کد خبر 78976
۱ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۰
مخازن CNG، بمب‌های ساعتی متحرکی که رها شده است

پرشین خودرو: رئیس اتحادیه جایگاه‌داران CNG خراسان رضوی با اشاره به اهمیت تسریع روند انجام بازرسی مخازن CNG اظهار کرد: اگر مخزنی در جایگاه سوختگیری منفجر شود، خسارت وارد شده به جایگاه هزینه بسیار زیادی دارد و حتی ممکن است یک جایگاه به کلی از بین برود.

به گزارش پرشین خودرو، مخازن CNG یکی از تکنولوژی‌ها در صنعت است که به طور متداول تحت تنش تکراری یا نوسانی قرار می‌گیرد. با هربار سوخت‌گیری و مصرف خودرو یک چرخه صورت می‌گیرد که زمینه خستگی مخزن را به وجود می‌آورد که این چرخه در بعضی خودروها مانند تاکسی 3 بار در روز تکرار می‌شود.

آثار ناشی از این خستگی ترک‌های بسیار ریزی است که با چشم قابل مشاهده نیست و تنها از طریق روش‌های تخصصی آزمایش مخزن مانند تست هیدرواستاتیک یا آلتراسونیک توسط آزمایشگاه‌های تخصصی می‌توان به خستگی مخزن پی برد تا در صورت لزوم اقدام به تعویض مخزن شود.

شاید گاز طبیعی فشرده به نسبت بنزین از ایمنی بیشتری برخوردار باشد، اما این ایمنی در گرو داشتن استانداردهای لازم در تهیه و تولید قطعات، نصب و انجام بازرسی‌های لازم در زمان مناسب است؛ در غیر این صورت خودروی شهروندان دارای یک عدد بمب با 200 بار فشار است که هر مرتبه آن حدود 7.14 پوند و 12 هزار برابر فشار گاز خانگی است.

ارسال نامه‌های متعدد در راستای اجرای طرح تست مخازن

عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور، در تاریخ 30 مرداد ماه سال 95 با ارسال نامه‌ای به استانداران کشور خواستار اجرای ماده 3 آیین‌نامه اجرایی نحوه انجام معاینه و صدور برگه معاینه فنی شد.

همچنین امیر جعفرپور، مدیر کل دفتر حمل و نقل عمومی و ترافیک شهری سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، با ارسال نامه به مدیران دفاتر فنی استانداری‌های کشور، ضمن اشاره به لزوم شروع آزمون‌های مورد نیاز برای خودروهای دوگانه‌سوز توسط شرکت‌های بازرسی صلاحیت‌دار، ضرورت همکاری مراکز معاینه فنی با شرکت‌های بازرسی معرفی شده دستور اقدام فوری توسط مدیرکل را متذکر شد.

پس از آن در تاریخ 19 تیر ماه سال 96 اداره کل استاندارد خراسان رضوی از رئیس ستاد معاینه فنی خودرو خواهان دستور فوری رئیس ستاد به مراکز معاینه فنی بابت همکاری با شرکت‌های بازرسی دارای صلاحیت شد.

عدم همکاری معاینه فنی‌ها در مشهد

در این رابطه رئیس اتحادیه جایگاه‌داران CNG خراسان رضوی با بیان اینکه معاینه فنی‌ها باید پای کار آیند و با توجه به دستوالعمل‌های موجود شروع به کار کنند، افزود: من متعجبم چرا با فراهم بودن تمام سازوکارها در مشهد دوستان معطل می‌کنند.

رضوی راد ادامه داد: ظاهرا تنها مشکل این است که معاینه فنی ها تنها می‌خواهند کار خود را انجام دهند و این اقدام از لحاظ استانداردی اصلا صحیح نیست؛ چراکه باید با یک شرکت دارای صلاحیت و مورد تایید وزارت استاندارد قرارداد ببندند و شرکت‌ آنجا مستقر شود. به همین دلیل مقابل این طرح ایستاده‌اند و گامی برای شروع کار بر نمی‌دارند.

وی خاطرنشان کرد: در خیلی شهرها مراکز معاینه فنی همکاری خوبی دارند و بازرسی‌ها شروع شده، اما در مشهد اینگونه نیست و از علت آن بی‌اطلاعیم.

وی با اشاره به اینکه این موضوع در خصوص امنیت جان مردم و اموال عمومی است، بیان کرد: گویا تا حادثه‌ای دیگر اما این‌بار در مشهد رخ ندهد که خسارات زیاد جانی و مالی داشته باشد، به اهمیت زیاد این موضوع کسی پی نمی‌برد.

رئیس اتحادیه جایگاه‌داران CNG خراسان رضوی در خصوص بازرسی مخازن تصریح کرد: پروسه تست زمان زیادی نمی‌برد و حدود نیم ساعت طول می‌کشد و هزینه آن که 62 هزار تومان است. بعید می‌دانم در صورت راه اندازی مراکز تست جهت بازرسی مخازن، مردم برای حفظ جان خود و دیگران از پرداخت این زمان و هزینه سرباز بزنند.

رضوی‌راد با تاکید بر اینکه خود به عنوان رئیس انجمن جایگاه‌داران علاوه بر امنیت مردم نگرانی بسیار زیادی بابت جایگاه‌ها دارد، عنوان کرد: اگر مخزنی در جایگاه منفجر شود، خسارت وارد شده به جایگاه هزینه بسیار زیادی دارد و حتی ممکن است یک جایگاه به کلی از بین برود.

وی افزود: اداره استاندارد همکاری و تلاش خوبی برای شروع کار کرد، اما متاسفانه علی‌رغم درخواست کمکی که از شرکت نفت کردیم، تا شاید با دخالت خود در زودتر اجرایی شدن این طرح کمک شایانی کرده باشند، موضوع جدی گرفته نشد.

 

کد خبر 78976

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha