کد خبر 78684
۲۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۱
چین مدعی سرقت فناوری قطارهای تندرو خود شد

پرشین خودرو: تنها سه روز پس از آنکه دولت آمریکا سندی را تصویب کرد که بر اساس به نماینده تجاری این کشور اختیار داده می شود رویکرد تجاری چین را مورد بررسی و کنکاش قرار دهد، پکن از سرقت فناوری قطارهای تندرو خود خبر داد.

به گزارش پرشین خودرو، دولت آمریکا بر اساس سند امضا شده از سوی رییس جمهور این کشور در حال بررسی سیاست های تجاری چین است که در صورت مشاهده نقض اصول تجاری به واشنگتن امکان می دهد تعرفه های سنگینی روی محصولات وارداتی از چین اعمال کند.
دولت چین حالا با ابراز نگرانی از این اقدام آمریکا و هشدار به شروع یک جنگ تجاری میان دو کشور گفته است که باید از سرقت فناوری قطارهای تندرو جلوگیری کرد.
روزنامه «پروکراتیال دیلی» چین روز جمعه در گزارشی آورده است که فناوری مورد نظر هم مورد جاسوسی قرار گرفته و هم سرقت شده است.


این نشریه به منابع دولتی اشاره نکرده اما آورده است که از دیدگاه مسوولان چین سرقت این فناوری ها خسارات زیادی به شرکت های چینی زده است.
روزنامه ادامه می دهد: به شرکت های چینی توصیه شده است موارد حراست از حق مالکیت معنوی را از شرکت های غربی بیاموزند و اجازه ندهند از آنها سرقت شود.
چین از سال 2004 میلادی دانش ساخت و توسعه قطارهای سریع السیر خود را فرا گرفته است و با بسیاری از کشورهای دیگر قراردادهایی امضا کرده که به آنها امکان می دهد از این فناوری بهره مند شوند.
این کشور با شبکه راه آهن ۲۲ هزار کیلومتری در جهان رتبه نخست را دارد و نزدیک به ۶۰ درصد از کل خطوط آهن دنیا متعلق به چین است.


چین در حال حاضر رقیب بزرگی برای کشورهایی چون آلمان، فرانسه و ژاپن است و از این نگران است که با امضای این قراردادها راه برای سرقت این فناوری برای کشورهای دیگر هموار شود.
همه این اقدامات در شرایطی صورت می گیرد که دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا به نماینده تجاری خود دستور داده است تا همه قوانین، برنامه ها و اقدامات تجاری چین را مورد بررسی قرار دهد.
وزارت بازرگانی چین این دستور را غیرمنطقی و تبعیض آمیز دانسته و از واشنگتن خواسته است به اصول تجاری احترام بگذارد.
چین بر این باور است که آمریکا به دلیل مساله هسته ای شبه جزیره کره تصمیم به تحت فشار قرار دادن پکن گرفته است تا از کمک این کشور برای حل مساله برخوردار شود.

ایرنا

کد خبر 78684

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha