جریمه پرمصرفی داخلی‌ها، چگونه باید پرداخت شود؟

پرشین خودرو: گروه ایران

به گزارش پرشین خودرو، در حالی وزیر صنعت، معدن و تجارت از معاون اول رئیس‌جمهور درخواست کرده خودروسازان از مصوبه جدید دولت مبنی‌بر اسقاط خودروهای فرسوده معاف شوند که در حال حاضر خودروهای پرمصرف داخلی نقش اساسی در افزایش آلودگی هوا دارند.براین اساس کارشناسان معتقدند، اگر دولت قصد دارد خودروسازان از اسقاط خودروهای داخلی معاف شوند، بهتر است برای خودروهای پرمصرف داخلی راه‌حل اساسی در نظر گرفته شود؛ چراکه مصرف سوخت بالای این خودروها و اثر آنها درتشدید آلودگی هوا منجر به بروز مشکلات عدیده‌ای در این زمینه شده است.

هرچند درخواست محمد شریعتمداری از اسحاق جهانگیری برای اصلاح مصوبه مذکور و معافیت تولیدکنندگان داخلی از اسقاط خودروها به‌دلیل اثر این مصوبه بر قیمت خودروهای داخلی بوده است، اما کارشناسان تاکید دارند مسیرهای دیگری وجود دارد که می‌تواند انگیزه خودروسازان برای اصلاح ساختار مصرف سوخت خودروهایشان را افزایش دهد؛ اما قیمت خودرو دچار تغییر نشوند.

در این زمینه فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو، گزینه مالیات بر درآمد را پیشنهاد می‌کند. به اعتقاد وی درصورتی‌که خودروسازان از اسقاط خودروهای فرسوده حذف شوند، دولت باید یک مسیر جایگزین را برای ملزم کردن آنها به کاهش مصرف سوخت در نظر بگیرد که در شرایط کنونی بهترین گزینه مالیات بر درآمد برای محصولات پرمصرف آنها است. وی تاکید دارد: این موضوع نه تنها موجب افزایش قیمت خودرو نخواهد شد، بلکه خودروسازان را مجبور می‌کند تا به‌منظور کاهش مصرف سوخت محصولاتشان چاره‌ای بیندیشند.

معاف شدن خودروسازان از این مصوبه در حالی مطرح شده است که در سال 87 نیز مصوبه‌ای درخصوص الزام اسقاط خودروها توسط خودروسازان مطرح شد، اما اجرایی نشد.آن‌گونه که به‌نظر می‌رسد ستاد مصرف سوخت نیز موافق معاف شدن خودروها از این مسیر نیست؛ به‌طوری‌که مهدی نیکدار، رئیس ستاد مدیریت حمل‌و‌نقل و سوخت با بیان اینکه مصوبه جدید دولت درخصوص اسقاط خودروها پس از حدود یک سال کار کارشناسی در کارگروه‌های فرعی و اصلی تدوین و ابلاغ شده است، می‌گوید: این مصوبه دو هدف مهم یعنی بحث کاهش آلودگی هوا و مدیریت مصرف سوخت را دنبال می‌کند. اگر قرار باشد با یک نامه و درخواست لغو شود قطعا مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد.


دنیای اقتصاد

کد خبر 78965

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha