در حال تجزیه صنعت خودروسازی کشور هستیم

پرشین خودرو: عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه بعد از گذشت ۱۲ سال ۴۰ تا ۵۰درصد از L۹۰ داخلی‌سازی شده است، گفت: به‌جای آنکه تقویت خودروسازی در حال تجزیه آن هستیم.

به گزارش پرشین خودرو، ولی ملکی  در خصوص چشم‌انداز صنعت خودرو در چهارسال آینده ، اظهار داشت : در روز اخذ رای اعتماد وزیر پیشنهادی وزرات صنعت، معدن و تجارت یکی از مواردی که باعث شد به‌عنوان مخالف ثبت‌نام کنم قرارداد رنو فرانسه و ایدرو بود.

نماینده مردم مشکین‌شهر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه با این قرارداد خودروسازان ما آسیب خواهند دید، گفت: شرکت رنو در سال 83 قراردادی را با مشارکت سایپا و ایران خودرو منعقد کرد و شرکت رنو پارس را با سهم 51 درصدی رنو تشکیل شد، در آن زمان مجلس شورای اسلامی به این قرارداد ورود کرد و قرار شد 20درصد از محصولات تولیدی را صادر کنند.

وی اضافه کرد : اولین خودرویی که رنو متعهد به تولید آن شد L90 بود، این خودرو در آن زمان یک محصول روز دنیا محسوب می‌‍شد، در آن قرارداد رنو متعهد شد که محصولات دیگری مانند داستر و سیمبل را نیز در آینده تولید کند که متاسفانه رنو به تعهدات خود عمل نکرد، 20 درصد صادرات محقق نشد و قررا بر این بود هر مقدار قطعه و دانش فنی وارد ایران می‌کند هزینه آن را از 20درصد صادرات برداشت کند.

بعد از گذشت 12سال 50درصد از L90 داخلی‌سازی شده است

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه رنو به آن قرارداد عمل نکرد و ایران‌خودرو و سایپا تعدادی از قطعات را که توانایی ساخت آن را داشتند داخلی سازی کردند که این میزان بعد از گذشت 12سال حدود 40 تا 50 درصد است، ادامه داد: رنو در یک مقطع زمانی از ابزار تحریم‌ها استفاده کرد و قطعات مورد نیاز را به ایراننمی‌داد و امتیازات مورد نظر خود را نیز می‌گرفت.

لزوم عدم اعتماد به شریک تجاری بدقول

ملکی با تاکید بر اینکه اکنون بعد از تمام بدقولی‌های شرکت رنو در اجرای مفاد قرارداد خود با سایپا و ایران‌خودرو، ایدرو همان قرارداد را با شکل وفرم دیگری با همکاری یک شرکت خصوصی که خودروساز نیست با رنو منعقد کرده است، بیان کرد: این یعنی خیانت آشکار، شریک تجاری که یک‌بار به تعهدات خود عمل نکرد نباید مجددا با آن قراردادی را منعقد کرد.

وی افزود: شرکت رنو پارس هنوز هم وجود دارد، ایدرو باید رنو را مجبور به ادامه همکاری وعمل به تعدات خود با رنو پارس می‌کرد و داستر و سیمبل را در ایران تولید می‌کرد.

نماینده مردم مشکین‌شهر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه علت مخالفت بنده به آقای شریعتمداری نیز اعلام کردم یکی از دلایل مخالفتم با ایشان این مورد است، تصریح کرد: که آقای شریعتمداری نیز اعلام کردند که به این مشکل رسیدگی و تلاش می‌کند از آن جلوگیری کند.

در حال تجزیه صنعت خودروسازی کشور هستیم

ملکی با تاکید بر اینکه ما در تلاش هستیم تا به کشوری خودروساز تبدیل شویم و با دیگر تولیدکنندگان خودرو رقابت کنیم، بیان کرد: خودروسازان دنیا با یکدیگر شریک تجاری و ادغام می‌شوند تا خودروهایی با کیفیت بهتر و قیمت تمام شده پایین‌تر تولید کنند، اما در کشور ما به‌جای آنکه خودروسازی را تقویت کنیم در حال تجزیه آن هستیم.

با اشاره به اینکه با روشی که در پیش گرفته‌ایم به اهدف خود نمی‌رسیم و تبدیل به خودروساز نمی‌شویم، اضافه کرد: شرکت‌های کیا با هیوندایی، پژو با سیتروئن در جهان به منظور تقویت یکدیگر ادغام می‌شوند ولی ما در کشور خودروسازان بزرگ را تجزیه می‌کنیم و کنار می‌گذاریم و کسی را که خودروساز نیست را به این عرصه می‌آوریم، این مسئله آینده روشنی ندارد.

جهانی شدن در گرو همکاری دو خودروسازی بزرگ

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: آقای شریعتمداری باید در عرصه خودروسازی به سرمایه‌گذاری اهمیت ‌دهد و با ادغام دو خودروساز بزرگ و یا در کنار هم قرار دادن آنها به عرصه خودروسازی جهانی ورورد کند.

خانه ملت 

کد خبر 78931

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha