عرضه به بازار سبب افزایش قیمت برخی خودروهای داخلی شده و باید منتظر ماند و دید خودروسازان چه زمانی عرضه را افزایش خواهند داد.اما در مورد خودروهای وارداتی نیز آن طور که فعالان بازار می‌گویند، قیمت‌ها این هفته ثبات را تجربه کرده‌اند. به گفته آنها، به جز معدود مواردی، نمودار قیمت‌ها در بازار خودروهای وارداتی نسبتا ثابت بوده و این هفته خبری از نوسان شدید چند وقت گذشته نیست.



کاهش عرضه، افزایش قیمت

اما به بازار برویم و ببینیم قیمت خودروها در هفته جاری چه نوسانی را تجربه کرده است. در حال حاضر پژو 206 تیپ 5 با قیمتی برابر با 38 میلیون و 800 هزار تومان خرید و فروش می‌شود که این موضوع نشان از افزایش قیمت این محصول طی هفته جاری دارد.همچنین مدل صندوقدار این خودرو نیز در حال حاضر 39 میلیون تومان به فروش می‌رود. از بازار پژو 405 هم خبر می‌رسد این خودرو با توجه به جهش 300 هزار تومانی خود، در حال حاضر قیمتی برابر با 30 میلیون و 500 هزار تومان دارد. همچنین پژو پارس هم که حدود نیم میلیون تومان افزایش قیمت داشته، در حال حاضر 37 میلیون و 400 هزار تومان خرید و فروش می‌شود.اما دیگر خودرویی که افزایش قیمت را طی هفته جاری تجربه کرده، تندر-90 است. این محصول نیز با توجه به افزایش قیمتی که داشته، در حال حاضر 40 میلیون و 300 هزار تومان خرید و فروش می‌شود.

از سوی دیگر همچنین رانا هم از کاهش قیمت در امان نمانده و به گفته فعالان بازار، 100 هزار تومان گران شده و هم‌اکنون 34 میلیون و 500 هزار تومان قیمت دارد.در بین دیگر خودروهای داخلی اما سمند EF7 کماکان 32 میلیون تومان قیمت دارد و دنا نیز 44 میلیون و 500 هزار تومان به فروش می‌رود. در بین انواع پراید اما این هفته تغییر قیمت خاصی رخ نداد، به‌نحوی‌که در حال حاضر پراید مدل 131 قیمتی برابر با 21 میلیون و 100 هزار تومان دارد و پراید 111 هم 21 میلیون و 800 هزار تومان خرید و فروش می‌شود. از بازار تیبا هم خبر می‌رسد که این محصول در حال حاضر قیمتی برابر با 25 میلیون و 500 هزار تومان به خود می‌بیند و پارس‌تندر هم 42 میلیون و 800 هزار تومان به فروش می‌رود. به گفته نمایشگاهداران خودرو پایتخت، در حال حاضر تندر-90 مدل E2 پارس‌خودرو قیمتی برابر با 42 میلیون و 500 هزار تومان داشته و ساندرو دنده اتومات را نیز می‌توان با 53 میلیون و 500 هزار تومان از بازار خرید.



ثبات نسبی قیمت وارداتی‌ها

به بازار وارداتی‌ها برویم و ببینیم نمودار قیمت آنها پس از صعود شدید هفته‌های گذشته، این هفته چه ارقامی را ثبت کرده است. به گفته فعالان بازار، در حال حاضر برای خرید سوناتای هیبرید باید 168 میلیون تومان هزینه کرد که این موضوع نشان می‌دهد خودرو موردنظر ثبات قیمت داشته است.

همچنین توسان نیز با همان قیمت 197 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود و النترا هم 150 میلیون تومان قیمت دارد. کیا اسپورتیج نیز که تغییر قیمتی طی هفته جاری به خود ندیده، در حال حاضر 195 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.از بازار سراتو هم خبر می‌رسد که این خودرو قیمتی برابر با 145 میلیون تومان دارد و برای خرید اپتیما هم باید 205 میلیون تومان هزینه کرد. تویوتا مدل RAW4 نیز در حال حاضر 260 میلیون تومان به فروش می‌رود و کمری در مدل هیبرید نیز قیمتی برابر با 250 میلیون تومان دارد. همچنین لکسوس مدل NX نیز با قیمتی معادل 372 میلیون تومان به فروش می‌رود و سانتافته را هم می‌توان 255 میلیون تومان خریداری کرد.

دنیای اقتصاد

کد خبر 78212

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha